הצד של הרגולטור: איך רשות ניירות ערך מתייחסת לטכנולוגיות הפיננסיות?

הטכנולוגיה משנה את העולם הפיננסי, מה שמחייב גם את הרגולטורים להשתנות ● אופיר איל, יועץ בכיר ליו"רית רשות ניירות ערך, מסביר מה עושה הרשות בנדון ואת עמדתה בנושאים כמו פינטק ומטבעות וירטואליים

מנסה להתאים את עצמה לעידן הטכנולוגי החדש. רשות ניירות ערך

רשות ניירות ערך היא אחד הגופים הכלכליים הבולטים והחשובים במשק. היא זו שמפקחת על פעילות הבורסה וענף קרנות הנאמנות, ופועלת למען המשקיעים. הרשות גם עורכת חקירות שונות, בהן כאלה שהתפרסמו מאוד בשנים האחרונות, כגון תיק 4,000, שבמרכזו נמצאים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ'.

כמו בכל גוף פיננסי, ואחר, הפעילות של הרשות מתבססת במידה רבה על טכנולוגיה. קשה לחשוב איך היא הייתה מבצעת את הפיקוח והחקירות בלעדיה. מתוקף תפקידה, עליה להידרש גם לתחומים טכנולוגיים רלוונטיים, שמתעדכנים ומתחדשים כל הזמן. בשיחה עם עו"ד אופיר איל, יועץ בכיר ליו"רית רשות ניירות ערך, ענת גואטה, ומנהל המחלקה הבינלאומית ברשות, הוא מסביר לאנשים ומחשבים כיצד היא פועלת בהיבט הטכנולוגי, איך היא מתמודדת עם האתגרים הנוכחיים כמו הפינטק והמטבעות הווירטואליים, ומה הוא צופה לעתיד.

"בדומה לתחומים רבים נוספים, גם המסחר בניירות ערך עבר בשנים האחרונות שינוי עמוק", אמר עו"ד גיל. "השינוי מתבטא בכל התחומים: העדפות המשקיעים השתנו, מוצרים חדשים נוצרו, טכנולוגיות מתקדמות השתלבו בשוק ושווקים חדשים נפתחו. הרשות נערכת ומספקת פתרונות בכל אחת מהחזיתות האלה. לדוגמה, אנחנו מקדמים את חקיקתם של חוק הברוקר-דילר וחוק הייעוץ הכללי, על מנת לאפשר את שילובן של טכנולוגיות חדשות בשוק ההון שלנו, כמו ברוקרים דיגיטליים ומערכות ייעוץ ממוחשבות".

"בנוסף", ציין, "הבנו את החשיבות של פתיחת השוק הישראלי לחברות ישראליות וזרות בשווקים נוספים, ולכן הוספנו להסדר הרישום הכפול בורסות מסינגפור, הונג קונג וקנדה".

כיצד פועל מערך המחשוב של רשות ניירות ערך?
"ברשות הטמיעו מערכות מתוחכמות דוגמת מגנ"א, שמשמשת לקליטה ולהפצה של כלל הדיווחים של הגופים המפוקחים, מערכת ההצבעות, שיש לה ממשקים עם מערכות המחשוב של חברי הבורסה, מערכת לאיתור חריגות במסחר בבורסה, מערכת לפיקוח על פעילות זירות המסחר ועוד.

הרשות הציבה את פיתוח נושא הטכנולוגיה כיעד אסטרטגי ואנחנו מחויבים להוות דוגמה גם בכל הנוגע למערכות הפנימיות שלנו. כך, בשנה שעברה היינו לרשות הראשונה שיישמה טכנולוגיית בלוקצ'יין באחת ממערכות המידע המשמעותיות שלה, מתוך אמונה בטכנולוגיה הזו. מדובר בטכנולוגיה שחשובה לנו ונשמח להיפגש עם כל גורם שעוסק בתחום ושעדיין לא נפגשנו אתו. בנוסף, בימים אלה מפתחת מחלקת מערכות המידע מערכת שמבוססת על טכנולוגיות בינה מלאכותית ולימודי מכונה, שנועדה לסייע למחלקת החקירות שלנו.

אנחנו רואים בטכנולוגיה משאב משמעותי למימוש תפקידנו ואחריותנו כלפי ציבור המשקיעים והגופים המפוקחים, ולכן משקיעים בכך הרבה מאוד משאבים כספיים ואנושיים. במקביל, אנחנו מצויים בקשר גם בנושא הזה עם נציגי הרגולטורים המקבילים לנו בישראל ובעולם, על מנת ללמוד על ההתפתחויות הרגולטוריות והטכנולוגיות במגזרים שלהם".

עו"ד אופיר גיל, יועץ בכיר ליו"רית רשות ניירות ערך ומנהל המחלקה הבינלאומית ברשות. צילום: ענבל מרמרי

עו"ד אופיר איל, יועץ בכיר ליו"רית רשות ניירות ערך ומנהל המחלקה הבינלאומית ברשות. צילום: ענבל מרמרי

מה העמדה שלכם בנוגע לפינטק?
"הטכנולוגיה הזו פותחת בפני המשקיע קשת חדשה ורחבה של שירותים פיננסיים. יש לה פוטנציאל משמעותי להנגיש עבורו את תחום ההשקעות בניירות ערך ולהפחית עלויות הנלוות לכך. לכן, אנחנו בוחנים באופן יזום ושוטף את המגמות וההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום. אנחנו שואפים להגיב באופן מהיר ויצירתי לשינויים המתרחשים בשווקים ולאפשר שילוב פעילויות תוך התמודדות עם הסיכונים הכרוכים בהן. כצעד ראשון הקמנו לפני כשנה מרכז חדשנות פיננסי, שבמסגרתו אנשינו כבר נפגשו עם עשרות גורמים והוא מעניק ליווי רגולטורי למספר חברות טכנולוגיה שמפתחות מוצרים חדשניים בתחום. הקמת המרכז מאפשרת לחברות לקבל ליווי צמוד של סגל הרשות כדי לתת מענה לסוגיות רגולטוריות שצפות ועולות תוך כדי הפיתוח הטכנולוגי ומנגד, הרשות יכולה ללמוד על המתרחש בשוק ועל הפיתוחים החדשים והשלכותיהם עליו".

מה עמדתכם לגבי המטבעות הווירטואליים? בעולם לא מתלהבים מהם, בלשון המעטה – קיבלנו לכך דוגמה השבוע, עם ההסתייגויות בארצות הברית ממטבע הליברה של פייסבוק.
"סוגיית המטבעות הווירטואליים היא סוגיה מורכבת, שכפי שציינת, רגולטורים ממדינות נוספות מתמודדים אתה – וגם אנחנו. פרסמנו לפני מספר חודשים דו"ח מפורט ביותר בנוגע לשאלה אם ומתי מטבעות אלה ייחשבו לנייר ערך ובנוגע לתחולת חוקי ניירות הערך האחרים בנושא.

הוועדה החליטה שככלל, הצעה לציבור של רוב המטבעות הווירטואליים היא הצעה לציבור של ניירות ערך. תחולתם של דיני ניירות ערך אינה תלוית טכנולוגיה והשימוש בטכנולוגיה חדשה כשלעצמו לא משנה את הבחינה אם פעילות מסוימת נכללת במסגרת הפיקוחית של דינים אלה. המסקנה שאליה הגיעה הוועדה לא שונה מהמסקנה שאליה הגיעו מדינות מפותחות אחרות".

בעבר, הסוחרים בבורסה צעקו אחד על השני במסחר במניות, וכיום הכל נעשה בצורה בעזרת תוכנות – מה שגרם לתנודתיות. האם זה יימשך או יבוטל בהדרגה?
"אני לא מתאר לעצמי מצב שבו המסחר הממוחשב יבוטל. מדובר בחלק ניכר מהמסחר בבורסה. יש לכך יתרונות – זה תורם תורמת ליעילות השווקים, לצד חסרונות דוגמת הסיכון מתנודות חדות ומהירות במחירי הנכסים. לכן, אימצנו מנגנונים בשיטת המסחר שתפקידם למתן תנודות חדות בשערי ניירות הערך והמדדים. ייתכן שבעתיד יהיה צורך לבחון צעדים נוספים מעבר לאלה, אבל כרגע הנושא לא מצוי על שולחננו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים