"אל תפחדו מבינה מלאכותית – זה בסך הכל מדעי המחשב"

"המשימה שלנו היא להנחיל את ה-AI ובתוכו את לימוד המכונה ולימוד מעמיק, למשהו הנגיש לכולם - מארגונים גדולים ועד חברות סטארט-אפ", כך אמר ד''ר וורנר ווגלס, CTO וסגן נשיא אמזון

ד''ר וורנר ווגלס, מנהל טכנולוגיות ראשי וסגן נשיא של אמזון. צילום: תומר פולטין

"עד השנים האחרונות, למפתחים היה תפקיד מאוד מוגדר – לפתח. לפתע פתאום הם מצאו עצמם נדרשים לעסוק בעוד כל מיני דברים – להיות מחוברים להיבטים העסקיים בארגון, לתפעל את ה-IT, להיות מקצועני ומדעני נתונים. בנוסף, הם נדרשים כעת לצלול לעולם לימוד המכונה, לימוד מעמיק ובינה מלאכותית. ואני אומר למפתחים: אל תפחדו מבינה מלאכותית, היא בסך הכל חלק ממדעי המחשב", כך אמר ד"ר וורנר ווגלס, CTO וסגן נשיא של אמזון (Amazon) העולמית.

ד"ר ווגלס דיבר בכנס AWS SUMMIT TEL AVIV. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ד') בהשתתפות כ-5,000 איש, מפתחים, לקוחות ושותפיה העסקיים של ענקית הענן.

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

המשימה שלנו, אמר ד"ר ווגלס, "היא להנחיל את הבינה המלאכותית, ובתוכה את לימוד המכונה ולימוד מעמיק, למשהו הנגיש לכולם – מארגונים גדולים ועד חברות הזנק".

"הטכנולוגיה צריכה, ויכולה לסייע לכל מפתח, בכל סוג של ארגון. בימינו אלה, הכל זה בעצם לימוד מכונה ובינה מלאכותית. אנו עוסקים בכך כבר 25 שנים: המלצות וחיפוש הן רק שתי דוגמאות ללימוד מכונה, משמע, ניצול נתונים קיימים לטובת בנייה של אפליקציות חכמות יותר. הבינה המלאכותית מסייעת למגוון אנשי טכנולוגיה, ממדעני מידע, ועד מהנדסים הנדרשים לתכנון וליישום מודלים, או טייסים העורכים בעזרתה סוגים שונים של הדמיות. עתיד ה-IT יתבסס על קבלת יותר תובנות אודות הלקוחות מצד אחד, ובניית מודלים עסקיים מבוססי חיזוי עתידי, בעזרת איסוף נתונים אודות תהליכים עסקיים בארגון ונתונים בדבר התנהגות הלקוחות. שני אלה, שייבנו עם מכונות לומדות, אלגוריתמים ובינה מלאכותית – יביאו לארגונים יכולת לקבלת החלטות מושכלות ומבוססות מידע".

אבטחת מידע – התפקיד של כולם

תחום נוסף המשתנה במהירות, אמר ה-CTO של אמזון, "הוא אבטחת מידע. נוף אבטחת המידע משתנה: זו תהיה העבודה של כולם, לא רק של המקצוענים בתחום".

"הדרך לתת מענה לאתגר זה תהיה בהצפנה של הכל. זו תהיה הדרך היחידה להבטיח שרק אתה תשיג גישה למידע שלך. כל אחד ואחד בארגון צריך להיות 'מהנדס אבטחת מידע', זו כבר לא רק האחריות של מנהל אבטחת המידע הארגוני ואנשיו, אלא של כולם".

"ארגונים נדרשים לבנות מערכות לניהול זהויות, ליצור מערך של בקרה והגנה על התשתיות ועל הנתונים – והכי חשוב זה לקבל יכולת תגובה לאירועים. נדרש לקחת את נושא אבטחת המידע הכי שאפשר ברצינות, ראו בשנתיים האחרונות כמה מקרים היו של רשומות שנגנבו – זה מדהים. צריך לנהל את המידע הארגוני על הלקוחות בצורה מאובטחת – והמענה לכך הוא הצפנה. המוטו שלי הוא: 'רקוד כאילו איש לא רואה אותך – הצפן כאילו כולם רואים את המידע'. זו הדרך היחידה להצליח בתחום".

הקול הוא הכל

עוד שינוי צפוי בעולם הטכנולוגיה, אמר ד"ר ווגלס, "הוא באופן בו אנשים יתקשרו עם מחשבים. קול יהיה הממשק למערכות הדיגיטליות, כי המשולש מסך-מלקדת-עכבר הוא לא טבעי".

"במשך שנים רבות, ממשקים שונים קישרו בין האנשים והמחשבים, כגון GUI, ממשק משתמש גרפי, או מקלדת. עתיד עולם המחשוב יהיה מונע על ידי אינטראקציות ממוקדות אנוש (human-centric), כדי שהקשרים יהיו דומים לאלה שאנו עושים בעולם האמיתי, בחיי היומיום. בין כל הקשרים הללו, הקול הוא שיוביל אותם, כי הוא אינטואיטיבי, פשוט ויעיל".

מחשוב נטול שרתים

בעבר, אמר ד"ר ווגלס, "ארכיטקטורת המחשוב הייתה מבוססת שלוש שכבות – שרתי Web, שרתי אפליקציות ובסיסי נתונים. אבל שרתי ה-Web הלכו ונהיו למסובכים והפכו לשרתי אפליקציות".

עולם ה-IT, העריך ה-CTO של אמזון, "עובר ממחשוב מבוסס שרתים למחשוב נטול שרתים (serverless computing). זה יאפשר לארגונים לבנות אפליקציות בלא להתעסק בהקצאות של עומסי מחשוב, טיפול בגידול, או ניהול השרתים. מחשוב שכזה יביא לגמישות, יכולת גידול, זמינות גבוהה וחיסכון כספי. מחשוב נטול שרתים בא ביחד עם מכונות וירטואליות, קונטיינרים ומיקרו-שירותים. כל אלה מקרים תהליכים משעות לדקות".

"פלטפורמת הענן שלנו מספקת יכולת גידול, ביצועים גבוהים, מערכת לניהול מיכלים, תזמור שלהם לטובת משימות ואינטגרציה עמוקה של כל השירותים שלנו. מהפכת המחשוב בלא שרתים צברה תנופה גדולה עם ההשקה של AWS Lambda, שאינה דורשת שרת – פיזי או וירטואלי – להרצת קוד יישום, מה שמפשט מאוד פיתוח יישומים, מאחר שארכיטקטים צריכים לחשוב רק על לוגיקה עסקית, ולא אמורים לדאוג לניהול ציי שרתים להרצת התוכנות שלהם. אחרי הכל, אין שרת קל יותר לניהול – מאשר מצב בו אין שרת כלל".

הוא הוסיף כי "גם בעולם בסיסי הנתונים אנו רואים מעבר מסיבי מבסיסי הנתונים המסורתיים לאלה שלנו. בסיסי הנתונים הישנים הם יקרים, קנייניים ונעולים, ואנו רואים מעבר והגירה של 60 אלף לקוחות ארגוניים לבסיסי נתונים על הענן שלנו. Aurora הוא השירות הכי צומח בין כלל השירותים שלנו".

אפליקציות חכמות מבוססות נתונים

"רובן המוחלט של האפליקציות הן כאלה שמבססות ומונעות-נתונים", אמר ד"ר ווגלס, "כאשר אנשים מדברים על ניתוח הנתונים, Analytics, זה לא באמת ניתוח – אלא ניהול וטיפול בנתונים. כך, יוצא שרק 20% מהזמן המוקדש לטיפול בנתונים הוא ניתוח אמיתי ומהותי, כזה המניב מהם ערך עסקי. שאר הזמן, רוב הזמן, מוקדש לניהול הנתונים, אחסון שלהם, אבטחת מידע וביצוע שינויים".

לדבריו, "יש לשנות מצב זה ולבנות ארכיטקטורה מודרנית, ה-'מעכלת' את הנתונים, משמרת את מקור המידע, מטפלת בניהול מחזור חיי המידע, תופסת את המטה-דטה, עושה ממשל IT, אבטחת מידע, סיווג נתונים, פועלת להגנה על הפרטיות. הארכיטקטורה החדשה צריכה להיות מסוגלת לתת למשתמשים לפעול בשירות עצמי, לעשות חיקור, לקבל יכולות לשליפה של הנתונים הרלוונטיים, לאחד נתונים נמצאים ב-'עמודים' שונים ונפרדים, לסנן את המידע, לטייב אותו, לעשות שילוב של נתונים ממקומות וממקורות שונים, ואחר כך לעשות תזמור לכלל המערכות והשירותים".

"אנו היחידים המספקים פתרון העונה לכלל הצרכים בטיפול בנתונים. הכלים שלנו מטים את נתיב הספינה, ומאפשרים שהניתוח של הנתונים ייעשה ב-80% מהזמן".

"אנו מספקים למפתחים בארגונים את היכולת לעסוק בפיתוח אפליקציות חדשות, מוטות-עסקית, שמביאות ערכים לארגון", סיכם ד"ר ווגלס, "על מנת שהלקוחות, הפנימיים והחיצוניים, יקבלו מהן תובנות מושכלות".

"האופן בו הלקוחות הארגוניים שלנו צורכים את השירותים מהענן, מביא לכך שהם יכולים להתמקד בעיקר בלוגיקה העסקית שלהם. אנו נותנים לארגונים את היכולת להיות מוכווני-לקוחות ומבוססי-נתונים, שניתן לנתח אותם ולהפיק מהם ערך. עצותיי למנמ"רים: הפסיקו לנחש את מידת הקיבולת המחשובית הנדרשת; בנו ארכיטקטורה מונעת-מידע; הטמיעו אבטחת מידע בכל שכבות המחשוב, עם הצפנה בכל מקום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים