הכנסת אישרה את תקנות המאגר הביומטרי שיאפשרו את ביצוע הפיילוט לתעודות הזהות החכמות

ח"כ שטרית: "קיימים מאגרים ביומטריים במדינות רבות - אין סיבה להפחיד את האזרחים" ● הפיילוט יארך כשנתיים, במהלכן שילוב הפרטים במאגר יבוצע באופן וולונטרי

הוועדה המשותפת פנים-חוקה-מדע בראשות ח"כ מאיר שטרית, הדנה בחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים, אישרה היום (ה') את תקנות המאגר הביומטרי. בכך ניתן אור ירוק, למעשה, לתוכנית הממשלה לביצוע פיילוט לתעודות זהות חכמות מבוססות טביעת אצבע.

ההחלטה, כזכור, אושרה על ידי הממשלה בוועדת השרים לענייני חקיקה לפני כחודש, למרות התנגדות חריפה של השר מיקי איתן. הממשלה קבעה אז, כי הדיון בתקנות יימשך בוועדה המשותפת, שהתכנסה היום והגיעה להחלטה. בתחילת הדיון, התייחס ח"כ שטרית לוויכוח הציבורי שנוצר סביב המאגר ואמר, כי "קיימים מאגרים ביומטריים במדינות רבות בעולם. אין כל הצדקה להפחיד את האזרח הפשוט מפני החוק ויישומו".

על פי תקנות שאושרו, בבוא אזרחים לחדש מסמכי זיהוי או ליצור מסמך זיהוי חדש, ניתן יהיה לקבל מהם אמצעי זיהוי ביומטריים – טביעות אצבע ותווי פנים – על מנת ליצור מערך רישום אוכלוסין מתקדם המכיל פרמטרים מדויקים של זיהוי הקיים.

הצו קובע תקופת מבחן של שנתיים, שבמהלכן יוחל פיילוט שייבחן את התקנות באמצעות תושבים שיתנו את הסכמתם מרצון להשתתף בתהליך המבחן. הצו מפרט את ההסדרים לקבלת הסכמה מהתושבים, לרבות קטינים. הצו גם מגדיר מדדים לבחינת הצלחת תהליך המבחן. במהלך תקופת המבחן יבוצעו סקרי שביעות רצון של התושבים ביחס להליך הנפקת מסמכי הזיהוי הביומטרי והשימוש בהם. כמו כן, אחת לחצי שנה במהלך תקופת המבחן יוגשו דו"חות לראש הממשלה, שר הפנים, שר המשפטים והשר לביטחון פנים. בדיון שהתקיים היום הוצעו שיפורים לנוסח התקנות והצו, שעיקרן עסק בהגנת פרטיות האזרח. השיפורים הוטמעו לתוך נוסח התקנות והצו.

יצוין, כי גורמים בתחום אבטחת המידע הביעו חשש ואכזבה רבה מהחלטת הוועדה, על אף שהייתה צפויה. הנושא עלה בשיחות שקיימו כ-1,400 מנהלי אבטחה ומנכ"לים של חברות אבטחה שהשתתפו היום בוועידת האבטחה InfoSec2011 שנערכה בהפקת אנשים ומחשבים. לדעת חלק ניכר מהמשתתפים, היציאה לפיילוט תסלול בפני הממשלה את הדרך לאלץ בעתיד את האזרחים למסור מידע ביומטרי.

כזכור, מבקר המדינה מתח באחרונה ביקורת חריפה על משרד הפנים ועל פרויקט תעודות הזהות החכמות, וקרא לממשלה להפריד בין המאגר הביומטרי לבין הנפקת התעודות החכמות – פרויקט שהחל לפני כעשר שנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים