אחרי הבחירה לעזוב – הבריטים מחפשים בגוגל מהו בעצם האיחוד האירופי

מקדמי הקמפיין שקרא לצאת מהאיחוד אולי צוהלים על הניצחון, אבל עושה רושם שבריטים רבים לא ידעו בכלל בעד מה הצביעו ● כך ניתן להבין מנושאי החיפושים ברשת שערכו רבים מהם שעות אחרי פרסום ההחלטה

האם הממשלה הבריטית עברה על החוק של האיחוד האירופי? אילוסטרציה: BigStock

העולם סוער לאחר תוצאות משאל העם בבריטניה, שקבעו שיש לעזוב את האיחוד האירופי, אבל בגוגל (Google) מצביעה היסטוריית החיפושים על תופעה די מדהימה – כשמונה שעות לאחר סגירת הקלפיות, דיווחה החברה כי חלק מהשאלות הנפוצות שעלו מבריטניה בלבד במנוע החיפוש כללו את התהיות כגון "מהו האיחוד האירופי"? ו"מה קורה אם אנחנו עוזבים את האיחוד האירופי"? והציגו עלייה של יותר מ-250% באותן שאילתות לאחר סגירת הקלפיות.

חיפושים רבים שמעידים על דאגות

למרות שנראה כאילו 72% של הציבור הבריטי שהצביעו בעד העזיבה עשו זאת בנחישות מלאה, היסטוריית החיפושים שלהם מספרת סיפור אחר לגמרי. נתוני Google Trends מאפשרים לנו לראות אילו ספקות ושאלות הקלידו בוחרים בריטיים בגוגל, כשערכו בה חיפושים פרטיים מבתיהם.

הנתונים אינם מצביעים על ביטחון גדול בחיוביות של תוצאות ההצבעה, ויש חיפושים רבים שמעידים על דאגות של הציבור הבריטי, עכשיו כשהברקזיט (Brexit) הפך למציאות. ואכן, מלבד התהייה ה"מעט" מאוחרת אודות "מהו האיחוד האירופי", חלק מהשאלות הנפוצות שצצו בחיפושים שנערכו מבריטניה העידו על מני דאגות חדשות שצצו בלבבות תושבי הממלכה המאוחדת.

יש להניח שההתעוררות הבריטית המאוחרת תגדל עכשיו, לאחר שנרשמה ירידה תלולה בשווי הפאונד, כזו שבריטניה לא ראתה מזה כ-30 שנה. השלכות העזיבה יורגשו בכל רחבי העולם, אבל הבוחרים, שאולי לא ידעו כלל במה כרוכה החלטתם, ניצבים כעת בפני סדרה של זעזועים כלכליים, אשר בשלב הראשון רק יחמירו בטרם ישתפרו, כך אומרים האנליסטים. כבר עתה נשמעים קולות של בוחרים בריטיים שמביעים חרטה על הטלת הפתק בעד הברקזיט (החלטת הציבור הבריטי לצאת מהאיחוד האירופי).

לעבור לגיברלטר

עקבות הטלטלה הכלכלית הגדולה ניכרו אף הן בנתוני החיפוש של גוגל, כשהמינוח "קניית זהב" (buy gold) זכה ל-500% יותר חיפושים מאשר בעתות שגרה. גם החיפוש אחרי "קבלת דרכון אירי" (getting an Irish passport) עלה ביותר מ-100%, בעוד שחיפושים בעבור "לעבור לגיברלטר" (move to Gibraltar) – המובלעת הבריטית השוכנת בדרום ספרד – עלו ב-680%.

ולא רק בריטים פונים לגוגל בכדי להבין במה דברים אמורים. כל השאלות הנפוצות ביותר שהוקלדו בגוגל מכל רחבי הגלובוס ועסקו בבריטניה, נסובו סביב משאל העם ותוצאותיו. במקום השני בחיפושים אחרי הממלכה המאוחדת נמצאת השאלה "מדוע עזבה בריטניה את האיחוד האירופי?" והמקום החמישי הוא השאלה "מה משמעות עזיבת האיחוד האירופי בעבור בריטניה"?

האשטאג EUref#

הברקזיט העסיק מאוד גם את משתמשי טוויטר (Twitter) אשר ספרה 6.4 מיליון ציוצים שתויגו בהאשטאג EUref#, אשר פורסמו בין השעות שבע בבוקר יום ההצבעה ל-10 בבוקר יום המחרת, כאשר ראש הממשלה דיוויד קמרון התפטר. כשקמרון נשא את נאום ההתפטרות שלו, השימוש בטוויטר בבריטניה הגיע לרמה כפולה מהרגיל, כך מסרה החברה בהודעה שפרסמה בבלוג שלה.

באופן פרדוקסלי, ובהתבוננות על כל תקופת קמפיין משאל העם, הייתה זו העזיבה שהפיקה את העניין הרב ביותר בנושא, כך על פי נתונים של טוויטר. עכשיו, לאחר העזיבה, הנושא המדובר ביותר היה מצבו הכלכלי של המשק. יחסי החוץ של בריטניה, ההגירה והביטחון נגררים הרחק מאחור ברשימת הנושאים שהציבור עוסק בהם ביומיים שלאחר ההחלטה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים