מרקו ריבולי, סימנטק: "ישראל לא חסינה – היא המדינה המותקפת ביותר במזה"ת אחרי לבנון"

"אנו בעיצומו של עידן חדש, של מתקפות שהמניע שלהן הוא לא רק כספי, אלא גם פוליטי - והמשמעות היא שעל ארגונים להיערך מראש עם מערך שלם של שכבות הגנה", אמר ריבולי - סגן נשיא אזורי בסימנטק, בכנס הלקוחות שערך הסניף הישראלי של ענקית האבטחה ● לדבריו, "יש להכניס 'שכל' להיבט האבטחה. רק מוצרים זה כבר לא מספיק" ● המליץ: "יש להגן על המידע הקריטי, לקבוע ולממש מדיניות אבטחת מידע ותהליכים, להגן על המשתמשים ולייצר בקרבם מודעות"

"במיפוי כמות האיומים בהיבט הגיאוגרפי, המזרח התיכון הוא האיזור המותקף ביותר. בתוכו, ישראל היא המדינה השניה בהיבט כמות המתקפות, לאחר לבנון. על ארגונים בישראל להבין, כי הם אינם חסינים – ולהיערך בהתאם", כך אמר מרקו ריבולי, סגן נשיא אזורי בסימנטק (Symantec). ריבולי היה דובר המפתח בכנס הלקוחות שקיים הבוקר (ד') הסניף הישראלי של ענקית אבטחת המידע. הכנס, שהופק על ידי אנשים ומחשבים, נערך במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהשתתפות יותר מ-800 לקוחות ושותפים עסקיים.

לדברי ריבולי, ארגונים נדרשים לחשוב מחדש כיצד עליהם להיערך לצורה חדשה של הגנה על המידע ועל מערך המיחשוב והתקשורת הארגוניים, תוך הטמעת ניהול הסיכונים כחלק משולב בתהליך. הוא תיאר את התפתחות האיומים ברשת, וציין כי בין השנים 1986 ל-1991 החלו להופיע הווירוסים הראשונים. לדבריו, במהלך העשור האחרון של המאה הקודמת ועד 2005, עילת הווירוסים הייתה הרצון בתהילה של כותביהם. ב-2005, אמר, חל שינוי מהותי בנוזקות, שכבר הפכו משוכללות יותר, והמניע ליצירתן השתנה והפך להיות פלילי-כלכלי. כך, הסביר, הן החלו לגרום לאובדן מידע וגניבתו.

כיום, אמר ריבולי, המתקפות ממוקדות יותר, מורכבות יותר ומשוכללות יותר – והסיבה היחידה לקיומן היא גניבת מידע. "לצד העלייה בכמות המתקפות ובמורכבותן, ניכר גידול גם בהיקף הנזק הכספי מכל תקיפה, בשל ההטרוגניות של תשתיות ה-IT וריבוי מערכות ה-IT והמורכבות שלהן".

הוא תיאר בפני משתתפי הכנס את המתקפה הקיברנטית שהובילה הנוזקה שאמון (Shamoon) כלפי חברת הנפט הגדולה, סעודי ארמקו (Saudi Aramco). הנוזקה, אמר ריבולי, הייתה מסוג "מתקפת יום אפס" והיא תקפה ב-16 באוגוסט השנה – היום האחרון של חג הרמאדאן. לדבריו, הנוזקה הייתה נטולת חתימה, עירבה פישינג עם מתקפה ממוקדת והייתה בעלת יכולות להשמדת מידע והצפנה עצמית. הנוזקה, הסביר, פגעה במגוון הגרסאות של מערכת ההפעלה חלונות (Windows) של מיקרוסופט (Microsoft), כולל חלונות סרבר (Windows Server) במהדורות 2003 ו-2008. בשל המתקפה, אמר ריבולי, שותקו יותר מ-35 אלף מחשבי תאגיד הנפט הענק.


צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

"אנו בעיצומו של עידן חדש, של מתקפות שהמניע שלהן הוא לא רק כספי, אלא גם פוליטי", אמר ריבולי, "והמשמעות היא שעל ארגונים להיערך מראש עם מערך שלם של שכבות הגנה. תגובה לאחר המתקפה כבר לא תועיל כבעבר. יש להכין תוכנית מסודרת, הכוללת הנחת מוצא שיש סיכוי שהארגון יותקף, וייתכן אף שהוא כבר הותקף ואיננו יודעים זאת. יש להכין תוכניות גיבוי והתאוששות מאסון".

הוא תיאר את ציר הזמן של הכנה למתקפה, ואמר כי השלב הראשון הוא ההיערכות; לאחריו, המועד בו ניתנת – אם ניתנת – התראה; לאחר המתקפה יש את משך הזמן שייקח לגלות ולנטר אותה; ולבסוף – ההתאוששות מאסון. "ככל שארגונים ישקיעו מראש, בזמן שטרם המתקפה, ככה הם יחסכו עלויות לאחר שזו תקרה וכך הנזק הכספי שייגרם להם יהיה קטן יותר", אמר ריבולי.

לדבריו, "יש להכניס 'שכל' להיבט האבטחה. רק מוצרים זה כבר לא מספיק. ה-'רעים' מגבירים את פעילותם ושוכרים אנשי אבטחה המתמחים בשלל מקצועות בתוך עולם הפריצה – מיפוי, איתור מטרות, פריצה בפועל, השתלטות על מערך ה-IT הארגוני, גניבת מידע, השמדתו והפצתו. העולם של הרעים התמקצע מאוד בשנים האחרונות וארגונים טרם הפנימו את זה. ארגוני האקרים פועלים כמו ישויות מדינתיות מבחינת העוצמות שלהם".

ריבולי חילק את הארגונים לארבעה סוגים מבחינת המוכנות שלהם: כאלה המגיבים באופן ידני ולא ממוכן לאחר המתקפה, כאלה שיש להם כלי הגנה אך באופן חלקי, כאלה שכבר הצליחו לשלב את מערך כלי ההגנה וליצור תמונה משולבת של ה-IT שלהם, ולבסוף – אלה המסוגלים לספק הגנה דינמית והם בעלי יכולת עמידות גבוהה של מערכות ה-IT. רוב הארגונים, ציין ריבולי, נמצאים באמצע – בין הקבוצה השניה והשלישית של הארגונים, ועליהם לעבור כברת דרך כדי לממש את היעד.

"תפיסת ההגנה של החברה", אמר ריבולי, "כוללת רכיבי הגנה על המידע ורכיבי שליטה רבים: ניטור תשתיות, חינוך עובדים, ממשל IT, ניהול סיכונים, הגנה על התשתיות, הגנה על היישומים, הגנה על מכשירים ניידים ואבטחת מערכות האחסון. יש להגן על המידע הקריטי, לקבוע ולממש מדיניות אבטחת מידע ותהליכים, להגן על המשתמשים ולייצר בקרבם מודעות".

הוא סיכם באומרו, כי "ארגונים נדרשים למימוש של ניהול סיכונים תוך שינוי התרבות הארגונית. אנו מספקים כלים הנותנים גידול ביכולת ההגנה, צמצום הסיכונים מבלי להכביד על מערכות ה-IT. ארגונים נמצאים רק בתחילת הדרך של השינוי התפיסתי הזה, ויש להם עוד הרבה מה לעשות בתחום. מדובר בשינוי תפיסתי לא פחות ממה שהוא טכנולוגי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים