התפקיד הדואלי של המנמ"ר בעידן הדיגיטלי

סדרת מאמרים חדשה שדנה בשאלה: איך המנמ"ר הופך למוביל דיגיטלי? ● חלק א': כיצד הטרנספורמציה הדיגיטלית מובילה לטרנספורמציה בתפקיד של המנמ"ר

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר ב-Be-Digital

מטרת סדרת מאמרים זו, שתפורסם בשבועיים הקרובים מדי יום, היא לדון בהשפעת תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית על תפקידו של מנהל המיחשוב הראשי (המנמ"ר, ה-CIO) ובנושאים המחייבים שינוי בתפיסת התפקיד – נושאים שנועדו להגדיל את סיכוייו להצליח בעידן הדיגיטלי. הסדרה תציג מספר נושאים שמנמ"ר שמבקש להיות מעודכן וערוך לעידן הדיגיטלי (Digital-Ready CIO) חייב להתמקד בהם ולבצע התאמות אליהם בתפיסת התפקיד וסגנונו הניהולי, כדי להוביל את הארגון בתקופה שבה הכול הופך לדיגיטלי: המוצרים, השירותים, הקשרים עם הלקוחות, תהליכי קבלת ההחלטות, שרשרת האספקה, ניהול הידע והשיתופיות בין העובדים ועוד.

מנמ"ר ממוקד וערוך לעידן הדיגיטלי חייב להתייחס לתפקידו כאל תפקיד דואלי – מצד אחד כמנמ"ר, שמוביל את המערך הטכנולוגי של הארגון, ומצד שני כמוביל דיגיטלי (Digital Leader), שמסוגל להביא את הארגון למנף את מגוון הטכנולוגיות הדיגיטליות כדי להביא לשיפור רווחיות; לשפר את איכות השירות ואת חוויית הלקוח; לבנות תהליכים עסקיים דיגיטליים חדשניים וגמישים; לשפר את שרשרת הערך והאספקה של הארגון; וכדי לסייע באיתור הזדמנויות עסקיות חדשות. הובלה דיגיטלית משמעותה גם לסייע להנהלת הארגון להתמודד עם הסיכונים הנובעים מטכנולוגיות ומגלי החדשנות הדיגיטלית, גלים שעלולים לסכן לפגוע במודל העסקי של הארגון ואף לסכן את מעמדו העסקי.

הסדרה כוללת 10 מאמרים שיעסקו בנושאים הבאים:

חלק א' – הטרנספורמציה הדיגיטלית.
חלק ב' – תחומי ההשפעה העיקריים של הטרנספורמציה הדיגיטלית.
חלק גי – השינוי בתפקיד המנמ"ר לאורך השנים.
חלק ד' – דגשים בתפיסת התפקיד של המנמ"ר בעידן הדיגיטלי.

הטרנספורמציה הדיגיטלית – רקע

נסקור בקצרה את הטרנספורמציה הדיגיטלית. סקירה נרחבת יותר של התחום ומשמעויותיו ניתן למצוא במאמר שלי "מודלים עסקיים בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית", שהתפרסם בשני חלקים בגיליונות 1399 ו-1400 של הירחון Information World מבית אנשים ומחשבים.

קיימת הסכמה רחבה שהטכנולוגיות הדיגיטליות הניעו תהליך עמוק של שינוי בסביבה העסקית והאישית שלנו – שינוי שמקובל לקרוא לו הטרנספורמציה הדיגיטלית. הדגש במאמר זה הוא על הטרנספורמציה שעוברת הסביבה העסקית ופחות על השינויים בהרגלי החיים והצריכה שלנו כפרטים.

ההגדרה המקובלת של הטרנספורמציה הדיגיטלית היא תהליך של אימוץ הולך וגובר של טכנולוגיות דיגיטליות במוצרים, שירותים, תהליכים עסקיים ומודלים עסקיים מתוך מטרה לשפר באופן משמעותי את ביצועי הארגון ואת יתרונו התחרותי. הטכנולוגיות הדיגיטליות, ובתוכן ארבע הטכנולוגיות העיקריות – רשתות חברתיות, מובייל, אנליטיקה ו-Big Data, ומיחשוב ענן – מהוות כיום כוחות חזקים שמניעים תהליכים שמשנים את כללי המשחק בכל הענפים ובכל הזירות העסקיות. טכנולוגיות אלה, שזכו לשם SMAC, על פי האות הראשונה של כל אחת מארבע הטכנולוגיות (Social, Mobile, Analytics, Cloud), משנות את הדרך בה הלקוחות עושים עסקים עם הארגון. ההשפעה שלהן חוצה את כל הענפים העסקיים (תעשייה, פיננסים, תיירות, קמעונות וכדומה), משפיעות על ארגון קטן או גדול, פרטי או ציבורי, מקומי או גלובלי, או על ארגון שפועל למטרות רווח או שלא למטרות רווח.

כל בעלי העניין בארגון – הדירקטוריון, ההנהלה הבכירה וכמובן המנמ"ר – חייבים להבין היטב את ההשפעה של תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית ולהחליט כיצד בכוונתם להתמודד עם האתגר הדיגיטלי. כל ארגון חייב להגדיר לעצמו בצורה ברורה את זהותו הדיגיטלית וכיצד בכוונתו להתמודד בזירה העסקית; כיצד הוא מתכוון להביא ערך ללקוחותיו; איך הוא מזהה הזדמנויות עסקיות חדשות; איך הוא מתכוון להגיע ללקוחות חדשים; וכיצד הוא יכול לשפר את חווית הלקוח. כל זאת כדי לשפר את יתרונו התחרותי ואת יכולת ההתמודדות שלו עם הסיכונים התחרותיים החדשים.

מעוניינים לשמוע עוד? קראו את הפרקים הבאים והירשמו למפגש פורום C3 של אנשים ומחשבים, בו ירצה רז הייפרמן.

הכותב הינו ממלא מקום הממונה על התקשוב הממשלתי ומנהל חטיבת מערכות ושירותים רוחביים בתקשוב הממשלתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים