דו"ח: רוגלת פגסוס עקבה אחרי עיתונאים ופעיל זכויות אדם במקסיקו

על פי דו"ח של מכון המחקר סיטיזן לאב וארגון זכויות אדם מקסיקני, המעקבים בוצעו בין השנים 2019-2021 ● תגובת NSO: סיטיזן לאב לא משתף מידע, רק בדיקה עצמאית שלנו תגלה האם המידע נכון

עוד תביעה נגד NSO.

פגסוס, הרוגלה של NSO הישראלית, שימשה למעקב אחרי עיתונאים ופעיל זכויות אדם במקסיקו – כך נכתב בדו"ח שהפיקו מכון המחקר סיטיזן לאב שבאוניברסיטת טורונטו וארגון זכויות האדם המקסיקני R3D. החוקרים גילו, לדבריהם, שהרוגלה הופעלה נגד מגוון מטרות בשנים 2019-2021.

NSO ותוכנת פגסוס שלה "כיכבו" בתחקירים ובדו"חות רבים ברחבי העולם – של התקשורת, גופי מחקר וארגוני זכויות אדם. תחקיר עיתונאי רחב היקף שנערך על ידי עיתונאים מרחבי העולם ואמנסטי אינטרנשיונל מצא שימוש בתוכנה על ידי משטרים שונים, כולל לא דמוקרטיים. בתחקיר אחר, של כלכליסט, נטען שמשטרת ישראל משתמשת בתוכנה למעקב אחרי מטרות שלה – כולל אחרי שמות ספציפיים שהעיתון הזכיר, ושהיא עושה זאת לעתים ללא צו שיפוטי. דו"ח של ועדת מררי, שהוקמה כדי לבדוק את ממצאי התחקיר, גילה שברוב מכריע של המקרים המשטרה לא עשתה שימוש אסור בתוכנה. הנושא נמצא כעת במאבק משפטי בין כלכליסט ל-NSO, שהגישה תביעה נגד העיתון, שמצידו עומד מאחורי ממצאי התחקיר.

לפי הדו"ח של סיטיזן לאב וארגון זכויות האדם המקסיקני, קורבנות המעקב המדובר הפעם כוללים שני עיתונאים שמדווחים על נושאים שקשורים לשחיתות ממשלתית, לצד פעיל זכויות אדם מפורסם במדינה. ארגון זכויות האדם ציין כי "המעקבים התרחשו שנים לאחר הגילויים הראשונים של שימוש ברוגלת פגסוס במקסיקו. הם התרחשו גם לאחר שהנשיא הנוכחי של מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור, הבטיח לציבור שהממשלה לא משתמשת יותר ברוגלות, ושלא יהיו מקרים נוספים של מעקבים דיגיטליים".

רק במקסיקו: שמונה דו"חות על השימוש בפגסוס

ב-2017, סיטיזן לאב וארגוני זכויות אדם מקסיקניים פרסמו סדרה של שמונה דו"חות, שהעלו הפעלה רחבת היקף של פגסוס במקסיקו נגד עיתונאים חוקרים, עורכי דין של משפחות הרוגים שהם קורבנות קרטלי סמים, קבוצות אזרחיות שפועלות כנגד שחיתות, מחוקקים בולטים, חוקרים בינלאומיים שבדקו היעלמויות של אזרחים ובן זוגו של עיתונאי שנרצח על ידי חברי קרטל סמים.

ב-2021 דיווחו ארגוני תקשורת וזכויות אדם, ובראשם אמנסטי אינטרנשיונל, כי לפחות 50 אנשים ממקורביו של אוברדור חוו מעקב על ידי פגסוס בין השנים 2016-2017. היעדים כללו את ילדיו ובת זוגו, כמו גם לפחות 45 מושלי מדינות ומחוזות במקסיקו.

לפי הדו"ח הנוכחי, הטלפון של פעיל זכויות האדם ריימונדו ראמוס נפרץ על ידי פגסוס לפחות שלוש פעמים בין אוגוסט לספטמבר 2020; המכשיר של העיתונאי והסופר ריקרדו רפאל נפרץ לפחות שלוש פעמים ב-2019 (באוקטובר ובדצמבר) וב-2020 (בדצמבר), והוא נעקב גם ב-2016 וב-2017. שמו של העיתונאי השלישי לא נמסר, אולם צוין כי הוא מאתר אנימל פוליטיקו וכי הטלפון שלו נפרץ ביוני אשתקד.

"אנחנו מעריכים במידה רבה של ביטחון כי המכשירים של אנשים אלה נפרצו באמצעות רוגלת פגסוס", נכתב בדו"ח. "הנתונים הטכניים לא מאפשרים לנו לייחס את הפריצה ללקוח מסוים של קבוצת NSO, בשלב זה. עם זאת, כל אחד מהקורבנות יעניין גורמים בממשלת מקסיקו ובמקרים מסוימים, באופן מטריד, גם קרטלים".

NSO: "סיטיזן לאב מטעה את הציבור"

מ-NSO נמסר בתגובה כי "הדו"חות של סיטיזן לאב לא מאומתים באופן עצמאי, ולא יכולים להבדיל בין ביצועי הכלים של NSO לאלה של חברות סייבר אחרות, וכבר היו דו"חות (של סיטיזן לאב – י"ה) שהוכחו כלא נכונים. בדיקה של NSO היא הדרך היחידה לאמת את הנכונות של המידע, אבל סיטיזן לאב מסרב לחלוק את הדטה שלו, כדי לדווח על מסקנות שאותן הוא קובע מראש, ובכך הוא מטעה את הציבור".

על פי החברה, "NSO לא מפעילה את פגסוס, היא לא יכולה לראות את השימוש שנעשה בו ולא אוספת מידע על לקוחות או את מי הם מנטרים. NSO נותנת רישיונות לשימוש רק לגופי מודיעין ואכיפת חוק של מדינות ריבוניות וסוכנויות ממשלתיות, בעקבות אישור של ממשלת ישראל. כשאנחנו מגלים שימוש לרעה, אנחנו מבטלים חוזים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים