AI מסין גברה בראשונה על היכולת האנושית במבחן הקריאה העולמי

הבינה המלאכותית - פיתוח של עליבאבא - הביסה את האדם בקריאה ובהבנת הנקרא ● מודל הרשת העצבית העמוקה של החברה הוא הראשון הגובר על בני האדם במערך התשובות של סטנפורד ● ה-AI של מיקרוסופט הצליחה אפילו יותר, אבל רק יום לאחר ההישג הסיני

תולעת ספרים. אילוסטרציה: Phonlamaiphoto/BigStock

ענקית הטכנולוגיה הסינית עליבאבא (Alibaba) יצרה את מודל הבינה המלאכותית (AI) הראשון בעולם המסוגל לנצח בני אנוש בבדיקות קריאה והבנת הנקרא.

החברה העמידה את מודל הרשת העצבית העמוקה שלה – מערכת תוכנה בהשראת המורכבות של המוח האנושי – במבחן השאלות והתשובות המפורסם של אוניברסיטת סטאנפורד, המכונה SQuAD (ר"ת Stanford Question Answering Dataset).

המבחן הוא למעשה סדרה של שאלות ותשובות שנועדו למדוד את יכולת הבינה המלאכותית מול אלו של בני האדם, בכדי לבחון את היכולות הטכנולוגיה.

מבחן המבוסס על ערכים מוויקיפדיה

SQuAD מכיל למעלה מ-100 אלף צמדי שאלות ותשובות שמקורם ביותר מ-500 מאמרים בוויקיפדיה (Wikipedia). הוא בוחן את המשתתפים באמצעות שאלות מדויקות מתוך הטקסטים הללו. לדוגמה, 'איזה סוג/ז'אנר של תכנית טלוויזיה היא "דוקטור הו"?', שאלה שעליה הבינה המלאכותית עונה ממידע בדף ויקיפדיה. או למשל, 'איזה אחוז מהנכסים הגלובליים מחזיק האחוז הבודד של עשירי עולם?', שאלה המבוססת על מידע שמתפרסם בערך 'אי-שוויון כלכלי' בוויקיפדיה.

ה-AI, שנבנתה על ידי המכון למדעי נתונים וטכנולוגיות של עליבאבא, ה-iDST (ר"ת Data Science and Technologies), השיגה 82.44 תשובות מדויקות במבחן, בהשוואה ל-82.304 התשובות הנכונות שהשיגו בני האדם – וזו, לטענת המכון, הפעם הראשונה שבה המכונות מצליחות לעשות זאת.

אוניברסיטאות שונות, מוסדות מחקר וספקיות טכנולוגיה השתתפו במבחן, כולל גוגל (Google), יבמ (IBM), מיקרוסופט (Microsoft), סמסונג (Samsung), אוניברסיטת קנגווון הלאומית מדרום קוריאה ואפילו אוניברסיטת תל-אביב.

חלק קטן מהגופים הללו השתתף במבחן פעמים רבות בשנה האחרונה, כולל אגף המחקר האסיאתי של מיקרוסופט (Microsoft Research Asia), אשר הניקוד הקודם שלו עמד על 82.136 במבחן שנערך ב-17 בדצמבר אשתקד. אגב, הניקוד הקודם של עליבאבא עמד על 79.199 ונרשם ב-28 בדצמבר 2017.

מילים בתוך משפטים בתוך פסקאות

במבחן הנוכחי, וכאמור בראשונה, הצליח המודל של עליבאבא לקרוא מילים בתוך משפטים בתוך פסקאות, ולמצוא ביטויים מדויקים שהכילו את התשובות הפוטנציאליות לשאלות, באופן מדויק יותר מאשר המשתתפים אנושיים.

מבחינה מעשית החברה משתמשת בטכנולוגיה בכדי לענות על שאילתות בתוך פלטפורמת שירות הלקוחות שלה באינטרנט. AI יכולה לשמש גם בכדי ליצור תשובות על שאלות רפואיות באתרי אינטרנט, או בכדי ליצור הדרכות במוזיאונים, כך לדברי החברה.

"זה כבוד גדול בעבורנו להיות עדים לציון הדרך שבו מכונות עולות על בני האנוש בהבנת הנקרא", אמר לו סי, המדען הראשי של iDST לעיבוד שפה טבעית.

"אנחנו נרגשים לראות שהמחקר המתמשך על עיבוד שפה טבעית השיג התקדמות משמעותית במהלך השנה. אנו מצפים לשיתוף מתודולוגיית בניית המודל שלנו עם הקהילה הרחבה יותר, וייצוא הטכנולוגיה ללקוחותינו בעתיד הקרוב", הוסיף.

ההצלחה של מיקרוסופט – עניין של עיתוי

יצוין כי במבחן האחרון גם הבינה המלאכותית של ענקית התוכנה האמריקנית מיקרוסופט רשמה ביצועים גבוהים יותר, והציגה הצלחה ב-82.650 מהתשובות, אך תוצאותיה הטובות יותר הגיעו רק ביום שאחרי ההצלחה הראשונית של הענקית הסינית.

עליבאבא היא רק אחת מחברות סיניות רבות שהשקיעו משמעותיות בתחום הבינה המלאכותית. ראש מחלקת הבינה מלאכותית של אינטל (Intel), נאווין ראו, ועמיתו, יו"ר תאגיד אלפבית (Alphabet) לשעבר, אריק שמידט, טענו לאחרונה כי סין צפויה לעקוף את ארצות הברית כמעצמת AI בתוך שמונה שנים.

ההתפתחות המהירה של ה-AI בסין – שבזכותה הכריזה לאחרונה גוגל על תכניות לפתוח מרכז חדש לבינה מלאכותית בבייג'ינג בתקווה לנצל כמה מהמוחות המבריקים ביותר במדינה – היא מדהימה, כך אמר ראו ב-CES בשבוע שעבר.

"עכשיו יהיה קשה מאוד לנצח את סין. ארצות הברית וצפון אמריקה מתקדמות כנראה בכמה שנים עכשיו, אבל בעוד חמש, שמונה שנים, זה לא הולך להיות המצב, זו התחזית שלי", אמר.

מתעניינים בבינה מלאכותית? הירשמו עכשיו לכנס Future of AI של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים