מה זו יזמות?

אריה עמית, יועץ בכיר לאסטרטגיה וניהול ב-I-amIT, עושה לכם סדר בראש בכל הנוגע ליזמות - לקרוא, להפנים, ללמוד, לנסות ואולי גם להצליח

22/02/2017 12:29
אריה עמית. צילום: ניב קנטור

רבים מדברים ורבות מדובר על יזמות – בעיקר בהקשר של סטארט-אפים וחדשנות. אלא ש-"יזמות" היא מילה שכוללת בתוכה הרבה מאוד דברים, ובראשם השאלה: מה היא בכלל בעצם?

ובכן, מנקודת המבט שלי, יזמות היא הנכונות להקים, לפתח ולנהל פרויקט חדש, למטרות רווח כלכלי או חברת, תוך כדי נטילת סיכון. אין יזמות ללא סיכונים, בדרך כלל אחוז הנכשלים גבוה מאד והשאלה המלווה את רב היוזמות היא איך למזער את הסיכון.

לפניכם חמישה כללי אצבע להתחלה טובה.

בדיקת הרעיון

ברכות! הצלחתם להיוולד בזמן הנכון ביותר בהיסטוריה ליזמות. בשנת 1924 הייתם זקוקים לחנות, לסחורה, לעובדים וללקוחות, ואם לא הצלחתם – בזבזתם הרבה מאד זמן וכסף.

היום, בשנת 2017, כל מה שאתם צריכים הוא רעיון טוב ו-100 דולר לצורך השקעה ראשונית לפי הפירוט הבא:

● בניית אתר פשוט ב-Wix לחודש עד חודשיים, על מנת לבדוק אם יש לכם ביקוש. תמורת 12.5 דולר תוכלו לנסות להבין מה לקוחות פוטנציאליים רוצים, על-ידי דף יפה, הסבר ברור והרשמה לרשימת המתנה.

● את יתרת הסכום תקדישו לפרסום, כדי שהלקוחות הפוטנציאליים הראשונים ידעו שאתם קיימים ויוכלו לתת לכם אינדיקציה האם הרעיון שלכם מספיק טוב. אפשר למצוא הרבה תכנים באינטרנט וכדאי לקרוא, למשל, על Facebook Ads או אודות Google Adwords, ולהשתמש בהם.

● לפני שתשקיעו את 100 הדולרים הראשונים כדי שתדעו כי אין פתרון קסם או נוסחה מובהקת להצלחה. אמנם הדרך מרעיון מדהים ליישום חדשני מוצלח רצופה בשלבים כמו: הטפה ושכנוע, הוכחת היתכנות, בניית אבטיפוס, תכנון, נטילת סיכונים, מחויבות, ביצוע ועוד. אך, כל אחד משלבים אלו לחוד יכול להוות מכשול ולעצור את הרעיון מלהגיע ליזמות המיוחלת.

בחשיבה אסטרטגית משתמשים במושגים כמו שינוי מהותי, טרנספורמציה, מהפכה, פריצת דרך, רדיקלי / שינוי פרדיגמה, שינוי כללי משחק, מחוץ לקופסה ועוד, אך בסופו של עניין ברמה התכליתית מתמקדים ב – בעיה, שוני, ניסוי, אבטיפוס, תכנון ועיצוב.

קחו בחשבון כי חשוב מאד שמישהו בצוות שלכם יודע לתכנת. תמצאו 10 אנשים שיכולים להיות משתמשים. דברו איתם. האם הם היו רוצים להשתמש במוצר או בשירות? אל תפחדו לספר ולשתף אותם – 99 אחוז שהם לא יגנבו לכם את הרעיון, אך 99 אחוז שתלמדו דברים שבלעדיהם תכשלו.

זו בדיקה ראשונית של השטח והיא אינה אובייקטיבית. אבל, אם אף אחד לא מעוניין – יתכן שיש בעיה.

איפה הכסף?

שאלת מפתח היא איך יכניס המוצר כסף? בין המודלים המקובלים היום נמצא את האתר שיציג תשלום דמי מינוי חודשיים או אפליקציה שתעלה דולר או הכנסה מפרסומות. המודל הכלכלי יכול להשתנות, אך קשה להעריך "השקעה טובה" של הכסף ושל הזמן שלכם בלי כיוון ראשוני.

יש גם יוצאי דופן. יש יזמים שהפסידו כסף כל שנה וגם נמכרו בסופו של דבר בשווי של מאות מיליונים. אלא שאיני ממליץ לתכנן להיות יזם שכזה, זה כמו לתכנן לזכות בלוטו.

תחרות

אין חברה ללא מתחרים. חשוב להכיר את התחרות בכדי לדעת איך להתמודד עמה. אם אתם חושבים שאין תחרות – אולי עדיין לא גיליתם אותה ואולי הרעיון לא מספיק טוב. אם מצאתם מתחרים, חשבו מה אתם הולכים לעשות שונה עם המחיר, המוצר או הקהל. תמצאו את הנישה שלכם ותתמקדו, לפחות בתחילת הדרך.

יתרון תחרותי

מה אתם מביאים לשולחן שאין לאף אחד אחר? לא כל רעיון מתאים לכל אחד, תבחרו משהו שקרוב אליכם ואתם מבינים בו וסיכויי ההצלחה שלכם יגדלו.

חמש שנים

להקים חברת סטארט-אפ לוקח זמן. חמש שנים זו התחייבות ביניכם לבין השותפים ולבין הרעיון. האם בעוד חמש שנים עדיין תרצו לעבוד על הרעיון שבחרתם עם האנשים שבחרתם? רעיונות ואנשים יכולים להשתנות, אבל מדובר בהתחייבות לטווח ארוך.

שלושה עקרונות מנחים

להלן שלושה עקרונות שמומלץ שילוו כל יזם:

סקרנות – הטכנולוגיות משתנות, מוצרים מתים ונולדים בכל יום. תתעניינו, תקראו ותתעדכנו. כדי ללמוד משהו, תעקבו כל יום אחרי בלוגים, עיתוני טכנולוגיה ודפים בפייסבוק (Facebook). אף פעם לא תדעו הכל. אף פעם אל תטעו לחשוב שאתם יודעים הכל.

התמדה – יזמים, ממציאים, אמנים, מגלי ארצות, רק מעטים מצליחים בפעם הראשונה. יש יותר מצליחים בפעם השנייה. הסטטיסטיקה משתפרת בפעם העשירית, וכן הלאה. חשוב להפנים שיזמות היא מסע ארוך וכזה שצפויות בו עליות ומורדות.

כישלון – כישלון הוא חלק מהמשחק וכדאי ללמוד לאהוב אותו. אני לא מצפה שתשמחו להיכשל, אני מצפה שתפיקו את הלקחים. מותר לעשות טעויות, אך לא אותה טעות פעמיים. אם תיקחו איתכם רק דבר אחד מהמאמר הרי הוא: כישלון שלמדתם ממנו והמשכתם הלאה הוא הצלחה.

לסיכום, לפני שאתם יוצאים להרפתקה, דברו לפחות עם עשרה אנשים, תנסו לתכנן איך תרוויחו כסף, תחקרו מי המתחרים שלכם ומה אתם עושים שונה, וודאו שאתם מביאים משהו שאין לאחרים אל השולחן ותחשבו אם אתם רוצים להשקיע שנים ברעיון הזה. ואל תשכחו – אין נוסחאות להצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים