צוקי לשלטון?

מי ישלוט על הרשת החברתית הדומיננטית אם או כשהמנכ"ל שלה יכנס לפוליטיקה ויהיה חבר ממשלה? מסמכים שהגישה ענקית הרשת החברתית לבית המשפט רומזים על עתיד פוליטי אפשרי בעבור מארק צוקרברג, על אף שלרוב נראה המנכ"ל כמסתייג לחלוטין מהנושא

מסתכל אל העתיד שמעבר לפייסבוק? מארק צוקרברג

על פי פרסום חדש בבלומברג (Bloomberg), במסגרת תביעה משפטית שעוסקת במידת השליטה של מנכ"ל פייסבוק (Facebook), מארק צוקרברג, בחברה שלו, התגלה שחבר המנהלים הצביע ובחר להעניק למנכ"ל חופשה לשנתיים אם יכהן מתי שהוא "במשרה ממשלתית או במשרד".

על פי המשתמע מהדברים מארק צוקרברג מתכוון אולי להתקדם ולכהן במשרה ממשלתית תוך שימור השליטה שלו בפייסבוק, כך על פי המסמכים שהוגשו לבית המשפט במסגרת מקרה שהציב את המנכ"ל אל מול מספר משקיעים.

התביעה הייצוגית הוגשה לראשונה בסוף אפריל, לאחר שצוקרברג הציע שינוי נהלים קונצרני שידלל את כוח ההצבעה של בעלי המניות, מה שאמור לספק לו "שליטה נצחית" בחברה, או כך לפחות טוענים פרקליטיהם של בעלי המניות.

נמנע ממראית עין של הטיה פוליטית
צוקרברג ניסה תמיד להימנע ממראית עין של הטיה פוליטית, אפילו במהלך המירוץ האחרון לנשיאות ארה"ב, כשהחברה שלו שקעה עמוק יותר ויותר אל תוך מחלוקות פוליטיות. למשל, נמנע המנכ"ל מהתבטאויות ברורות בכל הקשור בחבר מועצת המנהלים שלו פיטר ת'יל – תומך מוצהר של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. בנוסף הוא הסתייג מהעיסוק הסוחף בפייסבוק כפלטפורמת שבה פורסמו מידע שגוי וחדשות מזויפות, שהביאו לבחירתו של טראמפ, והשתדל לשמור על פרופיל נמוך יחסית בנושא.

אבל המציאות סוחפת את המנכ"ל למעורבות בין אם ירצה בכך או לאו, וכך במהלך כנס Techonomy שנערך בקליפורניה ימים ספורים לאחר היוודע תוצאות הבחירות, כשנשאל אודות השפעת הרשת שלו על הבחירות אמר צוקרברג ש"באופן אישי אני חושב שהרעיון שחדשות מזויפות בפייסבוק – שהן כמות קטנה מאוד מהתוכן – השפיעו על הבחירות בכל דרך שהיא, זה רעיון די משוגע".

אלא ששבוע ימים לאחר מכן כבר שינה המייסד המפורסם את הטון והודיע שהוא מכיר בבעיית התכנים הכוזבים שמגיעים לפיד החדשות של הרשת החברתית שלו, ומחפש דרכים לסנן ולסמן אותם כדי שלא יגרמו לאבדן אמון הציבור.

בלי לחרפן את בעלי המניות
כעת מעידות ככל הנראה מספר חשיפות שנכללו בתביעה והוצגו בבית המשפט על יומרות פוליטיות של צוקרברג. הודעות טקסט שהופיעו בנספח של מסמכי בית המשפט מלמדות שצוקרברג וחברי הדירקטוריון דנו באופן מובהק בשירותו האפשרי של המנכ"ל בממשלה, והתווכחו על האופן שבו כדאי להציג את הדברים לבעלי המניות.

מארק אנדריסן – אחד המשקיעים הבולטים של החברה – כתב לצוקרברג במרץ וטען כי "הבעיה הגדולה ביותר (ג"פ -של ההצעה הקונצרנית) היא איך להגדיר את דבר השירות בממשלה בלי לחרפן את בעלי המניות שאתה מאבד את המחויבות".

השניים וחברי דירקטוריון אחרים הוסיפו והתכתבו בנושא לאורך חודשים רבים, כשהם מנסים לתאם ביניהם את הובלת המשקיעים לקבלת המצב הנחשק ככל הנראה מבחינת צוקרברג, עד שבסוף אפריל ובתחילת מאי החליט מיעוט ממשקיעי פייסבוק לתבוע את צוקרברג בבית המשפט בלשכת דלאוור, בטענה שהמנכ"ל ואנדריסן בחשו שלא בצדק בהחלטת הדירקטוריון, וגוננו על צוקרברג למול מיעוט בעלי המניות. התכנית לבנות מחדש מערכת המניות של פייסבוק נעצרה לעת עתה בהוראת בית המשפט, עד ליישוב התביעה.

עורכי הדין של התובעים סירבו להגיב, ודובר פייסבוק אמר: "פייסבוק בטוחה שהוועדה המיוחדת שעוסקת בתהליך היסודי וההוגן תנהל משא ומתן לטובת פייסבוק ובעלי מניותיה"

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים