"במרחב הסייבר – זהות האויבים שונה לחלוטין מזהות של כל אויב אחר"

"המימד הדיגיטלי הינו מרחב לחימה לכל דבר ועניין - ישנה הבנה של המפקדים לגבי המשמעות והאפקטיביות המבצעית של הרשת", כך לדברי תא"ל נתי כהן, קשר''ר, אגף התקשוב וההגנה בסייבר, צה''ל

תא"ל נתי כהן, הקשר''ר - ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר של צה''ל. צילום: דובר צה"ל

"אוסף המערכות והרשתות הקיימות בצבא, בדגש על שינוע נתונים נייד מביא אותנו למצב בו אבטחת המערכות הופכת מורכבת יותר. האויב במרחב הקיברנטי הוא אויב שהזהות שלו פחות מוגדרת מאשר במרחבים האחרים, ולכן אנו יכולים לזהות אויבים קונבנציונליים וגם אויבים של ארגונים כאלה ואחרים. האתגר שלנו לזהותם – וגם להתגונן בפניהם. מרחב הסייבר הוא מרחב פעיל, קשה להבדיל מי אויב ומי יריב – זהות האויבים שונה לחלוטין מזהות של כל אויב אחר", כך אמר תא"ל נתי כהן, הקשר"ר – ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר של צה"ל.

תא"ל כהן דיבר בפתח יומה השני של ועידת יערות הכרמל 2018 שערכה בינת תקשורת ומחשבים. הכנס הייעודי לאנשי המגזר הביטחוני, נערך היום (ה'). הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, החל אתמול (ד') ויסתיים מחר. הוא מתקיים במלון יערות הכרמל, בהשתתפות מאות בכירים מההיי-טק, ומהמגזר העסקי, הציבורי והביטחוני. את הכנס הביטחוני היום הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

קצין תקשוב – חלק מיכולת קטלנית יוצאת דופן

אל מול מרחב הסייבר, אמר קשר"ר, "בנינו שותפויות עם שאר הגורמים במדינה, מערך הסייבר הלאומי ועוד. גיבשנו תפיסת הפעלה מבצעית, הגדרנו את המרחב ואת מאפייניו. המרחב הדיגיטלי כולל שלוש שכבות, מערכות C4I הקלאסיות: מערכות מבוססות IP, מערכות IT, טכנולוגיות רישות ואלחוט. הרשת כבר מגיעה לדרג הטקטי, אנו במצב של לוחמה מבוססת רשת. כך, באחרונה ביצעו תרגיל משותף קציני קשר גדודיים עם קציני מודיעין וארטילריה. אנו מעניקים יכולת רשתית לחפ"ק של המגד – בנגמ"ש או רגלי-נייד. כך, קצין תקשוב הוא חלק מיכולת קטלנית יוצאת דופן. לצד אלה, אנו פועלים להגנת הסייבר".

הקשר"ר ציין כי "יש כמה מהלכים אשר משתנים בהתאם למרחב: אנו מחברים מערכות כוח אדם כחלק ממערכת ה-ERP הכלל צה"לית. המערכות מטפלות במגוון היבטים: תהליך האש, פו"ש (פיקוד ושליטה), לוגיסטי, כוח אדם, גילוי להתראה".

לדברי תא"ל כהן, "הבנו שאנו נמצאים במערכה לא רק להגנת סייבר – אלא שזו לוחמת סייבר. מטרתנו לא להתחכך בצה"ל. הגדרנו את יכולת האגף לפעול אחרת במימד. בנינו תפיסת תפעול שונה לחלוטין והיא פועלת בצורות רוחבית ואורכת – באופן מלא".

יוזמה של התחדשות טכנולוגית ומבצעית

בשנה החולפת, אמר, "הצבא שינה את יחסו לתקשוב. 2017 הייתה דנת עבודה, מעשים, לא דיבורים. אימצנו מערך חדש – של ההגנה בסייבר – אל תוך אגף התקשוב. הזרקנו יוזמה של התחדשות טכנולוגית ומבצעית, תוך מענה לדרישות ולצרכים המגיעים מהשטח. פעלנו לחיזוק הגנת סייבר. בנינו תפעול טכנולוגי שונה, מבוסס וממוקד רשת. עלינו לפעול בכל מתווה – בשגרה, בחירום, בלחימה ובין מערכות".

שמנו דגש, אמר "על ראייה ופעילות רב-זרועית. כלל דרישות צה"ל בתחומי ה-ICT מול מנהל הרכש במשרד הביטחון נעשה בראייה רב-זרועית, של אגף המודיעין, וזרועות היבשה, הים והאוויר". לגבי המעבר לנגב, אמר קשר"ר כי "אנו לא רק עוברים דירה – אלא משנים את כל ה-IT בצה"ל. זה לא רק שינוי טכנולוגי, אלא גם תפיסתי-תודעתי".

לדבריו, "ERP זה אחד מפרויקטי הדגל שלנו. הוא עלה על המסלול בשנה החולפת. הבאנו בשורה לניהול משאבי אנוש. אנו נכנסים לעידן חדש, של הדור הבא של הרישות".

הוא ציין כי "הבנו את חשיבות האינטרנט המבצעי וכיום אנו מבינים כי אל מול הבשורות והטכנולוגיה הרשתית – המגיעה לקצה – יש פה פוטנציאל מבצעי גדול משחשבנו. המטרה כעת היא להנגיש את הידע הטמון ב-Big Data. השנה נצא למכרז על הענן, אבל אנו כבר עובדים בתצורה עננית – הענן הצה"לי יתחבר לאינטרנט המבצעי".

באתגרים של אגף התיקשוב השנה, אמר קשר"ר, "המטרה היא לא חיבור לרשת – אלא בעיקר ההגנה על הרשת; יש לוודא שזו רשת אמל"חית, מאובטחת, רובסטית – המייעלת תהליכים. מימד נוסף הוא שכל אמצעי לחימה נדרש להתחבר לרשת, ובשל כך, יש לנהל בצורה אחרת את התווך. החיבור לרשת נדרש להיות מהיר יותר. נחבר את כלל המרכיבים אל תוך רשת אחת, המתחברת ל-Big Data. נבנה ענן טקטי שגם ינהל היבטים של רשתיות הרבה יותר מהיום".

קצין התקשוב החדש

"יש להתאים את מקצוע קצין התקשוב לעידן החדש", אמר תא"ל כהן. "היום ניהול מערכות התקשורת והמחשוב הם נחלת ממר"ם וחושן. אלא שזה משתנה, ויורד לרמת הגדוד, לדרג הטקטי, ובהתאם דורש שינויים מקצועיים".

"המטרה היא להתאים את קצין התקשוב החדש אל שדה הקרב הדיגיטלי. הקצין החדש צריך לדעת להקים רשת – 'מאפס למאה'. עליו לעבוד במרחב רווי גורמים. ניהול מערכה תקשובית הוא לא עבודה בבועה כבעבר".

"האתגר הגדול ביותר המונח לפתחנו, מפקדי התקשוב", סיכם כהן, "הוא איך אנחנו מבינים את האתגר הטכנולוגי. זהו וקטור המצוי בתנועה, בנסיעה, כעת עלינו להתאים את הלך הרוח שלנו – אליו. יש להבין שמנהלים את המערכה בצורה אחרת לגמרי".

"הישות המכונה מפקדה קדמית היא רב-זרועית, נדרש לסגור מעגלים בצוותא ולעשות זאת על בסיס תהליכי לוחמת רשת. גם ניהול התווך הוא חשוב. במסגרת החדשה שתיבנה על ידי קצין התקשוב, יהיו מומחה תוכן, מומחה קשר, מומחה מחשוב, מומחה ל"א (לוחמה אלקטרונית), ומומחה ניהול ספקטראלי. ככה נכשיר את מפקדי העתיד לפעול בשדה קרב מודרני. ניצור תשתית מרכזית ונייצר חיבור רב-זרועי בתוך צה"ל".

"המשקל הסגולי וחשיבות ה-IT הצה"לי גדלו מאז מבצע צוק איתן. ההסתכלות על הרשת היא על אמצעי לחימה לכל דבר ועניין. במהפכה הדיגיטלית – התשתית היא לא ה'אישיו' – אלא הנגשת המידע. התארגנו בהתאמה לעידן חדש זה, ואנו בעיצומה של המהפכה. המימד הדיגיטלי הינו מרחב לחימה לכל דבר ועניין. ישנה הבנה של המפקדים לגבי המשמעות והאפקטיביות המבצעית של הרשת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים