ההיי-טק הישראלי ממשיך לשבור שיאים: החברות גייסו ברבעון כמיליארד דולר

מדובר בסכום הרבעוני השני בגודלו מאז 2004 ובזינוק של 48% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - על פי נתונים של IVC-KPMG ● המגזר המוביל בהשקעות בו הוא האינטרנט

2015 - שנה בעלייה בהיי-טק הישראלי. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

הגיוסים של חברות ההיי-טק הישראליות ממשיכים לשבור שיאים והגיעו ברבעון הראשון של השנה ל-994 מיליון דולר – כך על פי נתונים של IVC-KPMG. מספר החברות שגייסו עמד על 166. מדובר בסכום הרבעוני השני בגודלו מאז 2004 ובזינוק של 48% בהשוואה ל-673 מיליון דולר שהושקעו ב-160 חברות היי-טק בתקופה המקבילה ב-2014. בהשוואה לרבעון הקודם, שהיה הגבוה בכל הזמנים, מדובר בירידה של 10%, שכן אז הושקעו 1.1 מיליארד דולר ב-184 חברות.

סבב הגיוס הממוצע ברבעון הראשון של השנה הסתכם בשישה מיליון דולר – זהה לממוצע של הרבעון הקודם.

18% מסך ההשקעות בהיי-טק ברבעון המדווח, או 180 מיליון דולר, היו של קרנות הון-סיכון ישראליות. הסכום מהווה ירידה של 6% בהשוואה ל-192 מיליון (17% מסך ההון) ברבעון האחרון של 2014, אך זינוק של 80% לעומת 100 מיליון (15% מסך ההון) ברבעון הראשון של 2014. ההשקעות הראשונות של הקרנות הישראליות תפסו נתח של 31% – שיפור משמעותי בהשוואה ל-20% ברבעון הקודם, אם כי ירידה מ-43% בתקופה המקבילה אשתקד.

סקטור האינטרנט סגר רבעון שיא, עם 343 מיליון דולר, שגויסו על ידי 44 חברות. הוא היווה 35% מסך גיוסי ההון ברבעון, והיה הגבוה מבין הסקטורים. אחריו הגיעו מדעי החיים עם 22% והתוכנה עם 19%.

"העלייה – לא מקרית"

קובי שימנה, מנכ"ל IVC, אמר כי "העלייה שאנחנו רואים בנתוני הגיוסים של חברות ההיי-טק היא לא מקרית, ומשקפת בצורה ישירה את מגמת העלייה בהשקעות בחברות בצמיחה ואת שווי העסקות לחברות בשלבים מתקדמים. אם עד לפני שנה היינו רגילים לראות סבב ממוצע של כ-3-4 מיליון דולר בחברת אינטרנט, ברבעונים האחרונים אנחנו רואים עלייה. זה בולט עוד יותר בעסקות של חברות אינטרנט בשלבי צמיחה – זינוק משישה מיליון דולר עד לפני כשנה ל-16.3 מיליון ברבעון הראשון של 2015".


הוא ציין עסקות ענק שהיו באחרונה, בהן סבב הגיוס של טאבולה וההשקעה בקוויקסי, שהובילה עלי באבא (Alibaba), ואמר כי הן אחראיות לזינוק ברבעון האחרון. עם זאת, לדבריו, "הניתוח שלנו מראה שלא מדובר באירועים נקודתיים וחד פעמיים, כי אם במגמה שמלווה את הסקטור, במקביל לעלייה במספר ההשקעות בחברות בשלבים מקדימים. אלה הן במידה רבה מגמות שמזינות אחת את השנייה – הגידול במספר חברות האינטרנט הצומחות מושך עוד יזמים ומשקיעים לסקטור. אנחנו מאמינים שהצלחות הסקטור יביאו להמשך הגידול בהיקף העסקות בצמיחה, בד בבד עם עלייה נוספת בהשקעות בסטארט-אפים צעירים בתחום".

עופר סלע, שותף היי-טק ב-KPMG סומך חייקין, סבור כי "נתוני הרבעון הראשון של 2015 מראים שרמת ההשקעות שמופנות לחברות ישראליות הולכת ועולה. המגמה, שהתחילה ב-2014, נתמכת בתוצאות עסקיות משופרות של חברות מגובות הון-סיכון בישראל. עם זאת, עליית הערך מהשבחת חברות הפורטפוליו ומהתשואה על ההשקעות בחברות אלה מתרכזת בעיקרה אצל משקיעים זרים, בשל העובדה שהמשקיעים המוסדיים בישראל, והציבור הישראלי דרכם, לא משתתפים ברמה מספקת בהשקעות הון סיכון".

"הממשלה בישראל צריכה לשקול צעדים על מנת לעודד ולאפשר למשקיעים ישראליים להשתתף בהשקעות בתעשייה במידה רבה יותר", הוסיף. "במידה שצעדים כאלה ייושמו, המומנטום שקיים כיום יוכל לאפשר לתעשיית ההיי-טק המקומית להמשיך לצמוח למעצמה טכנולוגית ברמה העולמית, ולא רק יחסית לגודל המדינה והאוכלוסייה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים