פודקאסט: על קיימות, הנדסה ומדעי המחשב בבירת הנגב

שיחה עם פרופ' אריאלה בורג ופרופ' שלמה גרינברג מ-SCE - המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, על הכשרת סטודנטים לתחומי ההנדסה ומדעי המחשב, ועל האקתון שעסק בקיימות וטכנולוגיה

מימין: פרופ' אריאלה בורג, ראשת המחלקה להנדסה כימית והנדסה ירוקה ב-SCE - המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון; פרופ' שלמה גרינברג, ראש המחלקה למדעי המחשב במכללה.

פרופ' אריאלה בורג, ראשת המחלקה להנדסה כימית והנדסה ירוקה ב-SCE – המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, ספרי על המכללה.
"המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון הוקמה ב-1995 ולומדים בה אלפי סטודנטים. הבוגרים שלה מהווים 15% מהמהנדסים שיוצאים לתעשייה. עד לא מזמן היינו מכללה רק להנדסה, ובשנתיים האחרונות הוקמו שלוש מחלקות חדשות – אדריכלות, תקשורת חזותית ומדעי המחשב".

קיימתם פסטיבל טכנולוגיה לסיום שנת הלימודים, שכלל האקתונים לסטודנטים. ספרי לנו על כך.
"הנושא המרכזי בהאקתונים הללו היה חדשנות וטכנולוגיה בנושאי איכות הסביבה וקיימות. הייחוד של האירוע היה היותו בעל אופי בינלאומי והגיעו אליו 30 סטודנטים לתואר שני מהודו, סין וסינגפור, כמו גם 15 חברי סגל, מומחים וחוקרים מכמה מדינות".

מה הייתה המטרה?
"קודם כל, זה היה פסטיבל בינלאומי שמראה נושאים שונים, עם טכנולוגיה וחדשנות בעולמות איכות הסביבה והקיימות כנושא מרכזי. הייתה חשיבות לחשיפה של פרויקטי הגמר של הסטודנטים שלנו.

המטרה המרכזית הייתה להדגיש את המרכזיות של איכות הסביבה והקיימות, ואת המרכיב הטכנולוגי שלהן. בנוסף להרצאות, נערכו האקתונים של סטודנטים שהציגו שם פרויקטי גמר, וכן נערכה תחרות רב תחומית בשיתוף ICL (לשעבר כיל). החברה הציבה אתגר לסטודנטים בעולמות המחזור, וכל קבוצה הציגה את הפתרון שלה. הוצגו פתרונות מאוד מעניינים. היו 17 קבוצות רב תחומיות – כלומר, בכל קבוצה היו סטודנטים ממחלקות שונות. כמובן, גם הסטודנטים שהגיעו מהודו ומסינגפור היו צריכים להציע פתרונות, בזמן קצוב. בסך הכול, הוצגו פתרונות מקוריים, שייבחנו על ידי ICL".

פרופ' שלמה גרינברג, ראש המחלקה למדעי המחשב ב-SCE – מה הייחודיות שלכם לעומת מוסדות אחרים, שמכשירים לתחומים דומים?
"המחלקה קמה לפני שנה, בין היתר כי יש דרישה גדולה לכל הנושא של מדעי המחשב, לרבות בגלל מעבר צה"ל לנגב. בנוסף, מדעי המחשב זה תחום שמכין את הסטודנטים גם לעבוד במחקר וגם בתעשיית ההיי-טק.

יש לנו שלושה מסלולים עיקריים: מדעי הנתונים. בינה מלאכותית ולימוד מכונה, ומסלול נוסף של אבטחת סייבר. תוכנית הלימודים היא לשלוש שנים – בהבדל מלימודי הנדסה, שאורכים ארבע שנים. אין באזור הרבה מכללות שמכשירות למקצועות מדעי המחשב, ולכן החלטנו לפתוח את המחלקה.

ההבדל בינינו לבין לימודי הנדסה הוא שאצלנו יש דגש מאוד גדול על מתמטיקה, התמחות במבני נתונים, פיתוח של אלגוריתמים, התמחות בזכויות תוכנה ופיתוח של פרויקטים עתירי תוכנה וחומרה. יש גם דרישה מצד התעשיה, ופעילות המחלקה מגדילה את הנגישות של סטודנטים מהפריפריה ללמוד את מקצועות ההיי-טק".

מה פרופיל הבוגרים שלכם?
"אנחנו מכשירים בוגר כך שירכוש כלים לחשיבה אנליטית, מובנית, וגם הבנה תיאורטית של מדעי המחשב, על בסיס מתמטי. בכל אחד מתחומי הלימוד משולב הנושא של בינה מלאכותית – שיש לה כיום ביקוש גבוה, די דומה להייפ שהיה לסייבר בזמנו".

מהם תנאי הקבלה?
"תנאי הקבלה גבוהים יחסית ליתר המכללות – חמש יחידות מתמטיקה, בגלל הביקוש הגבוה. אבל אנחנו מאפשרים גם למי שאין לו את הנתונים האלה להתקבל, לאחר שהוא משלים לימודים במכינה. המטרה שלנו היא להנגיש את ההשכלה הגבוהה לכמה שיותר צעירים מכל האזורים. העובדה שהמיקום שלנו הוא בפריפריה מאפשרת לצעירים מהאזור לממש את הרצון שלהם להשתלב בהיי-טק".

יש ויכוח עתיק יומין: מהי מטרת האקדמיה? התעשיה טוענת שהאקדמיה לא מכשירה מספיק כוח אדם לצרכים שלהם והאקדמיה אומרת: אנחנו מוסד מחקרי ולא מכשירים למקצועות. מה עמדתך?
"קודם כל צריכים לתת לבוגר ארגז כלים שמאפשר לו בראש ובראשונה יכולת הבנה וניתוח של מערכות, וגם להכשיר אותו לתעשייה. התעשייה אף פעם לא מרוצה, כי היא מצפה שהוא יגיע יותר מוכן. אני סבור שאם הסטודנט יקבל פה את הכלים הנכונים, הוא יוכל להשתלב בתעשייה, גם אם הוא יצטרך לצורך כך עוד קורס אחד או שניים. אבל דבר אחד ברור: בלי הבסיס שהוא מקבל פה, הוא לא יוכל לעבוד בתעשייה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים