פיתוח תוכנה זמיש וניהול לפי יעדים

מה אומרת בדיוק שיטת הניהול לפי יעדים? למי היא מיועדת? ומה הדומה והשונה בינה לבין שיטת ה-Scrum?

צילום אילוסטרציה: BigStock

ניהול לפי יעדים, הידוע גם כניהול לפי תוצאות, הוא תהליך של הגדרת יעדים בתוך הארגון. בתהליך זה, הן ההנהלה והן העובדים מסכימים ביניהם על היעדים ומבינים מה נדרש כדי להשיג אותם.

המונח ״ניהול לפי יעדים״ פורסם בראשונה על ידי פיטר דרוקר בספרו פרקטיקת הניהול, שיצא לאור ב-1954. דרוקר פיתח את השיטה כדרך לגרום ליעדים להניע את העובדים ולא כדי לשלוט עליהם. ניהול לפי יעדים נועד להשיג הסכמה בין ההנהלה לבין העובדים לגבי המטרות והיעדים שאלה אמורים להשיג. מכאן שהיעדים משמשים לעובדים כקריטריון להערכה ולבקרה של תפקודם.

השיטה מקצה לכל חבר בארגון רשימת מטרות הנגזרות ממטרות העל של אותו ארגון. מדובר בשיטה יעילה, כיוון שהיא מתמקדת בתוצאות – יש יעדים מוגדרים מראש והשגתם מתבצעת באמצעות פעולות. זהו תהליך ברמה גבוהה, שהרבה ארגונים משתמשים בו כשיטת ניהול.

ניהול לפי יעדים ו-Scrum

מדובר בשיטה שתואמת לפיתוח תוכנה זמיש ו-Scrum, מאחר שהיא דומה לדרך בה משתמשים ב-Scrum לניהול פיתוח. ניתן לראות את הדמיון בין הניהול לפי יעדים וה-Scrum מהמשמעות ומסדר השלבים.

השלב הראשון ב-Scrum הוא בחירת הנושאים לספרינטים הקרובים. שלב זה שקול להצבת יעדים על ידי הנהלת החברה. במקרה של Scrum, זה נעשה על ידי צוות ניהול המוצר, בהתבסס על מפת הדרכים של המוצר.

לאחר מכן, צוות הספרינט בוחר סיפורי משתמש מ-Backlog, וכך מתרגם את הנושאים ליעדים עבור כל ספרינט. כך, סדרת הספרינטים מביאה להשגת היעדים של הנושא הנבחר. זה דומה לניהול לפי יעדים, שם סדרת המשימות של העובדים מביאה להגשמת המטרות של הארגון.

קל לראות שניהול לפי יעדים ו-Scrum הם לא רק שלבים דומים, אלא יש להם גם מטרה משותפת: ליישר קו בין כל היעדים כדי לחבר את ההנהלה הבכירה עד לקבוצות הפיתוח. על אף שלשתי השיטות יש שלבים דומים ומטרות דומות, הן לא מתחרות האחת בשנייה אלא משלימות האחת את השנייה, משום שהניהול לפי יעדים ממוקד בהנהלת הארגון, בעוד שה-Scrum מוקדש יותר לצוות המבצע. ניהול לפי יעדים מגדיר את ה-״מה״ ואילו Scrum מגדיר את ה-״איך״. לכן, שילוב של שתי השיטות האלה יכול להועיל לארגון ולהביא אותו לתוצאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים