ציר הזמן המואץ של Google Earth מוכיח: כדור הארץ בצרות

לידיעת הקורא דונלד טראמפ ויתר מכחישי שינויי האקלים - צילומי לוויין שתיעדו מקומות על פני הארץ כמעין "טיול בזמן" מעידים שהקטבים נמסים, היערות מבוראים ונעלמים, וכל זאת בתוך כשלושה עשורים בלבד

עדות להרס הכדור ב-Google-Earth. צילום מסך מהסרטון של גוגל ביוטיוב

גוגל (Google) הוסיפה תכונה חדשה ל-Google Earth שמאפשרת להציג, בדפדפן עצמו, כיצד אזורים שונים בכדור הארץ השתנו לאורך 37 השנים האחרונות, גם וכנראה בעיקר בגלל שינויי האקלים. ניתן לראות את מה שקורה לקטבים בגלל התחממות המים, לראות כיצד יערות נעלמים והופכים לישובים ולחוות חקלאיות, כיצד חוף ים בתולי הופך לאזור של מלונות ומעגני יאכטות ועוד.


שיניי הזמן שנראים בעזרת התכונה החדשה של Google Earth

כשמבקרים במפה במצב הטיול בזמן מקבלים הצעות לחמישה נושאים ראשיים שמוגדרים כסיפורים, והם כוללים בין השאר את השתנות היערות ואת ההתרחבות העירונית. ניתן גם לבחור באפשרות שמציעה עוד כמה נושאים, שלפי גוגל כדאי לבחון מקרוב.

המצב החדש משתמש ביותר מ-24 מיליון תמונות שצולמו מלוויינים לאורך השנים, כשמקורות המידע כוללים את נאס"א, את מכון המחקר הגיאולוגי האמריקני, את הלוויינים של האיחוד האירופי, וכן מידע שהתקבל מסוכנות החלל האירופית.

בישראל: שינויים אזוריים עקב פתיחת בית הקברות ירקונים

בהתאם למידע הזה ניתן לראות יותר פרטים או פחות באזורים השונים העולם, וכמובן ברמת הפירוט. בישראל רמת הפירוט הולכת ומתקדמת לקראת התקופה הנוכחית, אבל יש קפיצות גדולות יחסית בזמנים בתחילת המסע שיוצא לדרך ב-1984, וברמת פירוט יחסית נמוכה. עם זאת, לדוגמה, ניתן בהחלט להבחין בשינויים אורבניים – אחד הבולטים ביניהם באזור המרכז הוא הפתיחה של בית הקברות ירקונים בפאתי פתח תקווה, והצמיחה המהירה של השטח.

לפי גוגל, נדרשו יותר משני מיליון שעות מחשב לצורך העיבוד של המידע, שנפחו היה יותר מ-10 פטה-בייט, כדי להכין תצרף וידיאו בגודל של 4.4 טרה-פיקסל, שזה בערך 530,000 סרטוני וידיאו באיכות של 4K.

"בפלנטה שלנו חל שינוי סביבתי מהיר בחצי המאה האחרונה – יותר מכל נקודה אחרת בהיסטוריה האנושית", כתבה רבקה מור, מנהלת תחום Earth Engine & Outreach ב-Google Earth. "רבים מאיתנו חוו את השינויים הללו בקהילות שלנו. אני עצמי הייתי בין אלפי הקליפורנים שפונו מבתיהם במהלך השריפות בשנה שעברה. עבור אנשים אחרים, ההשפעות של שינויי האקלים מרגישות מופשטות ורחוקות, כמו הקרחונים הנסוגים. עכשיו יש לנו תמונה ברורה יותר של כוכב הלכת המשתנה שלנו ממש בקצות אצבעותינו – כזו שמציגה לא רק בעיות אלא גם פתרונות, כמו גם תופעות טבע יפהפיות ומהפנטות שמתרחשות לאורך עשרות שנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים