אבי דוד, המשרד להגנת העורף: "המלחמה ומצבי החירום כבר כאן – ואין אחד שלא צריך להיערך אליהם"

"נדרש להגיב למצבי המלחמה והחירום כעת ולא בעוד חמש שנים", אמר דוד, ראש אגף תיאום והיערכות לחירום במשרד, בכנס DRP לאומי ● הוא חשף את הלקחים הראשוניים של תרגיל נקודת מפנה: "יש להביט ולתכנן לטווח ארוך, לקיים תרגולים כל שנה ולוודא כי התלות ההדדית בין המערכות לא פוגעת בתפקודן שלהן"

"המלחמה ומצבי החירום כבר כאן, אם באופן ממשי ואם פוטנציאלי. נדרש להגיב לכל המצבים האלה כעת ולא בעוד חמש שנים", כך אמר אבי דוד, ראש אגף תיאום והיערכות לחירום במשרד להגנת העורף.

דוד דיבר ב-DRP לאומי – הכנס השנתי להמשכיות ולרציפות תפקודית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (א') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות מקצוענים מהתחום. הנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

בדבריו חשף דוד את הלקחים הראשוניים של תרגיל נקודת מפנה, שנערך באחרונה: "יש להביט ולתכנן לטווח ארוך, לקיים תרגולים כל שנה ולוודא כי התלות ההדדית בין המערכות לא פוגעת בתפקודן שלהן".

"לא בטוח שניתן להעריך את יכולות ההיערכות וההתאוששות שלנו אל מול יכולות האויב, אולם ברור שנושא הסייבר נוגע לכל אחד מאיתנו: לאזרחים, לתשתיות לאומיות, לרשויות מקומיות ולמפעלים חיוניים", אמר. "אין אחד במדינה שלא צריך להיערך. ההיערכות צריכה להיות כוללת – של כל המערכות".

הוא ציין שהמערכות תלויות זו בזו ונדרש שתעבודנה זו לצד זו. "עלינו לבחון בכל עת האם אנחנו יודעים לייצר דו-שיח בכל מערכת ובין מערכות", אמר. "עלינו לוודא שערכת החזית יודעת לנהל דו-שיח מול מערכות ההגנה והעורף. הגנה לא רק במובן הפיזי אלא איך המשק האזרחי כולו מייצר אורך נשימה מספיק להמשך תפקוד".

דוד הוסיף שמושג החירום כולל כמה רכיבים, ביניהם תשתיות קריטיות לאומיות, דוגמת חשמל וגז, והמגזרים הפיננסי והעסקי-פרטי. "אסור שפגיעה במי מהם תביא ליצירת שרשרת נזקים מתמשכים. אין זה משנה אם המדובר במלחמה, רעידת אדמה או סייבר, בסוף צריך ליצור איזון במה להשקיע יותר ובמה פחות, ומי מוביל כל נושא. יש ליצור מצב של יכולות מקבילות של הגופים השונים ולבסוף לאחד כוחות. צריך לייצר דו-שיח בו כל אחת מהמערכות יודעת 'לדבר' עם כל אחד מהגופים".

לסיכום, אמר דוד, "יש לשאוף למימוש מצב של רציפות תפקודית של המערכות בלא הרף. צריך להביא למרב השילוביות בין המערכות, עם יצירת יכולת תגובה. לכולנו יש עוד מספיק עבודה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים