אלישע ינאי: "המחסור בעובדים מונע את המשך הזינוק של ההיי-טק הישראלי"

"כוח האדם הוא זה שהניע את המכירות של ההיי-טק הישראלי מ-15 מיליארד דולר בשנות ה-90 ל-30 מיליארד לשנה, והעדר הזמינות שלו כיום מונעת את המשך הזינוק", אמר ינאי, יו"ר איגוד האלקטרוניקה והתוכנה

אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. צילום: קובי קנטור

"החוסר בזמינות כוח האדם מונע את המשך הזינוק של ההיי-טק הישראלי. כוח האדם הוא זה שהניע את המכירות של ההיי-טק הישראלי מ-15 מיליארד דולר לשנה בשנות ה-90' ל-30 מיליארד כיום, והעדר הזמינות של המשאב האנושי מונעת את המשך הזינוק", כך אמר אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה.

ינאי אמר את הדברים במסגרת כנס שנערך היום (ה') על ידי הסניף הישראלי של האיגוד הבינלאומי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה, IEEE, המונה 1,300 חברים, בשיתוף ICOHTEC – האיגוד לחקר ההיסטוריה של הטכנולוגיה ומשמעויותיה, ובסיוע אוניברסיטת תל אביב. הכנס עסק בהיסטוריה של ההיי-טק הישראלי.

לדברי ינאי, בעברו מנכ"ל מוטורולה (Motorola) ישראל, "כשכיהנתי בתפקיד נתקלנו בקשיים בגיוס מהנדסים. היו אז כ-1,000 מסיימי פקולטות רלוונטיות בשנה והיינו צריכים לגייס 100. ב-1996 יזמתי, כיו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, את פרויקט חינוך 2000 והעלינו את מספר המסיימים ל-8,000. כמו כן, הכשרנו 22 אלף מהנדסים עולים".

"מאותה התקופה, המצב התהפך בחזרה", הוסיף. "המהנדסים העולים שהכשרנו כבר פורשים לגמלאות ומספר הסטודנטים הולך ויורד בגלל הירידה במספר לומדי חמש יחידות מתמטיקה לבגרות".

ינאי אמר כי "עם כל הרעש שיש סביב ההיי-טק הישראלי, הנתח שלו הוא 0.5% ממכירות הענף ברחבי העולם. קיים צורך שהנתון יגיע ל-1%, כאשר המשמעות היא עוד 30 מיליארד דולר בשנה למשק – הרבה יותר מאשר הגז, שאמור להכניס למשק בכל שנה שני מיליארד דולר".

"אם רוצים להכפיל את המכירות, צריך להגדיל את מספר בוגרי 5 יחידות מתמטיקה. רק מהסיבה הזו חזרתי לקדנציה שנייה כיו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה", הוסיף ינאי.

"המהנדסים הישראלים חידשו את פני מוטורולה"

בהמשך דיבר ינאי על החברה אותה ניהל: "המהנדסים הישראלים שעבדו במוטורולה לאורך השנים היו אלה שחידשו את פני החברה כמה וכמה פעמים, כשפיתחו טכנולוגיות שהפכו מאוחר יותר לנפוצות בכל העולם".

ככלל, ינאי מצר על כך שמוטורולה יצאה מתחומים מסוימים כשמכרה את הפעילויות שלה בהם. לדבריו, "החברות האלה לא המשיכו את הפעילות בישראל ובתחומים רבים מוטורולה הובילה וכיום זה לא מורגש. מוטורולה שגתה כשמכרה את מרבית הפעילויות שפיתחנו בארץ לאורך השנים".

כיאה לפורום בו דיבר, סיפר ינאי על ההיסטוריה של מוטורולה ישראל. "הצטרפתי למוטורולה כבוגר הטכניון ב-1970, כעשור לאחר פתיחת הסניף הישראלי", ציין. "באותו הזמן לימדו את שפת אלגול בשנת הלימודים האחרונה. עם זאת, הבנתי שתוכנה היא העתיד. כשהצטרפתי כמהנדס צעיר, מוטורולה הייתה חזקה בתחום הרדיו הדו כיווני, אותו היא המציאה. אבל אנחנו, בסניף הישראלי, חיפשנו תחומים אחרים. קנינו שני מחשבים של HP ונתן גדרון נעזר בהם לתכנן מערכות רדיו דיגיטליות, ולאחר מכן מערכות סקאדה למים ולחשמל. מאז העולם השתנה – הרדיו הפך לדיגיטלי ועברנו עוד כמה דורות טכנולוגיים".

"אנחנו, בסניף הישראלי, היינו המומחים הדיגיטליים במוטורולה. מרכז התכנון של החברה בישראל הלך וגדל, והיינו הראשונים לפתח את הרדיו הדיגיטלי (שנודע בישראל כמירס – א"ב) ולאחריו את טטרה – אחד ממכשירי הרדיו היעילים והבטוחים ביותר. בשנות ה-80 פתחנו את המפעל בערד ובשנות ה-90 פיתחנו וייצרנו בו את מכשירי המירס", אמר ינאי.

הוא הוסיף וציין ש-"הרבה לפני ה-iPad פיתחנו מסופים לחברות שילוח כמו UPS, פדקס, DHL והדואר האמריקני. UPS הייתה צריכה מערכת מעקב חי אחרי כל חבילה, והמערכות שלנו אפשרו, למשל, לשנות ניתוב של חבילה בודדת בזמן אמת. פיתחנו להם מסוף עם סורק וקורא ברקוד, שעושה שימוש בטכנולוגיות Blutooth ו-Wi-Fi, ובקישור למערכות מרכזיות – מה שמכנים כיום האינטרנט של הדברים. ייצרנו מאות אלפי מכשירים עבור כל חברה. בנינו מפעל באילת, אך מוטורולה החליטה למכור את עסקי המסופים הללו לחברה מתחרה וכך הופסקה המעורבות הישראלית בהם".

בהמשך הוא סיפר על אחד התחומים שמוטורולה נודעה בהם ביותר – הסלולר. "מוטורולה היא זו שהמציאה את הסלולר והיא מכרה תשתיות ב-25 מיליארד דולר בשנה. לצערנו, גם פעילות זו נמכרה – הפעם ללנובו (Lenovo)".

ינאי חזר בסיום לנושא כוח האדם באמרו כי "בימי השיא מנתה מוטורולה 5,000 עובדים והיא הייתה חברה גדולה ומשפיעה. כיום היא מונה שוב 1,000 עובדים, כמו ב-1970, השנה שבה הצטרפתי למוטורולה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים