מדור ההיסטוריה מציין יובל לאינטל

החברה נוסדה השבוע לפני 50 שנים ומאז פרחה להיות אחת מחברות הענק הגלובליות ● וגם: 33 שנים למחשב האמיגה, שהקדים את זמנו

מינתה שישה ישראלים לתפקידים בכירים. אינטל. צילום: StockNinja, BigStock

1968
מזל טוב מגיע לאינטל, שנוסדה ב-18 ביולי 1968 בסנטה קלרה שבקליפורניה על ידי המהגר ההונגרי אנדרו גרוב, יחד עם גורדון מור (שעל שמו קרוי חוק מור) ורוברט נויס, תחת השם INTegrated ELectronics Corporation.

מור ונויס רצו לקרוא לחברה בשמותיהם – מור נויס, אולם השם לא נשמע טוב בכל הנוגע לאלקטרוניקה (נשמע כמו More Noise – עוד רעש). לכן, הם החליטו לקרוא לחברה אלקטרוניקה משולבת (INTegrated ELectronics), או, בקיצור – אינטל. אולם השם כבר היה רשום על שם רשת מלונות, ובשל כך הם נאלצו תחילה לקנות את הזכויות עליו.

גרוב ניהל את החברה עד לפרישתו בשנות ה-90', והפך את אינטל לאחד העסקים הגדולים והמצליחים בעולם.

החברה החלה כיצרנית רכיבי זיכרון והמעבד הראשון שייצרה, ה-4004, יצא ב-1971 ונועד למחשבונים. מאוחר יותר היא שינתה את ייעודה לתכנון וייצור מעבדים. גרוב תיאר את המעבר הזה בספרו רק הפרנואידים שורדים.

בתחילת שנות ה-80' בחרה יבמ במעבדי 8008 של אינטל לשימוש בסדרת מחשבי IBM PC, והצלחתה של סדרה זו הביאה לפריחת של החברה ולהפיכתה ליצרנית המעבדים המובילה בעולם, עד עצם היום הזה.

אינטל היא כיום חברת ענק גלובלית שפועלת במספר רב של מדינות, בהן ישראל. כאן היא פועלת באמצעות החברה הבת, אינטל ישראל, ומעסיקה את מספר העובדים הגדול ביותר מבין כלל החברות הרב לאומיות שפועלות בארץ. החברה המקומית נוסדה ב-1974 בחיפה ומשם התרחבה עם השנים לירושלים, יקום, פתח תקווה וקריית גת.

1985
זוכרים את המחשב האישי אמיגה של קומודור? אתמול (ב'), ה-23 ביולי, חל יום הולדתו של המחשב, שבהיבטים רבים הקדים את זמנו. הוא הביא למחשב האישי-ביתי רמת גרפיקה וסאונד שהייתה זמינה עד אז רק בציוד מקצועי יקר בהרבה, כמו תחנות עבודה. התצוגה תמכה בערכה של 4,096 צבעים, לעומת ה-IBM PC, שתמך ב־16 צבעים בלבד. מערכת הסאונד יכולה הייתה להשמיע עד ארבעה ערוצים סטראופוניים, ברזולוציה של שמונה סיביות. למחשב היה זיכרון של 256 קילו-בייט – כפליים מהזיכרון של המקינטוש הראשון. על אף שהמחשבים האישיים תואמי יבמ, יחד עם המקינטושים של אפל, החלו להשתלט על השוק, האמיגה זכה לאמון מצד משתמשיו, ובהמשך דרכו יצאו דגמים נוספים ומשופרים. אלא שמספר אוהדיו לא הספיק לחברה כדי להתחרות עם מחשבי יבמ ותואמיהם, והיא פשטה רגל ב-1994.

בן 33. מחשב האמיגה של קומודור. צילום: BigStock

בן 33. מחשב האמיגה של קומודור. צילום: BigStock

"האמיגה היה כל כך מתקדם לזמנו, עד שכמעט אף אחד – אף לא מחלקת השיווק של קומודור – לא הבין לעומק את משמעותו", הספידו אותו ב-1994 באחד ממגזיני הטכנולוגיה המובילים. "כיום ברור", נכתב, "שהאמיגה היה מחשב המולטימדיה הראשון, אבל באותם ימים הוא נחשב כסתם מכונת משחקים, משום שרק מעט אנשים הבינו לעומק את החשיבות של גרפיקה, וידיאו וקול מתקדמים במחשב". יהי זכרו ברוך.

ב-2011 הוקמה קומודור ארצות הברית, שרכשה את הזכויות על השמות קומודור, אמיגה ו-ויק, והחלה לייצר את דגם אמיגה מיני. אולם, פעילותה הופסקה לאחר שהמייסד, בארי אלטמן, נפטר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים