עצור, אתה מזהם: כך תצמצם את הזיהום שהנתונים שלך מייצרים

התמונות שאנו שולחים ותעבורת הנתונים באפליקציות שאנו מייצרים הן שתי דוגמאות לתרומה של כל אחד מאיתנו להתחממות הגלובלית ולזיהום האוויר ● גם חוות שרתים ודטה סנטרים גדולים תורמים לא מעט ● כך כל אחד מאיתנו יכול לסייע לצמצום הזיהום

01/09/2019 12:40
רוני קפטל, סמנכ"ל שירותים מקצועיים בקומוולט ישראל. צילום: יח"צ

יותר מאלפיים מקרי מוות מיוחסים לזיהום אוויר בישראל מדי שנה וכשבעה מיליון ברחבי העולם. מחקרים רבים הוכיחו קשר בין זיהום אוויר ומחלות רבות והמודעות שלנו לנושא הולכת וגדלה בשנים האחרונות. 

בישראל קיימת תכנית לאומית למניעת זיהום אוויר ולצמצום טביעת הרגל הפחמנית – מונח מוסכם לתיאור סך הפליטות של גזי חממה התורמות להתחממות גלובלית.

כולנו יודעים שתעשיות החשמל והרכב מזהמות את הסביבה, אך מעטים יודעים שגם סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים, שרתים ומערכות אחסון, גיבוי, תאורה ומיזוג אוויר, הנמצאים בדטה סנטרים, פולטים פחמן לסביבה. כולנו למעשה תורמים לגידול הנתונים בעולם ועל ידי כך לזיהום, ויש מה לעשות בנידון:

לצמצם הזרמת מדיה – מומלץ להוריד את השירים האהובים עליכם (ולשלם עליהם), במקום להזרים אותם אונליין. הדבר נכון גם לקליפים ולסרטים, אם המערכת ו/או הספק מאפשרים זאת.
דפדפן ולא אפליקציה – נסו להשתמש בדפדפן של הסמארטפון או הטאבלט במקום באפליקציה. אפליקציות לעיתים קרובות "משוחחות" עם היצרנים שלהן, פעולה שמרוקנת את הסוללה מהר יותר וגם מאפשרת איסוף ושליחת מידע פרטי למקורות זרים.
כבו התראות באפליקציות שאינן חיוניות לכם – התראות מדיה חברתית ואחרות מרוקנות את הסוללות שלכם ויוצרות תעבורת רשת גדולה יותר (בכלל, עדיף לעבור לשיחות אמיתיות, דברו עם אנשים!).
חפשו טיפים לחסכון בסוללה – שני טיפים עליי – מומלץ להטעין מכשירים כמה שפחות, ולכבות את פונקציית "רענון אפליקציות ברקע" (Background App Refresh). הטיפ השני גם יקטין את התעבורה ברשת וגם יסייע בשמירה על פרטיות. 

כל השינויים האלה הם קטנים יחסית ואם כולנו היינו עושים אותם היינו מפחיתים משמעותית את טביעת הרגל הפחמנית שלנו בשימוש בנתונים.

שמרו על הסביבה - יש לנו רק כדור ארץ אחד. צילום: BigStock

שמרו על הסביבה – יש לנו רק כדור ארץ אחד. צילום: BigStock

כיצד נצמצם את טביעת הרגל הפחמנית בדטה סנטרים?

מהלך ראשון הוא לעבור לעבוד עם ספק ענן. לרוב, עבודה בענן תהיה ירוקה יותר מאשר הפעלה של דטה סנטר מקומי. גם מעבר לשימוש בשירותי גיבוי (BaaS) הפועלים במרכזי נתונים ומפחיתים את הזיהום הסביבתי, ושימוש במוצרי אחסון וגיבוי נכונים במרכז הנתונים באתר החברה שלכם (On Premise) או בענן, יכול לסייע להפחית את כמות הנתונים שמאוחסנים ומשונעים, ובכך גם להקטין את פליטת הפחמן.

להלן עוד מספר דרכים לחיסכון:

  • פישוט תהליך ההגירה של עומסי עבודה (Workloads) אל הענן הציבורי
  • דה דופליקציה (מניעת כפילויות של קבצים זהים) – יקטין את אחסון הנתונים ואת התעבורה בין מרכזי הנתונים של הארגון והענן
  • מעקב אחר עומסי עבודה שאינם פעילים והשבתתם
  • הכנסת גיבוי וארכיב אל תוך אחסון וירטואלי יחיד, עם דה דופליקציה גלובלית, אשר יכול גם לשמש לצורך ביג דטה ואנליטיקה (במקום לבנות מערכת נפרדת לביג דטה)
  • שימוש בכלים לשכפול וניהול נתונים (CDM) שיפחית משמעותית את טביעת הרגל של הנתונים
  • מחיקת נתונים מיותרים או ארכוב לאחסון זול, כגון קלטות או ענן
  • שימוש פשוט יותר בענן וניהול tape-and-tape, כגון AWS Glacier, והפתרון התואם של מיקרוסופט (ל-tape יש טביעת רגל פחמנית נמוכה בהרבה בהשוואה לדיסק ואפילו ל-SSD).

לפעולות שחוסכות בנפח הנתונים ובתעבורה יש גם יתרונות עסקיים ממשיים – כל הפחתה בשטח אחסון חוסכת לארגון כסף רב ברכישת חומרה, חשמל, מיזוג אוויר, שטח נדל"ני, קווי תקשורת מהירים ועוד. במקביל, כל מערך של 250 טרה שלא קונים, מהווה חיסכון של כ-7.4 טון מרובע של פחמן הנוצר מקירור ואנרגיה בכל שנה – נתון שווה ערך לטעינה של כמעט מיליון סמארטפונים.

זכרו את העצות ונסו לאמץ כמה מהן: יש לנו רק כדור ארץ אחד.

הכותב הוא סמנכ"ל שירותים מקצועיים בקומוולט ישראל 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים