האם נתוני יצוא ההיי-טק מאפשרים לבטא אופטימיות זהירה?

ברבעון הראשון גדל יצוא ההיי-טק ב-10% אחוזים לעומת 2023 - כך על פי נתוני מכון הייצוא ● המנכ"לית, נילי שלו: "יש מקום לאופטימיות זהירה בהתחשב במציאות המורכבת" ● כתבה שנייה בסידרת כתבות לרגל יום העצמאות

נילי שלו, מנכ"לית מכון הייצוא.

ייצוא שירותי הטכנולוגיה, כולל ייצוא שירותי ההיי-טק וחברות ההזנק, גדל ברבעון הראשון של 2024 ב-10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (אוקטובר-פברואר) והגיע להיקף כולל של 24 מיליארד דולר. לעומת זאת, ייצוא יתר השירותים של ישראל ירד בתקופה זו ב-5%, עקב השפעת המלחמה על תחומים שונים – כך על פי נתונים עדכניים שפרסם מכון הייצוא.

"הנתונים האלו מאפשרים לבטא אופטימיות זהירה, למרות המצב המאתגר, אומרת נילי שלו, מנכ"לית מכון הייצוא. שלו השתתפה ברב שיח שערכה מערכת אנשים ומחשבים לרגל 76 שנים למדינה, בנושא "סטארט-אפ ניישן לאן?" שלו הבהירה, כי השוואה לנתוני 2023 מלמדים על עצירה במגמת הירידה, וזה משדר אופטימיות, אבל ברור שהמצב מאתגר מאוד, אנחנו ערים לכך ועושים ככול יכולתנו לסייע ליצואנים", אמרה שלו. היא הוסיפה, כי "היצואנים משדרים אופטימיות. בפעילות שלהם בחו"ל הם לא מדווחים על האטה". לדבריה, יצואנים שהשתתפו בתערוכות בחו"ל בחצי השנה האחרונה חוזרים מעודדים. "כך, למשל", אמרה, "היינו בתערוכת מובייל בברצלונה. האווירה הייתה אוהדת, חמה, לא הרגשנו בשום עוינות, החברות דיווחו על התעניינות ופגישות וזה ללא ספק מעודד", אמרה שליו.

ברב שיח עלתה השאלה עד כמה ישראל צריכה ויכולה בכלל להגדיל את יכולת העצמאות הטכנולוגית שלה, ועל כך אמרה שלו: "אין ספק שהנוכחות של החברות הרב-לאומיות המפעילות כאן מרכזי פיתוח היא יתרון חשוב לישראל, אבל אני לא רואה אפשרות לעצמאות טכנולוגית מלאה". היא ציינה, כי "פעילות ההיי-טק היא ברובה בתחום התוכנה, שיש לה ביקוש, כמו גם בתחומי הציוד הרפואי והמוליכים למחצה, והם אלו שישאירו אותנו על המפה".

איגוד ההיי-טק: המצב לא טוב

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, התקשה להתחבר לאופטימיות של נתוני מכון הייצוא. "המספרים אמנם לא משקרים, אבל הם מטעים, כי הם מתייחסים לתקופה קודמת, שלא דומה בכלל למה שקורה היום, והיא אינה מנבאת בשום אופן את מה שקורה כעת. הסנטימנט האנטי הישראלי, שהוא בעיקר פוליטי, מתחיל גם לפגוע בנו", אמר כהן והוסיף, כי "קורים דברים שהם חמורים. הלקוחות שלנו משנים כיוון, לקוחות דוחים חתימת חוזים למרות שיש כבר הסכמה, והם אומרים לי 'בוא נדבר יותר מאוחר, כשהמצב אצלכם יתייצב' – דברים שלא אמרו בעבר. אמנם אנחנו מייצגים את התעשייה היצרנית ,אבל חברות הסטארט-אפ הן לחם חוקנו, הממשלה חייבת לדאוג שהן ימשיכו להתקיים, אם הן לא יהיו – אנחנו לא נהיה פה", אמר כהן.

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: ניב קנטור

בדיון עלתה שאלת על הצורך שישראל תגביר את העצמאות הטכנולוגית שלה, כדי לצמצם תלות בגורמי חו"ל, ועל כך אמר כהן, כי "אנחנו לא יכולים ולא צריכים לשאוף לעצמאות טכנולוגית מלאה ולהיות דומים למדינות שלא ממש היינו רוצים להיות כמוהןכמו צפון קוריאה. אנחנו צריכים להתמקד במה שאנו טובים בו", אמר לסיום.

לדבריו, "מה שמאפיין את המציאות הוא חוסר ודאות. אני מתחבר לתחושות של רבים בתעשייה, כולל חברי הפאנל, שמה שקורה היום מחזיר אותנו אחורה, לתקופה שבה נכתב הספר 'אומת הסטארט-אפ'. אז באמת היינו חלוצים, עשינו הרבה צעדים לפני העולם, אבל מאז העולם התקדם בתחומים מסוימים הרבה יותר מאיתנו, ולשם אנחנו צריכים לשאוף".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים