מיזוג רשת וערוץ עשר – הצד של ה-IT

המיזוג של שני הערוצים צפוי לכלול גם שילוב של מערכות המחשוב של שניהם ● כיצד זה יקרה? ומה זה אומר על מיזוגים ורכישות בארגונים אחרים?

מבט על המחשוב שמאחורי מסך הטלוויזיה של כולנו. צילום: BigStock

החל מהערב, מאות אלפי זוגות עיניים בארץ יהיו מרותקות לשידורי הטלוויזיה והאינטרנט, כדי לצפות במשחקי המונידאל. חובבי הספורט יעקבו בדריכות אחר המשחקים, שייצרו לא מעט דרמות, צהלות וגם אכזבות.

אולם ערב שריקת הפתיחה התחוללה בישראל דרמה בתוך הבתים של שניים מערוצי הטלוויזיה המרכזיים – ערוץ 13 וערוץ עשר. בעלי המניות של רשת, הבעלים של ערוץ 13, ושל ערוץ עשר הודיעו אתמול (ד') על כוונתם להתמזג. בכך, בזמן קצר עומדת מפת התקשורת בישראל להשתנות שוב, מה שייצר מציאות חדשה. מיזוג בין שתי חברות שיש ביניהן לא מעט סינרגיה מייצר לא מעט אתגרים שקשורים קודם כל בהון האנושי, העובדים בשתי החברות, אתגרים לוגיסטיים ותפעוליים, שבתחום הטלוויזיה הם קריטיים ביותר ומהווים את אחד ממנועי ההשקעות בהיקפים לא קטנים.

מיזוגים ורכישות: מדלגים על המנמ"רים

כחלק מהצד התפעולי-הנדסי הזה יש גם את הצד של ה-IT, מערכות המחשוב והמידע של שני הארגונים. מיזוג בין שתי חברות אלה מעלה שאלות לא פשוטות גם בהיבט המחשובי, שאלות שיש להן משמעות כספית בעלת משקל רב. אפשר להניח שבעת המשא ומתן על המיזוג בין שני הערוצים, מנהליהם נתנו פחות את דעתם על הצד של ה-IT. במידה שכך, הדבר נכון לא רק במקרה הספציפי הזה. הספרות המקצועית העולמית יודעת לספר שהליכי מיזוגים ורכישות בין ארגונים שונים מדלגים בדרך כלל על תחום מערכות המידע ועל המנמ"רים. בדיקות הנאותות נעשות ברמות של נציגי הרוכשים, עורכי דין, אנשי מקצוע בתחומי החשבונאות וכמובן מקצוענים בשוק שבו פועלת החברה. לרוב, דיונים אלה הם דיסקרטיים.

רק לאחר שנחתמו חוזים בראשי תיבות מתחילים צוותים מקצועיים לטפל בנושאים שונים שקשורים למיזוג, אחד מהם הוא ה-IT. אולם, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת והתלות של המערכות ב-IT גדלה, מתגבשת ההבנה כי למערכות המחשוב בארגון הנרכש יש משמעות רבה בשיקולים לרכישתו. כך, יש לזה משמעות כספית. הערכות שווי שמוגשות לחברה שרוכשת שאינן לוקחות בחשבון מיזוג, חידוש או סגירה של מערכות בארגון הרוכש או הנרכש עלולות להתגלות ככאלה שאינן יכולות לדבר זו עם זו.

יש לא מעט דוגמאות כאלה, כולל בעולם המיזוגים והרכישות בישראל. הן לא נחשפות לציבור, משום שהטיפול בהן מתחיל בדרך כלל אחרי שהחוזה לרכישה או המיזוג נסגר, והדרך חזרה לא פשוטה כל כך. ברור שאילו יושבי ראש חברות, בעלים או יזמים ישכילו לשתף מנמ"רים בתהליך הרכישה, ואפילו עוד בשלב בדיקת הנאותות, הם יוכלו לחסוך לעצמם לא מעט כאבי ראש.

בארצות הברית יש ארגונים שהפיקו לקחים ממקרים דומים, ובחברות מסוימות מערבים את המנמ"ר לפני חתימת הסכם המיזוג, לבצע בדיקת נאותות ברמת ה-IT בחברה שעומדת להירכש. בישראל, התופעה הזו ספק אם היא מתקיימת, ואם כן – היא לא שכיחה, בלשון המעטה.

במקרה שלנו, ההיבט של ה-IT חשוב, כי לפחות חברה אחת, רשת, סיימה רק לפני כמה חודשים היערכות משמעותית לקראת המעבר לשבעה ימי שידורים בשבוע השקיעה באולפן חדש, במצלמות ובציוד יקר ערך.

סביבות העבודה המחשוביות של שני הערוצים

בראיון שפורסם כאן עם מנמ"ר רשת, אריה רייכר, זמן קצר לאחר פיצולה מקשת, הוא סיפר שה-IT של החברה משרת כ-300 משתמשי מחשב, שחלקם קשורים בהפקות חיצוניות. סביבת העבודה היא מערכת ERP ייעודית, שמתאימה לגופי שידור ומתמחה בעיקר בתכנון לוח השידורים וסנכרונו.

בערוץ עשר אמנם לא היו צריכים לבצע היערכות מיוחדת בגלל המעבר לאפיק 14, כי הוא ממילא שידר שבעה ימים בשבוע, אבל הערוץ השקיע בשדרוג מערכות ה-IT שלו על רקע השינויים בשוק התקשורת – בהובלת המנמ"ר, קובי מורה צדק. בראיון אתו אמר מורה צדק כי סביבת המחשוב של ערוץ עשר כוללת חווה עם 200 שרתים ו-450 תחנות קצה, המשרתים את 650 עובדיו, על תפקידיהם השונים. כמו ברשת, "צוות המחשוב של הערוץ נותן מעטפת טכנולוגית מהירה וזמינה לדרישות ההפקה השונות ולעורכי התוכן", אמר. בנוסף, השלים הערוץ, סמוך לתאריך ביצוע הרפורמה ועל רקע העובדה שהוא עבר לשדר ב-HD מלא, פרויקט אחסון שנעשה בעזרת VMware, בהשקעה של מאות אלפי שקלים.

כעת, עם המיזוג הצפוי, אם וכאשר הוא יאושר על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, יצטרכו הצוותים של ה-IT משתי החברות לשבת ביחד ולראות איך משלבים, אם בכלל, בין המערכות, והאם נדרשים שדרוגים נוספים או ויתור על מערכות. הפעולות הללו תהיינה חייבות לעלות לקומת ההנהלה החדשה-ישנה (תלוי למי מהם), כדי לטפל בהשלכות התקציביות של מיזוג מערכות המידע.

השורה התחתונה: מנכ"לים ובעלי מניות שיכולים להיות חשופים לתהליכי מיזוג או רכישה, מן הראוי שייקחו בחשבון את מרכיב ה-IT כבר בתהליכי בדיקת הנאותות. לעתים הקשיים אינם בהכרח כספיים, אלא בתהליכי העבודה ובעיקר באנשים. חוסר יכולת לסנכרן בתחום זה עלולה להפוך את המיזוג למשהו הרבה יותר מורכב ויקר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים