מחקר בארה"ב: משחקי וידיאו מגבירים יכולות מוחיות אצל ילדים

התפישה המקובלת היא שגיימינג מעלה את רמות האלימות, התוקפנות והדיכאון בקרב ילדים ובני נוער ● לפי מסקנות חדשות במחקר של אונ' ורמונט, לעיסוק של בני הדור הצעיר בגיימינג עשויה להיות גם השפעה חיובית על המוח

האם המוח שלו מתפתח יותר? ילד במשחק וידיאו. אילוסטרציה.

תוצאות מחקר של אוניברסיטת ורמונט – אוניברסיטת מחקר ציבורית אמריקנית – אשר נערך בקרב כ-2,000 ילדים, מצאו שהנחקרים אשר דיווחו כי שיחקו במשחקי וידיאו במשך שלוש שעות ביום, או יותר, הצליחו טוב יותר במבחני מיומנויות קוגניטיביות בהשוואה לילדים שמעולם לא שיחקו במשחקי מחשב.

המסקנות המרעישות פורסמו השבוע (ג') בכתב העת המדעי JAMA Network Open והתבססו על ניתוח נתונים שנלקחו ממחקר מתמשך שעסק באופן כללי בהתפתחות המוח הקוגניטיבית של מתבגרים (ABCD שמו). המחקר נתמך על ידי המכון הלאומי לניצול סמים, ה-NIDA, ומכוני בריאות לאומיים אחרים בארה"ב.

מדוכאים ואלימים עקב משחקי וידיאו. תפישה שאינה מדויקת יותר? אילוסטרציה.

מדוכאים ואלימים עקב משחקי וידיאו. תפישה שאינה מדויקת יותר? אילוסטרציה. צילום: BigStock

"עשויים להיות גם יתרונות קוגניטיביים הקשורים לבילוי הפופולרי"

למעשה תוצאות המחקר מוכיחות כי לילדים שמשחקים במשחקי וידאו יש זיכרון טוב יותר ושליטה טובה יותר במיומנויות המוטוריות מאשר לילדים שאינם משחקים. כפי שמראה המחקר, דווקא לילדים ששיחקו במחשב, בקונסולות הטלוויזיה ובניידים לאורך שעות עשויות להיות, בניגוד לתפישה המקובלת, יכולות טובות משל חבריהם בני אותו הגיל שלא שיחקו, לפחות בתחום הקוגניטיבי והמוטורי.

כאמור, אחרי שמחקרים קודמים התמקדו בהשפעות המזיקות של משחקי הווידיאו, בקשר בין גיימינג לדיכאון, לאלימות ולתוקפנות מוגברת, כעת ניסו החוקרים לבחון פן אחר של הסוגיה – כדי לבדוק את ההשפעה של משחקי וידיאו, צוות המחקר השתמש בנתונים של 2,217 ילדים בני תשע ועשר, שנשאלו כמה שעות עסקו בגיימינג ביום חול או בסוף שבוע טיפוסי. לאחר מכן צוות המחקר בחן את ביצועי הילדים במבדקים למדידת קשב, שליטה בדחפים וזיכרון. בשלב זה הילדים שהעידו כי שיחקו במחשב, בקונסולה או בטלפון הנייד במשך לפחות שלוש שעות ביום הצליחו טוב יותר מאשר אלה שלא היה להם שום קשר עם תחום הגיימינג.

בנוסף, בזמן שהנחקרים הצעירים ביצעו את המשימות, מוחם נסרק באמצעות הדמיית תהודה מגנטית פונקציונלית (fMRI). המוח של גיימרי וידיאו הראה יותר פעילות באזורים הקשורים לקשב וזיכרון.

"התוצאות מעלות את האפשרות המסקרנת שמשחקי וידיאו עשויים לספק חווית אימון קוגניטיבית עם השפעות נוירו-קוגניטיביות מדידות", כתבו המחברים של המחקר במאמרם המסכם אותו.

"למרות שאיננו יכולים לומר אם משחק משחקי וידיאו מוביל באופן קבוע לביצועים נוירו-קוגניטיביים מעולים, זהו ממצא מעודד שעלינו לחקור עוד יותר בילדים אלה, כשהם עוברים להתבגרות ולבגרות צעירה", אמר באדר צ'אראני, עוזר פרופסור לפסיכיאטריה ב- אוניברסיטת ורמונט והמחבר הראשי של המחקר.

"מחקר זה מוסיף להבנה ההולכת וגוברת שלנו לגבי הקשר בין משחק משחקי וידיאו והתפתחות המוח", אמרה מנהלת NIDA, ד"ר נורה וולקוב. "מחקרים רבים קישרו בין משחקי וידיאו לבעיות התנהגות ובעיות נפשיות. מחקר זה מצביע על כך שעשויים להיות גם יתרונות קוגניטיביים הקשורים לבילוי פופולרי זה, שראויים לחקירה נוספת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים