"נימבוס – זרז לשינוי תהליכי עומק ב-IT הממשלתי"

יוגב שמני, מנהל חטיבת דיגיטל, טכנולוגיות וענן במערך הדיגיטל הלאומי, פירט על אופן ביצוע פרויקט הענן הממשלתי - מפרויקטי המחשוב הגדולים במדינה

יוגב שמני, מנהל חטיבת הטכנולוגיות והשירותים הדיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי.

"הראש בעננים – הממשלה בנימבוס. מכרז ענן המחשוב הממשלתי הוא לא פרויקט, כי אם תוכנית ארוכת טווח. בסופו של יום, נימבוס הוא זרז לשינויים של תהליכי עומק במחשוב של כלל המגזר הממשלתי", כך אמר יוגב שמני, מנהל חטיבת דיגיטל, טכנולוגיות וענן במערך הדיגיטל הלאומי.

שמני דיבר בפתח מפגש של פורום eGOV – פורום המנמ"רים של משרדי הממשלה, מבית אנשים ומחשבים. המפגש נערך היום (א') במלון אוריינט בירושלים, בהשתתפות יותר מ-100 אנשי מחשוב ממשלתי. את המפגש, שנושאו היה "בינה מלאכותית ונתונים במגזר הממשלה", פתח פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

לדברי שמני, "אנחנו עובדים על נימבוס בשלושה צירי פעולה: התוויית מדיניות אסטרטגית ובניית מרכז מצויינות לענן, CCOE; המהלך הנובע מהאסטרטגיה של המשך התפתחות אזורי הנחיתה בענני גוגל ו-AWS; ולא פחות חשוב – העברת מערכות הדיגיטל לקלאוד".

"בעת בניית אסטרטגיית המחשוב הממשלתית בענן", אמר, "נקבעו יעדים למימוש, שיניבו ערכים: אנחנו רוצים להביא לממשלה תפוקות, יכולות רכש בכלל הרבדים, מימוש כלכלת הענן, תשומות, תקצוב, תמרוץ תקציבי, הגנת סייבר, תשתיות טכנולוגיות מתקדמות, טיפול בממד ההון האנושי, ניהול השינויים – לרבות אלה של רכש, חשבונאות ו-FinOps, ועוד. אנחנו רוצים להרחיב את מעגלי ההשפעה, כך שנימבוס ייטיב לא רק עם האזרח.ית, אלא גם ישיא ערך ברמת המדינה. לצד הגדלת מערך השירותים הדיגיטליים לאזרחים, אנחנו רוצים ליהנות מיתרונות הענן, כלומר – לקבל גמישות במענה לצרכים עסקיים, לשפר את שירותי הדיגיטל ולהביא להתייעלות כלכלית".

"המעבר לענן הוא נקודת פיתול עבור הנהלות משרדי הממשלה"

שמני ציין כי "האירוע, שאנחנו נמצאים בעיצומו, הוא לא רק טכנולוגי. הוא מורכב. המעבר לענן הוא נקודת פיתול, לא רק עבורנו אלא גם עבור הנהלות משרדי הממשלה. מי שלא יחשב את המסלול באופן הנכון, יטעה בדרך וייוותר מאחור. יש מוצרי IT רבים שלא תומכים או שלא יתמכו בתצורת און-פרם, ויש לדעת כיצד להתאים את המעבר לענן בכל הקשור אליהם. מעבר זה הוא לא רק 'גיהוץ' של כרטיס האשראי, אלא דורש שינוי תרבותי במשרד הממשלתי, לרבות באגף הטכנולוגי שלו. יש לבחון מה נכון ויעיל להעלות לענן".

הוא דיבר גם על אזור הנחיתה הממשלתי ואמר כי הוא "קיים ופעיל בשני העננים הציבוריים – גוגל קלאוד ו-AWS. הם עובדים תחת קרונות הפעלה: אפקטיביות ממשלתית לצד עצמאות משרדית וסינרגיה בין שתי אלה. יש לתת לכל משרד ולכל גוף ממשל לצרוך את השירותים מהענן, ולתת לו עצמאות". שמני צין כי "אזורי הנחיתה הם תחום מתפתח, כל הזמן, זהו תהליך אג'ילי. יש כבר 25 משרדי וגופי ממשלה שנמצאים שם. אנחנו ממשיכים להטמיע שירותים רוחביים משותפים לכלל המשרדים, לצד בנייה של מעטפת אבטחת מידע והגנת סייבר. זאת, בשל חיבור המערכות אל ה-SoC הממשלתי".

"הקמנו צוות בשם דיגיטל קלאוד", הוסיף שמני. "אנחנו מבינים שיש פה הזדמנות לשינוי אמיתי – איך בונים נכון את המערכת של מערך הדיגיטל הלאומי בענן. הקמנו צוות CCOE משרדי לטובת ניהול התשתית, וכן הקמנו צוותי DevSecOps".

הוא המשיך בהמלצה למנמ"רים: "אל תבנו את הענן שלכם כאילו הוא היה עוד דאטה סנטר. אל תעלו את הדאטה סנטר כמות שהוא לענן. אין לעלות לענן רק כדי להיפטר מחוות שרתים – לא זו המטרה".

לסיכום אמר שמני כי "אנחנו חווים באחרונה גידול משמעותי בהיקף מתקפות הסייבר, מתמודדים עם המתקפות בצורה טובה והענן מספק לנו יותר יכולות הגנה. נמשיך להכשיר את ההון האנושי ונדאג לשמר אותו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים