קבוצת תמיכה להמונים: נגמלים מהסמארטפון

העקרון הוא פשוט: אפליקציית Thrive מאפשרת לנו לקחת הפסקה מוחלטת מהמכשיר באמצעות קביעת מסגרת זמן בה לא מקבלים כל התראה וכל שיחה, כשבמקביל עושים משהו אחר שטוב לנפש

Thrive

עוד לפני שיהיה ברור, כנראה, עד כמה הקרינה מהטלפונים החכמים באמת פוגעת בגוף שלנו באופן פיזי, יש כבר דבר אחד ברור יותר: הם הפכו חלקים גדולים מהאוכלוסייה, וכמעט בכל גיל, למכורים לתוכן. אני לא צריך סקר כדי לדעת שחלק גדול מבינכם, שלא לומר הרוב, בודקים כל הזמן או לפחות כל כמה דקות את הטלפון שלכם. אתם מרגישים צורך לבדוק מה קרה בפייסבוק (Facebook) או בטוויטר (Twitter), או שאולי יש הודעה חדשה שלא שמתם לב אליה.

וכן, ברור שרובכם אפילו מודע לכך, ורובכם יודעים שאתם לא ממש לבד, ושהמחלה הזו – אם אעז לקרוא לה כך – נוגעת ברמה כזו או אחרת בכל אחד מאתנו כמעט.

כמה נתונים שהתגלו לי בזמן הסקירה הנוכחית הצליחו להפתיע גם אותי. מתברר שמשתמש ממוצע נוגע בטלפון שלו 2,617 פעמים ביום. הנתון השני קצת פחות מפתיע אולי, אבל לא חשבתי שהעוצמה כזו חזקה – 70% מהאמריקנים הולכים לישון כשהטלפון שלהם צמוד אליה, ואפשר להעריך שזה לא שונה בהרבה במקומותינו.

יש כבר שמכנים את זה "התמכרות", וכנראה שזה באמת כך. אין כמעט רגע בחיים הפרטיים שלנו שלא עובר בצמוד לטלפון – בנסיעה במכונית אנחנו צמודים לאפליקציית הניווט, ואם זה בתחבורה ציבורית אז נתקעים עם אוזניות מול משחק או שגולשים באינטרנט בכל דקה פנויה, וזה עוד לפני שקוראים את תזרימי התוכן הראשיים ברשתות החברתיות, ועוד לפני שמתייחסים ל-200 הודעות ויותר – הצחקתי אתכם עכשיו, נכון? – באפליקציות החברתיות השונות, ווטסאפ (WhatsApp) בעיקר.

לעשות משהו אחר שטוב לנפש

יש תחושה של איבוד שליטה, ואפליקציה בשם Thrive – שגשוג – מנסה לעזור לכם לקחת את השליטה מהטלפון לידיים שלכם בחזרה, ולו לפחות לזמן מה ביום.

מדובר באפליקציה שפותחה והושקה על ידי ארגון בשם הזה שהוקם בידי אחת הדמויות הידועות, החזקות, המשפיעות והבולטות בתוכן – אריאנה הפינגטון, זו שתיזכר לעד כאחד המייסדים של ההפינגטון פוסט (Huffington Post), מאתרי החדשות והבלוגים הידועים ביותר שידעה הרשת אי פעם, וגם מי שרשמה ניהול של קבוצת התקשורת תחת אותו שם אחרי שנרכשה בידי AOL שכוללת בין השאר את האתרים הטכנולוגיים הגדולים והמשפיעים TechCrubch ו-Engadget.

כאחת שבאה מהצד השני, זה שסיפק את התוכן כדי להצמיד אותנו לאינטרנט וכמה שיותר לטלפון החכם, כנראה שהפינגטון יודעת דבר או שניים על התמכרות, ועכשיו היא מציעה באמצעות האפליקציה הזו – שהושקה קודם כל באופן בלעדי עבור ה-Note 8 של סמסונג (Samsung) אבל כעת מוצעת במצב בטא לכל משתמשי אנדרואיד – דרך מסוימת לקחת שליטה חזרה.

העקרון הוא פשוט: לקחת הפסקה מוחלטת מהמכשיר באמצעות קביעת מסגרת זמן בו לא מקבלים כל התראה וכל שיחה, כשבמקביל עושים משהו אחר שטוב לנפש: משחק עם הילדים, מדיטציה, מנוחה קלה, וכל דבר אחר שעולה בדעתכם – חוץ מלקחת מכשיר אחר ליד או לשבת ליד המחשב – אני לא חושב שלזה הכוונה.

עם סיום ההפסקה יש תהליך דיווח קצר, ואפשר לחזור לעבודה רגילה.

הספירה לאחור לעבר העיגול השחור

אבל זו רק ההתחלה. באופן בסיסי אין הרבה מאמץ לנוח אם לא ממש רוצים, אפילו אם יש כוונה טובה: אפשר לקבל שיחות והתראות מרשימת מועדפים, אפשר להפסיק באמצע וגם אחר מספר שניות, ואפשר בעצם בקיצוניות אפילו לבהות במסך שפשוט מציג עיגול שחור עם המילה Thrive למעלה ומונה זמן למטה, כמו שאני עושה עכשיו בדיוק.

רק שלוחצים על התפריט למעלה אפשר להבין עד כמה האפליקציה יכולה להיות קצת חכמה יותר. אפשר לקבוע שבמקום באופן ידני, האפליקציה תופעל לפי לוח זמנים ואף תעשה זאת באופן אוטומטי בלי לקבל אישור. אפשר לקבוע מחסום מוחלט בפני כל איש קשר, הודעה או אפליקציה למשך הזמן המוקדש למנוחה מהטלפון.

אפשר להגדיר הודעה אוטומטית שתועבר בזמן השגשוג לכל מי שינסה ליצור קשר ואפשר גם ללכת רחוק ולהחליט לגבי אפליקציות מסוימות שאם משתמשים בהם זמן ממושך מדי, הן יינעלו לשימוש עד השעה 12 בצהריים למחרת. קיצוני? כן. אבל כנראה שזה אחד מתריסר השלבים של הגמילה בשירות עצמי למכורים לא אנונימיים לטלפון.

בהגדרות, דרך אגב, ניתן גם לקבוע אלו אנשי קשר ייכללו ברשימת ה-VIP המותרת, ובעצם זה מתקשר ישירות לרשימת המועדפים של אנשי הקשר שלכם רק בלי שצריך לצאת מתוך האפליקציה.

עוד דבר מעניין ברשימת ההגדרות היא App Control שעובדת ברקע אם משאירים את Thrive פתוחה, ומספקת דיווחים על הזמן המושקע בכל אפליקציה בפועל. אולי כמה מהנתונים הללו קצת יפתיעו אתכם?

אבל בסופו של דבר Thrive תפעל עבורכם רק אם תרצו באמת להתנתק קצת מהטלפון שלכם. זה כלי עזר בלבד שבכל רגע אפשר להעיפו בקלות מהמכשיר אם אין כוח רצון להתמודד איתו.

להורדה מ-Google Play לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים