הילד המחונן מטקסס שהקים את החנות המקוונת הגדולה בעולם

אישה שחקרה לגבי תוכנית המחוננים בה למד בנה גילתה כי מי שנשלח ללוות אותה מטעם בית הספר היה לא אחר מאשר ג'ף בזוס, מייסד אמזון ● כך נפתח ספר מרתק חדש שעוסק באיש שבנה חברה מצליחה מאוד בצלמו ובדמותו

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

בתחילת שנות ה-70 נחשפה מנהלת פרסום נמרצת בשם ג'ולי ריי לתוכנית לימודים ייחודית לילדים מחוננים בבתי ספר ציבוריים בטקסס. בנה היה אחד התלמידים שנבחר ללמוד בתוכנית זו והיא החליטה לחקור ולהתעמק בה. בית הספר היסודי שבה למד בנה הצמיד לה ילד מחונן שילווה אותה בביקוריה בבית הספר. הילד הזדהה בשם טים ומנהלת הפרסום התפעמה מיכולת הדיבור והשיווק שלו.

"גיליתי תלמיד בעל מצוינות אינטלקטואלית בכל התחומים, צנום ובעל אופי ידידותי", כתבה ריי בספר שפרסמה כמה שנים אחר כך. בגיל 12 התעניין, למד והצטיין טים בתחומים כמו מתמטיקה, קריאה, חינוך גופני ומדעים.

כעבור 30 שנים הצליחה ריי לאתר את טים, הנער המחונן, במשרדיו היפים שבסיאטל. מטרת ביקורה היה לנסות לשכנעו להשקיע בספר שחיברה אז על ילדים מחוננים ואף מו"ל לא רצה להוציא אותו. כאשר הגיעה לפגישה, גילתה פרט מעניין: הנער טים הוא לא אחר מאשר ג'ף בזוס, מייסד ענקית הטכנולוגיה אמזון (Amazon). הוא סיפר לה שכאשר נשלח ללוות אותה בבית הספר, הוריו ביקשו שלא יזדהה בשמו ויכנה את עצמו טים.

הקטע הזה מופיע בהקדמה לספר שהופיע לא מכבר על מדפי הספרים בישראל בהוצאת מטר, העונה לשם "החנות שיש בה הכול". הוא מספר את התפתחותה של החנות הגדולה בעולם, אמזון, שהחלה את דרכה בכלל כחנות ספרים. אמזון מסמלת את פריצת הדרך של עולם המסחר המקוון, שמגלגל כיום יותר מ-1.5 טריליון דולר בשנה וגדל בקצב מהיר. הספר מתאר, בצורה קולחת, את ההיסטוריה של המסחר המקוון דרך קורות חייו ואישיותו המיוחדת של בזוס.

המהפכה של בזוס

מחבר הספר, בראד סטון, כותב בהקדמה ש-"אחת הסיבות להצלחתה של אמזון היא היכולת של בזוס לייצר תרבות תאגידית ושיטת ניהול המאופיינות בשאפתנות בלתי מתפשרת ובמעטה סודיות שלא נסדק עד היום. בהשוואה לסטיב ג'ובס, ביל גייטס ומארק צוקרברג, בזוס הוא אדם פרטי, שהצליח להשאיר את חותמו על התעשייה הודות לחתירה בלתי נלאית שלו לכבוש שווקים חדשים". יותר מכל הוא מתואר בספר כיזם שעשה את אחד ההימורים הגדולים ביותר בעולם האינטרנט ושינה באופן טוטלי את האופן שבו אנחנו קונים דברים.

כריכת הספר

כריכת הספר

התיאור הזה תואם את אופיו של בזוס לא רק במהפכה שיצר בהרגלי הקנייה שלנו, אלא גם במהפכה הטכנולוגית שיישם באמזון. הוא הצליח, במאבקו העיקש, להפוך אותה לחברה טכנולוגית ולא רק חברה קמעונית. בספר יש פרק שלם על הנושא הזה, המתאר כיצד בתחילת הדרך המיצוב של החברה היה שונה, וכי ההצלחה המסחררת של אמזון באה בעקבות הצלחתה של מי שכונתה אז "הכוכבת הבלתי מעורערת של הרשת", גוגל (Google).

יצוין כי שתי החברות נתפסו בתחילה כיריבות מרות, לאחר שגוגל הציבה בפני אמזון אתגרים קיומיים. במקום להיכנס לאתר של אמזון ולחפש מוצרים, נהרו ההמונים אל מנוע החיפוש של גוגל. ענקית הרשת אף דרשה מאמזון ומ-eBay תשלום עבור כל מכירה שמתחילה במנוע החיפוש שלה. עובדות אלה הביאו למלחמת גוג ומגוג בין אמזון ל-eBay ובין שתיהן לגוגל.

בזוס היה רחוק מלוותר ולהרים ידיים. הוא הגדיר את גוגל כ-"הר ענק, שאתה יכול להילחם בו אבל אתה לא יכול להזיז אותו". לכן, המסקנה שלו הייתה לחפש מודלים עסקיים חדשים ובכך להפוך את אמזון למה שהיא כיום.

הזווית הישראלית בדרך להצלחה

במסגרת מסע החיפושים שלו אחרי מהנדסים צעירים ומבריקים פגש בזוס במהנדס ישראלי בשם אודי מנבר, יליד קריית חיים, שבעקבות הדוקטורט שעשה באריזונה חיבר ספר. רוב היזמים התעלמו ממנו, אולם בזוס הבין מהר מאוד שיש לו עסק עם גאון. הוא הטיל עליו משימה מאוד ברורה: לשפר את התפעול של אמזון ולהמציא שירותים חדשים ויכולות חדשות. השניים נהגו להיפגש אחת לשבוע, לסיעור מוחות. תחילה הם פיתחו כלי חיפוש ומנועים שנותנים לקוראים חוויית שירות הרבה יותר טובה ממה שהם מורגלים. השניים הגיעו להצלחות יפות שהדהימו את השוק, אבל אז שוב צצו משברים ובזוס נאלץ להמשיך ולחפש את ביצת הזהב שתמצב אחת ולתמיד את אמזון כחברה טכנולוגית – ולא כחברה שמוכרת ספרים ברשת.

כיום אמזון היא מובילת שוק במסחר האלקטרוני אבל יותר מכל, נתפסת כמי שעשתה את פריצת הדרך הגדולה ביותר בתחום שירותי הענן. שווי השוק שלה הוא 151 מיליארד דולר והכנסותיה עמדו ב-2014 על 75 מיליארד. החברה מעסיקה 88,400 עובדים ובשנה שעברה פתחה AWS, יחידת שירותי הענן שלה, פעילות בישראל, בשיתוף פעולה ייחודי עם מטריקס, כמו גם פעילות הדרכה, באמצעות ג'ון ברייס.

השורה התחתונה: כל מי שמתעמק בתולדות המסחר האלקטרוני, בטכנולוגיה בכלל וכמובן, בהיסטוריה של אמזון, כדאי לו לעיין בספר "החנות שיש בה הכול" וללמוד ממנו בעיקר כיצד חברה אחת נבנית בצילו ובדמותו של אדם אחד – ג'ף בזוס, הילד המחונן מטקסס.

הוצאת מטר, 349 עמודים, כריכה קשה. מאנגלית: תומר שפינדל. להשיג בחנויות הספרים המובחרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים