סיכום שנה: 10 הרגעים המביכים של 2010

מערכת אנשים ומחשבים ליקטה, התלבטה ובחרה את עשרת האירועים המביכים ביותר של השנה החולפת ● סקס, שקרים ו-IT

1. איך שגלגל מסתובב

בספטמבר השנה נשלח רוברט מופט, לשעבר סגן נשיא בכיר ביבמ (IBM) ומספר 2 בחברה, למאסר למשך חצי שנה. מופט, בן 54, הורשע על פי הודאתו בהונאה, במסגרת פרשת הונאה ומסחר במידע פנים. הוא ועשרים בכירים נוספים בתעשיות ההיי-טק וההון-סיכון בארה"ב גרפו רווחים של יותר מ-50 מיליון דולרים מהונאה בתחום ההשקעות והקרנות, במסגרתה העבירו מידע פנימי וסחרו על בסיסו במניות. הפרשה הוגדרה על ידי התביעה כ-"פרשת העברת המידע מבוסס מסחר הפנים הגדולה בהיסטוריה".

2. הסיפור שאינו נגמר

מארק הארד, מנכ"ל HP עד לא מכבר, זכה לשבחים מבעלי המניות על ביצועי החברה, לצד ביקורת מהאנליסטים על קיצוץ ניכר בתקציבי המו"פ ב-HP. השנה פתחה הנהלת HP בחקירה נגדו, בחשד שהטריד מינית את ג'ודי פישר – עובדת קבלן של HP. פישר, שחקנית בינונית וכוכבת תכניות ריאליטי, הייתה אמונה על ארגון אירועים ללקוחות אסטרטגיים של החברה, והייתה מצויה עימו גם בקשרים מעבר לשעות העבודה. הארד עזב במפתיע את HP באוגוסט. מספר חקירות, פנימיות וחיצוניות, נפתחו לפני ולאחר עזיבתו. האחת נסבה סביב השאלה האם הוא הטריד מינית את פישר, והשנייה – שבגינה נאלץ לעזוב את תפקידו – הביאה למסקנה, כי הוא מסר דיווח כוזב לגבי הוצאותיו האישיות, בעת שבילה עם פישר.

חקירה שלישית נפתחה על ידי הרשות האמריקנית לניירות ערך, ה-SEC והרביעית קשורה לשאלה האם הוא סיפר לפישר אודות העסקה הנרקמת לרכישת EDS תמורת מיליארדי דולרים, בטרם זו פורסמה. החקירה החמישית, והאחרונה לעת עתה, נפתחה על ידי HP בשאלה האם הארד שאל בכירים בחברה על פישר, שנתיים לפני שזו הועסקה על ידי חברת הקבלן.

עזיבתו לא מנעה מהארד לקבל מצנח זהב של עשרות מיליוני דולרים. לאחר שבועות ספורים הוא מונה לנשיא משותף באורקל (Oracle) – תפקיד אותו הוא עדיין ממלא בעת כתיבת שורות אלה.

3. מבוכה בצמרת

השנה האחרונה לא היטיבה עם צ'ארלס פיליפס, מנכ"ל משותף באורקל לשעבר. פיליפס צולם בחברת המאהבת שלו, ונאלץ להודות שניהל רומן מחוץ לנישואים. הוא ציין, כי פרסום התמונות היה נקמה של המאהבת בו, לאחר שהרומן ביניהם הסתיים. ביולי השנה שחרר פיליפס התבטאות תמוהה, לפיה בכוונת אורקל להשקיע בחמש השנים הבאות סכום גדול בצורה בלתי רגילה – 70 מיליארד דולרים – ברכישות של חברות IT. "זה רק השלב המוקדם במשחק ונותר הרבה לעשות", אמר פיליפס בכנס סיעור מוחות טכנולוגי שערך המגזין פורצ'ן (Fortune) באספן, קולורדו. לרוע מזלו, האירוע תועד וצולם. מיד לאחר מכן, הוציאה אורקל "הבהרה" פתלתלה שביטלה את דברי הבכיר. במשך כמה שבועות היה פיליפס נטול סמכויות באורקל, עד שעזב אותה ולאחר חודשיים מונה למנכ"ל וחבר הנהלת אינפור.

4. ימי סלכלום העליזים

"זו התקלה החמורה ביותר בתולדות סלקום", הצהיר עמוס שפירא, מנכ"ל החברה, במסיבת עיתונאים שכינס בעקבות תקלת הענק ברשת של החברה. באותו יום בתחילת החודש מאות אלפי מלקוחות סלקום לא היו יכולים לקבל ולהוציא שיחות, וחלק גדול מהם מתקשה בשליחה ובקבלה של הודעות SMS. בלילה התקלה תוקנה, ולמחרת הודיעה סלקום, כי תזכה את הלקוחות בשיחות של שבוע. העלות המוערכת של הפיצוי עומדת על עשרות רבות של מיליוני שקלים. לדברי שפירא, "ממוצע השיחות שלא התקיימו עמד על 25%, אך זו הייתה תקלה קשה וזה לא עובד בשיטת ממוצעים. זה אירוע סינגולרי. היה לי נוח לומר שהחשד הוא שזו חבלה, אך אין אינדיקציה לחבלה מכוונת".

5. כבר לא במודה

באוקטובר חשפה מודו (Modu) את הדגם החדש של מכשיר הסלולר שלה. דב מורן, היזם והמנכ"ל של מודו, דיבר אז בגילוי לב על הכישלון של המכשיר הקודם של החברה, שהושק ביולי 2009. "השקנו אותו באיחור, עשינו טעויות, וגם למדנו", אמר מורן. אלא שזמן קצר לאחר מכן בוטלה הנפקת החברה, ומרבית מ-130 עובדיה פוטרו או יפוטרו. השבוע, בעקבות בקשת בנק דיסקונט, מינה בית המשפט המחוזי בתל-אביב את עו"ד חנית נוב לכונסת הנכסים של מודו, לאחר שחובות החברה לבנק דיסקונט צמחו ל-21.3 מיליון שקלים. סך הפסדיה של מודו מוערך ב-450 מיליון שקלים, רובו המכריע למשקיעים וחלק קטן לעובדים וספקים.

6. החלום ושברו

את היום האחרון של 2009 בילה אלי רייפמן בבית המשפט. פרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד רייפמן, המנכ"ל לשעבר והמייסד של אמבלייז (Emblaze), בסעיפים של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל באמצעותו דבר ושימוש במסמך מזויף. לפי כתב האישום, רייפמן הונה שלושה גורמים וזייף שני מסמכים, כדי להוציא מאותם גורמים הלוואות בסכום של 6.3 מיליון דולרים. עם כניסתו לדיון אמר רייפמן, כי "אני לא מודאג מכתב האישום, לא הייתה שום מרמה. זה לא יעזור, אני לא אכנע, כי אם אכנע לשחיתות – המצב יחמיר". רייפמן טען, כי בעוד שנה – כל האישומים נגדו יבוטלו. במרץ השנה אלמונים ירו לעבר ביתו של רייפמן, המסובך בחובות, ביישוב קדימה שבשרון – וגרמו לו נזק קל. רייפמן שהה בביתו בעת הירי, אולם לא נפגע. בספטמבר 2009 נורו יריות מאופנוע חולף, כשרייפמן חנה ליד משרדי אמבלייז ברעננה. היורים טרם נתפסו. חלק ניכר מ-2010 בילה רייפמן בקרב משפטי לגבי המניות של אמבלייז המצויות ברשותו. זה לא קיים החלטה של בית המשפט להעביר את המניות לידי כונס הנכסים של החברה, עו"ד איתן ארז, ונשלח למאסר כמה פעמים בגין ביזיון בית המשפט.

7. הניטרליות של הרשת בסכנה

טים וו, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת קולומביה – שטבע את הביטוי "הניטרליות של הרשת", אמר בראיון לניו-יורק טיימס (New York Times) בנובמבר שאפל (Apple) מהווה את מקור הסיכון הראשון במעלה לחופש השימוש באינטרנט. וו אמר את הדברים בתשובה לשאלה, האם הוא חושב שחברות גדולות יכולות לשלוט באינטרנט באותה המידה שבה AT&T שלטה בעבר בשוק הטלפוניה, תוך יצירת מונופול ודיכוי של פיתוחים שיוכלו לערער את מעמדה. הראיון נערך לרגל יציאת ספרו של וו, The Master Switch: The Rise and Fall of Information Empires, שבו התייחס לחברות שנחשבות, לטענתו, לאימפריות בתחום הידע והמידע, ביניהן AT&T, פייסבוק (Facebook), גוגל (Google) ו-NBC.

סטיב ג'ובס יש את הכריזמה, החזון והאינסטינקטים של קיסר גדול בתחום הידע", אמר וו כשנשאל מה מדאיגו באפל. "אין ספק שהחזון שלו מושך, אבל הוא רוצה יותר מדי שליטה". לדבריו, "יש דמיון רב בין כוח למדינות גדולות. האדם שמתחיל את הרפורמה הגדולה הופך בהתמדה לפרנואיד. יש מחזור, והבעיות מתחילות לצוץ כשהמנהיג הגדול מתחיל להרגיש שמאיימים על מעמדו, ממש כמו מנהיג פוליטי". וו העריך שהמצב של אפל יישאר כזה גם לאחר שג'ובס יעזוב את כסא המנכ"ל.

8. התולעת בכור

בספטמבר, איראן אישרה דיווחים שלפיהם נוזקה חדרה למחשבי סוכנות הגרעין שלה, וכי הפורצים קשורים לישראל ולמדינות נוספות במערב.  במשך שבועות נאבקו אנשי הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן בסטוקסנט (Stuxnet), נוזקה שהוחדרה למערכות ה-IT שלה ומנסה להשתלט עליהן. מומחי ביטחון ואבטחת מידע בעולם העריכו, כי הנוזקה הוחדרה על ידי האקרים מקצועיים, והם שלוחיה של מדינה, שמטרתה למנוע את התקדמות תכנית הגרעין האירנית. הנוזקה נועדה לפגוע במערכות ה-IT של מפעלים רבים באיראן, לרבות אלה של הכור האטומי שלה בבושהר. סימנטק (Symantec) העריכה, כי מקור המתקפה בישראל, מאחר שבתוך שורות הקוד הוטמנו הספרות 19790509, המסמלות את התאריך שבו הוצא להורג חביב אלגאניאן, בכיר בקהילה היהודית בטהרן.
באוקטובר הודיעה איראן, כי עצרה אזרחים שקשורים להחדרה של נוזקה.

9. אנטנה-גייט

מבחינתה של אפל, אין דבר רע במכשיר ה-iPhone 4 החדש שלה, וביולי היא גם הציגה נתונים כדי לתמוך בקביעה הזאת. מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, הגן על ביצועי מכשיר ה-iPhone 4 וטען, כי התלונות בקשר לתפקוד הלקוי של האנטנה הן מוגזמות ו-"מנופחות". עם זאת, על כל מקרה, החברה הציעה לבעלי המכשיר נרתיק כיסוי בחינם, שאמור להעלים את בעיית הקליטה. מי שבכל זאת לא יכול "לחיות" עם המכשיר – יקבל עליו החזר מלא תוך 30 יום. ההודעה באה בעקבות שבועות של כותרות שליליות על ניתוקי שיחות ובעיות קליטה בעת החזקת המכשיר בכף היד, כך שנוצר מגע של היד על אזור מסוים בפינה השמאלית-התחתונה של המכשיר, שבה יש רווח זעיר בין שתי האנטנות, שתוכננו בתוך פס מתכת המקיף את המכשיר.

10. ליקויים משפטיים

במאי השנה קבע  מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח שפרסם, כי יש ליקויים חמורים בהטמעת מערכת נט-המשפט. על פי המבקר, פרויקט הדגל של הנהלת בתי המשפט לוקה בליקויים רבים: החל מאי עמידה בלוחות הזמנים לביצוע, עבור בחריגות תקציביות וכלה בריבוי תקלות. כך, למשל, נקבע בדו"ח, כי המערכת סובלת מאי יציבות, מהירות תגובה איטית, אמינות נמוכה ואי-טיפול בתקלות שהביאו לחוסר שביעות רצון של המשתמשים מהמערכת. הפרויקט אמור היה להיות מושלם בפברואר 2006 – אולם הוא עדיין נמשך. מאז התחלתו הושקעו בו, להערכת גורמים המקורבים לפרויקט, כחצי מיליארד שקלים, סכום הכולל את תחזוקת שתי המערכות – הישנה והחדשה במקביל, וכן את הפרויקט הנוכחי, שעלותו עומדת על מעט יותר מ-100 מיליון שקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים