"הכנסת תכריע לגבי המאגר הביומטרי גם בלי הממשלה"

פחות מחודשיים לפני סיום הפיילוט הביומטרי הודיע יו"ר הוועדה של הכנסת בנושא, ח"כ ניסן סלומיאנסקי, כי היא תקבל החלטות גם בלי שר הפנים ● בינתיים, אישרה הוועדה את בקשת המדינה להוריד את רמת איכות טביעות האצבעות שנלקחות במסגרת הניסוי

מבקר המדינה מסכים: ליקויים ביישומים הביומטריים הממשלתיים. אילוסטרציה: BigStock

"פיילוט המאגר הביומטרי אמור להסתיים בדצמבר ועדיין לא קיבלנו את חוות הדעת של שר הפנים. גם אם הוא לא יגיש את חוות הדעת נקבל החלטות בנושא, כי זה בסמכותנו", כך אמר היום (ד') ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), יו"ר הוועדה המשותפת של הכנסת למעקב אחר המאגר הביומטרי, בפתח ישיבה שניהלה.

ח"כ סלומיאנסקי הביע תקווה שההחלטות בנושא "תתקבלנה פה אחד, ללא קשר לקואליציה ואופוזיציה, כי הנושא קשור לכל אזרח במדינת ישראל".

הוועדה, המשותפת לוועדות הפנים והמדע והטכנולוגיה, אישרה בדיון את בקשת הממשלה להוריד את רמת איכות טביעות האצבעות שנלקחות מאזרחים שמבקשים לקבל תעודת זהות ביומטרית. כמו כן, היא קיבלה את בקשת הממשלה לבטל את החובה לבצע בדיקות התחזות.

עיקר הדיון התמקד בבדיקות המתבצעות בעת הנפקת התעודות הדיגיטליות ובטביעות האצבעות. רם ולצר, הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה, הגיש לקראת הדיון את דו"ח הפיקוח השלישי על פעילות המאגר. "נכון לכתיבת הדו"ח, לא ידוע כל חשש קונקרטי לדליפת מידע", כתב, אולם בסעיף אחר בדו"ח הוא ציין ש-"הוועדה מצאה כי ניתן להסתפק בקיומו של המאגר המבוסס על תמונות פנים כדי להשיג מענה איכותי, כפי שעושות מדינות מתקדמות כמו ארצות הברית וקנדה".

איפה שר הפנים?

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) תקף בחריפות את שר הפנים, אריה דרעי, ואת הממשלה ככלל על כך שלא טרחו עד היום להגיש את חוות הדעת הסופיות. "זהו זלזול בכנסת ובוועדות. איך אנחנו יכולים לקבל החלטה נכונה על המאגר אם אנחנו לא יודעים את עמדתם?", שאל.

הוא הציע לשקול את צמצום פעילות המאגר רק לתקופה שבה האזרחים יבצעו את ההרכשה ויצטיידו בתעודות חכמות. "אחרי שכל המדינה תהיה עם תעודות והבדיקות ייעשו באמצעות המאגר, אין סיבה להמשיך ולנהל אותו, כי אף אחד כבר לא יצטרך אותו", אמר ילין.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה שלא ייתכן לקיים דיון בנושא בתקופה שבה אין מנהל קבוע למאגר, לאחר פרישתו של ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, גון קמני.

היא טענה שהעיסוק הרב בתהליכי הבדיקות ובטביעות האצבעות יגרום לכך שהוועדה המשותפת לא תיישם את מטרת הקמתה: לדון בשאלה האם בכלל יש צורך במאגר לאחר תקופת הפיילוט. "ההתמשכות של התהליכים, העובדה שנעשו תהליכי בדיקות למרות שהוכח שהם לא תקינים והזמן הרב שעובר גורמים לכך שדברים נופלים בדרך והנושא המרכזי שעליו אנחנו צריכים לדון – כן או לא מאגר – מתמסמס", אמרה ח"כ זנדברג.

ח"כ סלומיאנסקי ציין שההחלטה הסופית בשאלת קיומו של המאגר תתקבל לא לפני סיום הפיילוט, כדי לאפשר לגורמים השונים לבצע את כל הבדיקות האפשריות ולהבטיח את תקינות התהליכים.

"התקן לביצוע הבדיקות – לא מתאים"

בדיון השתתפו גם נציגי התנועה לזכויות דיגיטליות – עו"ד יהונתן קלינגר, פרופ' קרין נהון ודורון שקמוני. שקמוני אמר שהתקן שעל בסיסו מבקשים לבצע את טביעות האצבע אינו מתאים לסוג הבדיקות שנעשות. "זה כמו בקשה לאשר בלמים למשאית על בסיס תקן של בלמים לאופניים", הוסיף.

כמו כן, נכחו בדיון יוגב שמני, מנמ"ר רשות האוכלוסין וההגירה, ואבי חליפה, שמונה כממלא מקום קבוע לקמני. חליבה יכהן עד לאיתור מועמד סופי – תהליך שעלול לקחת זמן רב.

בתום הישיבה אמר ח"כ סלומיאנסקי שהוועדה מבקשת מהגורמים המקצועיים ומנציגי המדינה לנסות ולחשוב על רעיונות יצירתיים שיענו על סוגיית מניעת הזיופים. "נכנסתי לדיון עם תחושה שלא נעשו בכלל בדיקות בנושא, אני יוצא ממנו עם מידע שנעשו פעולות, אבל הן התבררו כלא מספיקות. אני מציע לאלה שמתנגדים למאגר להיפגש עם נציגי המדינה כדי להעלות רעיונות חדשים עד לדיון הבא", ציין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים