כנס הסלולר העולמי נפתח הבוקר בברצלונה; יתמקד השנה בסמארטפונים ובאנדרואיד

החגיגה הנוצצת, הגדולה והחשובה ביותר בתחום הסלולר נפתחה הבוקר (ב'), בהשתתפות ב-1,300 חברות, בהן חברות ישראליות רבות, 50 אלף מבקרים ו-2,000 עיתונאים שמסקרים את האירוע ● השנה צפוי הכנס להיות הגדול ביותר אי פעם ● סקירה קצרה על המגמות והתחומים שיבלטו השנה באירוע

אלפי, אם לא עשרות אלפי, מבקרים החלו להתאסף הבוקר (ב') בשערי פארק מונטז'ואיק שבברצלונה לכנס הסלולר העולמי MWC (ר"ת Mobile World Congress). התורים הארוכים שמשתרכים שם מדי שנה צפויים להיות השנה ארוכים יותר – אות וסימן לכך שהתקשורת הניידת היא אחד התחומים הפורחים ביותר בתעשייה, וגם אחד התחרותיים ביותר.

זוהי החגיגה הנוצצת הגדולה ביותר, שכל מי שיש לו נגיעה לתחום הסלולר רוצה להשתתף בה, וגם החשובה בעולם, שמציגות בה כל החברות שיש להן נגיעה לתחום הסלולר (או לפחות אלה שאין להן צרות גדולות, כי צרות קטנות הן לא סיבה לא להיות שם). 1,300 חברות. כ-50 אלף מבקרים. בערך 2,000 עיתונאים.

כל כך צפוף שם, ב-MWC, כל כך קשה לבלוט, עד שכמה חברות החלו את התחרות ביניהן עוד לפני פתיחת התערוכה: סוני-אריקסון (Sony Ericsson) עורכת, באופן מסורתי, את מסיבת העיתונאים שלה יום לפני הפתיחה הרשמית, וכך עשתה גם השנה. בשנה שעברה, החליטה גם סמסונג (Samsung) להציג את מרכולתה בדיוק באותה השעה, והשנה הצטרפה לחגיגת "היום לפני" גם נוקיה (Nokia), שאמנם אין לה נוכחות בולטת בתערוכה, אבל כנראה היה לה חשוב להגיד לעולם שהיא כאן, עדיין המלכה. גם מוטורולה (Motorola), מלכה לשעבר בפני עצמה, לא תראה נוכחות בולטת ב-MWC. עם זאת, היא מראה סימני התאוששות, ואת תקציב ההצגה הגדולה שלה היא הוציאה בתערוכת CES, שהתקיימה בלאס-ווגאס לפני כחודש, ואף סיפקה בה את אחת ההצגות הטובות בעיר.

כמדי שנה, התערוכה מציגה את העתיד בתחום הסלולר, לפעמים בהקדמה של שנתיים-שלוש. בשנים האחרונות היא מסתכמת בשלושה תחומים עיקריים: תשתית, מכשירים ותוכן.

התשתית שבה תתעסק התערוכה השנה היא LTE, דור-4, שמתחיל להיכנס למיינסטרים, וירכז את כל החידושים שעוסקים באופטימיזציה של רשתות, בטיפול ברשתות, בהתקנים חדשים. כך, למשל, אלקטל-לוסנט (Alcatel Lucent) הציגה אך לפני שבוע טכנולוגיה חדשה, "רדיו קל", המייצגת ארכיטקטורה שבה הרכיבים השונים של תחנות הבסיס הממוקמים בדרך כלל באתר סלולרי – מופרדים לכמה רכיבים קטנים הפרוסים בתוך הרשת הסלולרית. בנוסף, האנטנות הסלולריות משולבות ומוקטנות ליחידה אחת קטנה וחזקה, שפועלת על כמה תדרים ומגוון סטנדרטים, ואפשר להתקינה בקלות על תרנים, על חזיתות של בניינים ובכל מקום אחר שיש בו חשמל וחיבור פס רחב. המשמעות היא חיסכון של כ-50% בצריכת החשמל, חיסכון בעלויות נדל"ן של אתרים סלולריים ואנטנות וקיבולת רשת כפולה, שמוזילה כמעט בחצי את העלויות לביט העובר ברשת.

מילות הקסם: סמארטפון ואנדרואיד

המכשירים השנה מסומנים בשתי מילות קסם: סמארטפון ואנדרואיד (Android). כן, אם בשנה שעברה ולפני שנתיים ושלוש שנים ריחפה באולמות התצוגה העננה אפל (Aplle) ו-iPhone, דומה שכיום אנחנו כבר בעידן הפוסט-iPhone. יש חיים, מסתבר, גם מעבר לאפל. כרגע זה בזכות האנדרואיד, מערכת ההפעלה מבית גוגל (Google). חוץ מאפל, כמובן, ומנוקיה, שום חברה שמכבדת את עצמה לא מוותרת על מכשירי אנדרואיד. נכון שעדיין משווים אותם ל-iPhone, אולם פחות מבעבר, וכבר יותר במושגים תיאורטיים, כי השוק מחבק את מה שיש לאנדרואיד להציע בזכות היתרונות ולא רק למרות החסרונות.

המכשירים שיוצגו השנה יהיו בוודאי נוצצים יותר ועשירים יותר בתכונות, וכמה שיותר חכמים. הברזלים – כוח מיחשוב שרק לפני כמה עשורים הספיק למחשב-על, החל במעבדים דו-ליבתיים במהירות שעון של 1.2 ג'יגה-הרץ, מסכים איכותיים בהפרדה גבוהה מאי פעם, תלת-מימד (LG), מצלמות איכותיות, יכולות הצגת מולטימדיה ומוזיקה, שבבי NFC ועוד מכל הטוב שיש לטכנולוגיה להציע.

התוכן יבוא ב-MWC השנה לידי ביטוי באפליקציות. השנה, התוכן הוא אחד הסיפורים החשובים ביותר בתוך המשולש הקדוש "תשתית-מכשירים-תוכן". ברגע שהתשתית רחבה מספיק והמכשירים חזקים דיים כדי להפעיל כמעט כל מה שרוצים- השמים הם הגבול, ואת זאת נראה גם בתערוכה: חברות רבות יתהדרו בתיאור פעילותן במילה אפליקציה. עם זאת, לא פחות חשוב בתחום התוכן הוא נושא מערכות ההפעלה, שמהווה בפני עצמו כמעט "מלחמת עולם" – בגלל האנדרואיד, שכאמור – יהדהד באולמות התצוגה, ואולי גם בגלל חלונות פון 7 (Windows Phone 7), בזכות ההודעה הדרמטית של נוקיה מלפני מספר ימים על אימוץ המערכת למכשירים החכמים העתידיים שלה.

הצד הישראלי השנה יהיה בולט לא פחות מבשנים עברו, ואולי אף יותר. רוב החברות הישראליות שיציגו השנה הן סטארט-אפים צעירים יותר או פחות, והן יציגו בעיקר בשני ביתנים, שיפעלו בחסות שני גופים: ביתן אחד של מכון הייצוא, עם 55 חברות שזוכות גם לסיוע במימון התצוגה שלהן, והשני בחסות ארגון IMA הישראלי, עם 35 חברות. משום מה, שני הגופים לא מאחדים כוחות לביתן ישראלי אחד גדול ומרשים. כמה חברות ישראליות יציגו בביתנים עצמאיים, ואחרות במסגרת ביתנים של חברות שאיתן הן משתפות פעולה.

השואו מתחיל.

MWC

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים