ח"כ מאיר שטרית: "על הממשלה לעודד הקמת חברות הזנק ומרכזי מו"פ במגזר הערבי"

ועדת המדע והטכנולוגיה דנה בהצעה לסדר היום של חנא סוויד (חד"ש), שביקש לדון בדרכים בהם ניתן להגדיל את השתתפות הערבים בתעשיית ההיי-טק

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קראה היום (ד') לממשלה לנקוט באופן מיידי בשורת פעולות שמטרתן לעודד ולהגביר את שיעור ההשתתפות של אקדמאים ערבים במגזר ההיי-טק. הצעד ייעשה, כך לפי חברי הוועדה, על ידי עידוד של הקמת חברות הזנק ערביות, שתספקנה תעסוקה לאקדמאים ערבים, וכן בעידוד משקיעים להקים מרכזי מו"פ בישובים ערביים.

ההחלטה התקבלה פה אחד, בתום דיון מעמיק שקיימה הוועדה. הדיון התקיים בעקבות הצעה לסדר יום של ח"כ חנא סוויד (חד"ש), שביקש לדון בדרכים בהם ניתן להגדיל את השתתפות הערבים בתעשיית ההיי-טק.

ח"כ חנא ציטט נתונים מתוך עבודה שנעשתה במרכז המחקר של הכנסת, לפיהם מתוך 150 אלף עובדים בענף ההיי-טק, רק 460 מהם הם ערבים. זאת, למרות שהערבים מהווים 20% מכלל האוכלוסיה בארץ ו-16.8% מכלל כוח העבודה. הוא ציין, כי "ענף ההיי-טק הוא ענף חשוב מאוד וכבד משקל בכלכלה הישראלית, ולכן חשוב מאוד שערבים יהיו חלק ממנו".

סמדר נהב, מנכ"לית עמותת צופן, אמרה בדיון בוועדה, כי העמותה הוקמה לפני שנתיים, בשיתוף גורמים שונים, במטרה לסייע לאקדמאים ערבים להשתלב בהיי-טק על ידי קורסים והכשרה מקצועית מתאימים.

יוסי כותן, מנהל מרכז פיתוח והכשרה של צופן בנצרת עילית, הציג נתונים לפיהם בישראל יש כ-2,500 ערבים אקדמאיים, שהם בוגרי מקצועות המדעים המדוייקים, אולם רק 500 מהם משולבים בתעשיה. הפוטנציאל האמיתי גבוה בהרבה, אמרה נהב והוסיפה כי "בעזרת חברים מהמגזר העסקי נוספו כ-150 מקומות עבודה עבור המגזר הערבי, בעקבות מיזמים שונים שהוקמו בשנים האחרונות".

ח"כ אורית זוארץ (קדימה), העומדת בראש שדולה ליחסי יהודים וערבים, הציעה לפרסם דו"ח תקופתי, ובו נתונים על הכשרת בוגרים אקדמאיים במקצועות השונים, ולהפיצו בקרב כל גורמי התעסוקה. היא אמרה כי פעולה דומה נוקטים שלטונות צה"ל, כחלק מסיוע לקצינים משוחררים בעלי תפקידים וכישורים שיכולים להתאים לתעשיה האזרחית.

אורני פטרושקה, סגן יו"ר הוועד המנהל של יוזמות קרן אברהם, העוסקת בקידום יחסי ערבים ויהודים, אמר כי "בתור יזם היי-טק ראיינתי מאות עובדים, ולא נתקלתי בערבי אחד. לדעתי, חברות ההשמה מסננות מראש את העובדים הללו".

עפיף אבו מוך, מהנדס אינטגרציה ערבי שעובד בסאפ (SAP) רעננה, אמר כי עד שהגיע לעבוד בחברה, הוא עבר מסלול ייסורים של לא פחות מ-40 ראיונות עבודה, ובכולם הוא נפסל בשל חוסר התאמה. להערכתו, גם כאשר מעסיקים עובדים ערבים בענפי הטכנולוגיה וההיי-טק, פערי השכר בינם ובין היהודים עומדים על 30%.

בצלאל גרינברג, יו"ר התאחדות עובדי תעשיות העילית, אמר בדיון, כי "מניסיוני, אין אפלייה מכוונת, אלא כוונה למצוא את העובד המתאים והמצטיין".

ח"כ טאלב אל-סנא (רע"מ), אמר כי "מנהלים בענף ההיי-טק מתייחסים לפי סטריאוטיפים ופוסלים מראש עובדים ערבים. צריך ליצור שינוי מחשבתי".

ח"כ איתן כבל (עבודה), אמר כי "יש לזכור שמדובר בתופעה שקיימת בכל המגזרים בחברה הישראלית. אם המדינה לא מעסיקה ערבים במגזר הציבורי, בהתאם למכסות שהיא בעצמה הגדירה, איך אנו יכולים לבקש זאת מהמגזר הפרטי?".

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי "החברה הישראלית כולה היא חברת היי-טק ואילו הערבים נשארים מאחור. יש למהלך השלכות חברתיות רבות, אני מציע להמשיך ולקיים דיונים בנושא".

ח"כ מאיר שטרית, יו"ר הוועדה, סיכם את הישיבה ואמר, כי "הוועדה קובעת בצער כי החברה הערבית איננה משולבת בתעשיית ההיי-טק. הוועדה קוראת לממשלה לפעול לשילוב האוכלוסיה הערבית ולבצע את החלטה 1539 ממרץ 2010, של תוכנית חומש לפיתוח כלכלי של ישובים במגזר המיעוטים, לתכנית הוקצה תקציב של כ-778 מיליון שקלים".

ח"כ שטרית ציין, כי הוא מתכוון להמשיך לעקוב אחר הנושא מקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים