זורם בכפות ידיך: חברת חשמל מטמיעה מונים חכמים של אריקסון

היקפו הכספי של הפרויקט עומד על עשרות מיליוני שקלים ● השלב הראשון בפרויקט, לפריסת כ-200 אלף מונים חכמים, יסתיים עד 2020

יובל סיאני, מנהל מרכז ניהול מונים ארצי, חברת החשמל. צילום: ניב קנטור

אריקסון (Ericsson) ישראל תספק לחברת חשמל מונים חכמים ומערכת מחשוב תומכות. הפרויקט, "מניה חכמה", החל בפברואר השנה, והשלב הראשון בפרויקט, של פריסת כ-200 אלף מונים חכמים, יסתיים עד שנת 2020. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו בעשרות מיליוני שקלים.

הפרויקט הוצג בכנס Ericsson Innovation Day 2017. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך זו השנה השניה ברציפות. הוא התקיים אתמול (ד'), באולם אירועים LAGO  בראשון לציון, בהשתתפות מאות מלקוחות החברה.

הפרויקט כולל התקנה של מונים חכמים ומערכות מחשוב תומכות בהיקף של כ-200 אלף מונים חכמים בשלוש השנים הבאות, שיותקנו בשכונות וערים חדשות. כ-30 אלף מונים חכמים יותקנו לטובת ניסוי תעריפי שייערך בארבע ערים ברחבי הארץ, בהן תיבחן התנהגות הצרכנים. אלה יוכלו לנהל את צריכת החשמל שלהם בצורה חכמה וחסכונית, על בסיס נתונים שהמונים יפיקו, כגון: נתוני צריכה על בסיס יום יומי, תרגום צריכה לעלות כספית, מידע על דרכים לחיסכון בחשמל ועוד.

המונים ישדרו אחת ליממה, בשידור ישיר, את הצריכה הביתית למרכז ניהול המניה של חברת חשמל. בדרך זו תיחסך ההגעה של נציג שירות לקריאת מונים ולטיפול שוטף. השידור יהיה דו-כיווני, כך שמרכז הבקרה יוכל להתאים נתונים במונה בשליטה מרחוק – בהתאם לצורכי הלקוח ובלא מגע יד אדם. כמהלך מקדים לפרויקט זה חברת החשמל פרסה כבר כ-10,000 מונים בשכונות חדשות ברחבי הארץ, ב-2016.

יובל סיאני, מנהל מרכז ניהול מונים ארצי, חברת החשמל, אמר בכנס כי "מניה חכמה מתחילה בכך שבסיס המידע על הצריכה – מגיע מהמונים. הפרויקט מתרכז בבתים של הלקוחות, ובתחנות הטרנספורמציה".

"בפברואר 2017 חתמנו על החוזה מול אריקסון וכעת אנו נמצאים בעיצומו של הפרויקט. הפרויקט קשור לעוד פרויקטי IT ותקשורת המבוצעים בחברה".

הגנת סייבר לאורך כל הדרך, בכל נקודת קצה

אור לוי, מנהל תוכנית מניה חכמה של חברת חשמל באריקסון ישראל, אמר כי "צריך לדעת איך לנהל את זה – לשם כך נדרשת יעילות, כי במהלך הסופי, כאשר מדובר על החלפת מונים של יותר מ-2.7 מיליון לקוחות, יש גם היבט של ניהול צוותי העבודה בשטח, איך מגיעים למונה, כיצד מחליפים אותו, ועוד".

"הניהול הוא משמעותי בכל שכבה משכבות הפרויקט". לוי הוסיף כי "היבט חשוב בפרויקט הוא הטמעת מערכי הגנת סייבר לאורך כל הדרך, בכל נקודת קצה".

אור לוי, מנהל תוכנית מניה חכמה של חברת חשמל באריקסון ישראל. צילום: ניב קנטור

אור לוי, מנהל תוכנית מניה חכמה של חברת חשמל באריקסון ישראל. צילום: ניב קנטור

בהיבט העסקי, אמר סיאני, "אנו רוצים לספק שירותים נוספים ויכולות לטובת הלקוחות. ברגע שיש מדידה אלקטרונית מדי רבע שעה, מתקבלת מציאות חדשה של נתונים מדויקים, אמינים וזמינים – לטובת חשבון ושירות ללקוחות".

"קריאת הנתונים ברמה יומית מאפשרת לחברת חשמל לנהל את ההכנסות באופן שונה מהיום, ולקבל שליטה טובה יותר על תזרים המזומנים. המונים גם מדווחים על אירועים שונים, כגון גניבה או הפסקות חשמל, מה שמאפשר לנצל אותם לטובת דיווח וניתוח נתונים, כמו גם וניהול תפעול של תיקון תקלות. משק החשמל מצוי בתהליך של שינוי – והפרויקט מאפשר לנו לתת שירות טוב יותר ללקוחות".

לדברי לוי, "בשלב הראשון של הפרויקט נתקין את התשתיות. השלב השני הוא הכי מאתגר: ביצוע אינטגרציה אל מול מערכות חברת חשמל, בעיקר מול מערכת ה-ERP של סאפ (SAP) ומול מערכות נוספות – בילינג, GIS והגנת הסייבר. מבחינה ארכיטקטונית, זהו פרויקט אינטגרציה מורכב, מרובה שכבות, שטכנולוגיות רבות מעורבות בו".

סיאני סיים בציינו כי "בעזרת המונים החכמים נספק ללקוח תובנות גרפיות, כגון השוואות צריכות מול עצמו בעבר – או מול שכניו. המערכות באות עם יכולות ניתוח חכמות, מערכות BI, יכולות לטיפול בשגיאות וניהול מכשירים בשטח. בנינו תשתית חכמה לעולם האינטרנט של הדברים".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוחנן דיסני

    כמהנדס חשמל ומתכנן, אני מעוניין לקבל פרטים על התקדמות הפרויקט עם חב' החשמל: הותקנו עד היום כ-100.000 מונים שלכם? מתבצע בהם קריאה מרחוק והיא מדויקת? עובדים בשיטה plc? אפשר לבקש מחב' חשמל החלפה למונה חדש? האם למונים דיגיטלים יש קשר/אפשרות שידרוג למונים חכמים? מודה לכם על תשובות באמייל אינג' יוחנן דיסני

  2. מיקו לוי

    נראה פרוייקט טכנולוגי מהרמה הגבוהה ביותר , מעניין יהיה לראות את התוצר הסופי . מיקו .

  3. עמיר - ללא קרינה

    אם השידור מהמונים הוא אלחוטי או סלולרי, תהיה תוספת קרינה מיותרת. אם ישתמשו בטכנולוגית PLC והשידור אכן יהיה אחת ליממה, אני מקווה שלא יהיו השפעות בריאותיות לצרכנים.

אירועים קרובים