"רשות החדשנות חייבת להמשיך להיות עצמאית, מקצועית וחסרת פניות"

כך אמר ד"ר אלון סטופל, יו"ר הרשות, בפאנל שדן בעתיד ההיי-טק הישראלי ● לדבריו, "המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות, שיבשילו לרעיונות בעתיד - ויש מקום לאופטימיות" ● פרק א' בסדרת כתבות לרגל יום העצמאות

ד"ר אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות.

"אני מאמין שגם בשנים הבאות, רשות החדשנות חייבת להמשיך להיות רשות עצמאית וחסרת פניות, על מנת שתוכל לעבוד על בסיס של יושרה מקצועית ללא הטייה, ולממש את המטרות שלה, במיוחד בתקופה זו. שמחתי לראות שזה המצב היום, ומקווה שזה יימשך", כך אמר ד"ר אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה, במינוי של שר המדע הקודם אופיר אקוניס.

ד"ר סטופל, השתתף ברב שיח שערכה מערכת אנשים ומחשבים לרגל 76 שנה למדינה. נושא הרב שיח היה "סטארט-אפ ניישן לאן?". ברב שיח השתתפו נציגי ארגוני היי-טק, אנליסטים, יזמים ונציגי אקדמיה.

"אנחנו בהחלט מודעים למציאות הקיימת כיום והשפעתה על הענף", אמר ד"ר סטופל. "ברור לנו שלא נוכל לפתור את כל הבעיות של המדינה, אבל אני משוכנע שאנחנו צריכים להיות הקול של התעשייה ואת זה נמשיך לעשות כל הזמן".

לגבי תקציב הרשות אמר ד"ר סטופל: "נכון שהוא לא השתנה הרבה זמן, ואנחנו מטפלים בזה, אבל כדי שנוכל להביא עוד תקציבים, לא מספיק להציג דרישות לכספים. אנחנו צריכים לייצר ערך והוכחה למה התקציבים דרושים". הוא הוסיף כי "לכן אנחנו נמצאים היום בעיצומו של תהליך, שבו נייצר מדדים מקובלים שבהם נוכל למדוד את ההשקעות שלנו אל מול התוצאות". עוד לדבריו, "התמיכה הממשלתית חייבת להיות מדידה ועשינו מספר שיחות עם גורמים בתעשיה כדי לייצר את המדידה הנכונה. זה ימקד אותנו היכן להשקיע. זה נכון גם לגבי השקעות בחברות צעירות, בשלבים ראשונים, שגופים אחרים אמנם לא משקיעים, אבל גם פה יש דרכים מקובלות, גם בעולם, שבהן אפשר לראות כמה השקענו, האם חברה שנכנסה לחממה אכן יצרה תשואה טובה, לעומת חברה שלא בחממה עוד. זה יאפשר לנו להפנות את הכספים לתחומים ממוקדים יותר", הבהיר  ד"ר סטופל.

נדון ברב השיח של אנשים ומחשבים. מצב אומת הסטארט-אפ.

נדון ברב השיח של אנשים ומחשבים. מצב אומת הסטארט-אפ. צילום: יניב הלפרין

"לא רוצים להיות כמו צפון קוריאה ודומתיה"

אחד הנושאים שעלו ברב השיח הוא כיצד מדינת ישראל יכולה למנף את היכולות שלה בתחום ה-BI וכיצד היא יכולה להגביר את העצמאות הטכנולוגית, כדי לצמצם תלות בגורמי חוץ.

בנושא העצמאות הטכנולוגית הביע ד"ר סטופל עמדה די זהה לחלק ממשתתפי הרב שיח, לפיה השאיפה לעצמאות טכנולוגית מלאה של מדינת ישראל כפי שנשמעה באחרונה על ידי גורמים בתעשייה, אינה ישימה וגם לא מומלצת. "אנחנו חלק מהעולם הגלובלי ולכן הפעילות שלנו צריכה להיות משולבת גם עם חברות בינלאומיות, כי אנחנו לא רוצים להיות כמו צפון קוריאה ודומתיה שמפתחת הכל לבד, ואנחנו יודעים איזה משטר יש שם", אמר ד"ר סטופל, "אבל נכון שיש תחומים שבהם אנחנו עלולים להיות תחת אמברגו, בתחומים קריטיים לכן, מדינת ישראל צריכה להיות מדינת סף. כמו למשל בנושא המחשוב הקוונטי או בתשתיות שבבים לבינה מלאכותית. אם נצליח להביא לפה עוד חברות כמו טאואר, אינטל ודומותיהן, שיודעות גם לייצא בהיקפים גדולים, הערך שלנו בעולם יגדל ויעצים את היותינו מדינת סף", אמר ד"ר סטופל.

סוגיה עדכנית שזוכה ליחס מיוחד. בינה מלאכותית.

סוגיה עדכנית שזוכה ליחס מיוחד. בינה מלאכותית. צילום: Shutterstock

איך פועלת הרשות בנוגע לבינה המלאכותית?

לגבי ה-AI אמר: "בנושא הבינה המלאכותית אנחנו פועלים בשלושה שלבים. השלב הראשון זה הקמת מעבדה לבנייה ופיתוח של טכנולוגיות בתחום. לשם כך כבר נבחרה חברה בשם נקסט סיליקון (NextSilicon), שמקימה מעבדת מו"פ לאומית, בתחום מחשבי העל, תהליך שקורה בימים אלו. המעבדה תהווה תשתית לאינטגרציה לבדיקות להתכנות של מוצרים רלוונטיים למחשוב על כמו פתרונות תקשורת, תשתיות, דאטה סנטר ועוד", הסביר.

השלב השני הוא תשתית שלדברי סטופל תענה על הצורך למענה לכוח מחשוב חזק. ליישומי מודלים מורכבים, שאין להם מענה אחר. "הרעיון הזה הוא בהתהוות", אמר. "הדרך תהיה כנראה להתחבר לאחד מהספקים הגדולים שיש לו פעילות פה בישראל, לעשות הקצאה של משאבים לטובת משתמשים ישראלים מראש, ואחרי זה למכור אותם בצורה מסובסדת. נבחן גם שת"פ עם חברות רב לאומיות מקומיות".

השלב השלישי הוא תמיכה בחברות שעושות מו"פ גנרי בתחום, וזה קשור גם לקרן ההזנק החדשה.

לגבי השלכות המלחמה על הענף אמר ד"ר סטופל כי התקציבים המיוחדים שהממשלה הקצתה מיד עם תחילת המלחמה, סייעו ללמעלה מ-260 חברות שעמדו בקריטריונים, וזה חלק מכמה מהלכים שנעשו.

בנוסף ציין מסלולי השקעה עם גופים מוסדיים שיתמכו בקרנות ומסלולים נוספים, וכן מהלכים שיגדילו את הגמישות בתמיכה בחברות.

"נמשיך לקדם תחומים שבהם יש כשל שוק, בשיתוף עם התעשייה והקרנות, ויש תחומים שכבר בשלים כמו סייבר, שם אין צורך בהתערבות שלנו", אמר סטופל.

לסיום אמר יו"ר הרשות כי "אני מרגיש שהמלחמה מייצרת גם הזדמנויות. שמעתי על כך. יודע שבמלחמה עצמה, המפגש בין לוחמים שבאו מתחומים שונים יצר רעיונות חדשים ואני בטוח שחלק מהם יבשילו למיזמים חדשים. התעשייה חיה ותוססת, עם כל האתגרים של היום, ולכן – אני אופטימי". 

המשך סיקור הרב שיח וראיונות עם נציגי ארגוני היי-טק, יזמים ואקדמיה יפורסמו ביום העצמאות (ג'). 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים