אתר הבחירות המקומיות חזר אחרי יומיים; בכנסת דורשים לדון על הקריסה

ח"כים הגישו בקשה לדיון דחוף בוועדת המדע והטכנולוגיה על קריסת האתר, שמנעה את פעולתו התקינה ולא אפשרה לעקוב אחר תוצאות הבחירות - בניגוד להבטחות משרד הפנים ● האתר חזר לפעילות הערב (ה'), עם תוצאות המועמדים בלבד

צילום אילוסטרציה: BigStock

הפארסה נמשכת: יומיים אחרי שהסתיימו הבחירות לרשויות המקומיות והאתר של משרד הפנים, שבו היו אמורות להתפרסם התוצאות המלאות כבר מזמן, שב לפעול רק הערב (ה') – כך עולה מבדיקת אנשים ומחשבים. אלא שגם נכון לכתיבת שורות אלה, מתפרסמות רק התוצאות שהשיגו המועמדים השונים לראשות הרשויות המקומיות. אם אתם רוצים לדעת אילו רשימות נכנסו למועצת הרשות שלכם וכמה כל אחת מהן קיבלה – זה עדיין בלתי אפשרי. בקרוב יתקיים דיון בנושא, ככל הנראה, בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.

הגולשים באתר נתקלו בבעיות לאורך יום הבחירות לרשויות המקומיות ובפרט אחריו, כשנכנסו על מנת לראות את התוצאות בזמן אמת, כפי שהבטיח משרד הפנים. אלא שבמקום זאת הם נתקלו בהודעות שגיאה. כמו כן, מומחי אבטחה העירו ברשתות החברתיות כי רמת האבטחה של האתר לא משביעה רצון.

בעקבות קריסת האתר הגישו ח"כים החברים בוועדת המדע והטכנולוגיה בקשה לדיון דחוף בנושא – כך נודע לאנשים ומחשבים. יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, אישר את הידיעה, אולם טרם נקבע מועד לדיון.

לישיבה יוזמנו בכירי משרד הפנים והגורמים שהיו שותפים להקמת האתר, והח"כים יבקשו להבין מהם כיצד אירעה תקלה חמורה כל כך. זאת, לאחר שבדיון שקיימה הוועדה שבוע לפני הבחירות, בהשתתפות אנשי משרד הפנים, רשות התקשוב הממשלתי ומערך הסייבר הלאומי, הציגה מנמ"רית המשרד, נעמי פרידמן, את האתר ואת מפות ה-GIS, שהיו אמורות לספק מידע בזמן אמת על התוצאות.

במשרד הפנים לא מגיבים רשמית, אולם גורמים במשרד הטילו את האחריות על שני גורמים: חברת סיסטמיקס, המייצגת את ESRI, בעלת טכנולוגיית המיפוי שעליה התבסס האתר, ולשכת פרסום הממשלתית. הלשכה דחתה את הטענות ואמרה כי הפעילות שלה הקשורה לאתר אינה הסיבה לתקלה, ואילו מסיסטמיקס נמסר כי מומחי החברה בודקים את הסיבות למה שאירע ועדיין אין ממצאים.

בליל הבחירות אמרו גורמים במשרד כי הסיבה לתקלה היא אירוע סייבר. מהרשות להגנת הפרטיות נמסר כי על פי החוק, אם גורם נחשף לאירוע סייבר, עליו לדווח לרשות תוך 72 שעות, ודיווח כזה לא התקבל.

הביזור הוריד במעט את חומרת התקלה

יצוין כי מה שהוריד במעט את חומרת התקלה הוא העובדה שכל רשות מקומית ניהלה את מערכת הבחירות שלה באופן עצמאי, ובחלקן יכולים היו תושבי הערים להיכנס לאתר אחרי סגירת הקלפיות ולעקוב אחר התוצאות.

בשוק יש כמה חברות בודדות שמספקות מערכת לניהול בחירות, ביניהן תוכנה בשם הבוחר של ספרת, שעל פי אתר החברה מצויה בשימוש של חלק גדול מהרשויות בישראל, והתוכנות אלקטור ו-Bmby. בניגוד למערכת הבחירות הארצית, שבה כלל תהליך הבחירות מנוהל מזה שנים על ידי מלם, השיטה בבחירות המקומיות היא ביזור של מערכות עצמאיות ברשויות, עם ממשקים למערכת הבחירות המרכזית במשרד הפנים, שנמצאה בליל הבחירות בכפר המכביה – וכאמור, קרסה.

הידיעה עודכנה ביום ה', ה-1 בנובמבר, ב-18:15.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מטה רז קינסטליל

    דווקא מאוד נהנתי לעבוד עם מערכת אלקטור בבחירות של רז קינטסליך

  2. אביב

    ''במשרד הפנים... הטילו את האחריות על שני גורמים: חברת סיסטמיקס, המייצגת את ESRI, בעלת טכנולוגיית המיפוי שעליה התבסס האתר...'' ברור! ככה זה כשהחברה מקבלת מעמד של ספק יחיד מזה מעל ל-20 שנה בכל משרדי הממשלה בניגוד לחוק וזאת כשבשוק קיימות טכנולוגיות יציבות בהרבה, חדישות וזולות משמעותית! שחיתות!!!

אירועים קרובים