שליש מכל התוכנות בישראל – פיראטיות; הנזק לכלכלה: מיליוני שקלים בשנה

כך עולה מנתוני ארגון ה-BSA בישראל ● לדברי עו"ד נעמי אסיא, למרות שחלה ירידה מסוימת בהיקף הפיראטיות בשנים האחרונות, עדיין אחוז הארגונים שעושים שימוש בתוכנות ללא רשיון הוא גבוה יחסית, וזאת למרות אמצעי האכיפה

עו"ד נעמי אסיא ממשרד עו"ד ועורכי פטנטים נעמי אסיא ושות'. צילום: קובי קנטור

"קרוב ל-31% מכלל התוכנות ברישוי בישראל הן פיראטיות, והן בשימוש של עשרות ארגונים המעסיקים מאות ועד אלפי עובדים. הנזק המצטבר לכלכלה, כולל הפסד מהכנסות ומיסים, נאמד במאות רבות של מיליוני שקלים בשנה", כך אומרת עו"ד נעמי אסיא, שמשרדה, משמש כנציגים המשפטיים של ארגון ה-BSA בישראל.

ארגון ה-BSA הוא שיתוף פעולה של חברות בינלאומיות המשקיעות מיליארדי דולרים מדי שנה, על-מנת לפתח פתרונות תוכנה המניעים את הכלכלה ומשפרים את החיים המודרניים.

לדברי אסיא, למרות שחלה ירידה מסוימת בהיקף הפיראטיות בשנים האחרונות, עדיין אחוז הארגונים שעושים שימוש בתוכנות ללא רשיון, הוא גבוה יחסית, וזאת למרות אמצעי אכיפה שוטפים שהארגון מבצע.

"אנחנו פועלים בעיקר נגד ארגונים בינוניים וגדולים, שם יש פערים גדולים ומשמעותיים בין מספר הרשיונות שארגונים רוכשים, לבין השימוש בפועל" אומרת עו"ד אסיא.

לדבריה מדובר בעיקר "בגרסאות השונות של Office וכלי התוכנה של אוטודסק (Autodesk), ותוכנות אחרות שהן ברישוי. הארגונים שנתפסים ונגדם ננקטים צעדי ענישה הם מכל המגזרים במשק, החל מחברות טכנולוגיות, חברות מסחר ושירותים, חברות ביטוח ועוד".

אכיפה והלשנה למוקד החם

בתחילת השנה הכריז ה-BSA על מבצע "עסק חוקי" שבמהלכו התאפשר לחברות ובתי עסק להסדיר את רשיונות התוכנה הלא-חוקיות, לרבות השלמת חוסרים, וזאת מבלי לשלם פיצויים הקבועים בחוק על הפרת זכויות יוצרים.

לדברי עו"ד אסיא, "במהלך המבצע קיבלנו אלפי פניות מחברות ובתי עסק אשר ביקשו לנצל את ההזדמנות הניתנת להם במהלך תקופת הפעילות, כדי לרכוש רשיונות חוקיים. זאת בנוסף למידע שזורם כל הזמן לקו החם שלנו, שם אנשים יכולים למסור מידע על מקומות שבהם לדעתם מפרים את זכויות היוצרים של רישוי תוכנה".

עם תום תקופת הפעילות, בחודש מאי השנה, הארגון הגביר את פעילות האכיפה שלו, אשר כוללת בין היתר ביקורות רישוי יזומות בחברות וארגונים, וכן הגשת תביעות לצווי מניעה ותשלומי פיצויים בגין שימוש שלא כדין.

עו"ד אסיא מדגישה שכל מידע שמגיע לקו החם נבדק כמובן בקפדנות רבה, ובזהירות המתחייבת מטבע הדברים". בעקבות מבצע האכיפה שכלל פעולות רבות של מעקבים, בדיקות וחקירות שונות, הוגשו שבע תביעות נגד ארגונים במשק, בהיקפים של עשרות אלפי שקלים.

יצוין כי החוק מאפשר לקנוס את אלו המשתמשים בתוכנות ללא רישיון בסכומים של 400 אלף שקלים, כאשר במערכות תוכנה שכוללות רכיבים שונים, ניתן לפסוק סכומים הרבה יותר גדולים.

אולם לדברי אסיא, מרבית התביעות הללו, כמו תביעות אחרות שמוגשות אינן מגיעות כלל לדיון. "מנהלי הארגונים מבינים שעדיף להם לרכוש את הרישיונות, לשלם כופר בהיקפים גדולים מאוד, ולא להגיע לדיון משפטי שבו פרטי החברה שלהם ייחשפו, והנזק שייגרם להם הוא חמור בהרבה".

"מאחר והמטרה שלנו היא לעודד את הרישוי החוקי ולמנוע פיראטיות, בחלק גדול מהמקרים אנו נעתרים לבקשות של הנתבעים, מנהלים מו"מ עיקש, ובכך מסייעים לחברות לצמצם את הנזקים שנגרמים להם כתוצאה מפיראטיות", אומרת אסיא.

מי הנתבעים?

"הוגשו תביעות כנגד כמה משרדי אדריכלים בגין שימוש לא חוקי לכאורה בתוכנות מתוצרת אוטודסק ומיקרוסופט", אומרת אסיא. "כמו כן הוגשה תביעה כנגד עיריית רהט על הפרת זכויותיהן בתוכנות אלו, ועוד מספר תביעות כנגד עיריות ומועצות אשר תוגשנה בשבועות הקרובים".

"אנו כל פעם משתוממים לגלות שחברות וארגונים בשנת 2016 עדיין בוחרים במודע, לעשות שימוש בתוכנות מחשב ללא רישוי תקף לצורך פעילותם העסקית השוטפת וזאת במטרה למקסם את רווחיהם", אומרת עו"ד נעמי אסיא ומוסיפה כי "ארגון BSA ממשיך לקרוא לארגונים וחברות לבצע בדיקת עומק של רישיונות התוכנה שברשותם ולוודא כי השימוש בתוכנות הוא על פי תנאי הרישיון".

האם יש כבר פיראטיות בענן? אסיא מעריכה שמן הסתם יש, אבל עד כה לא היו תביעות בנושא, והארגון טרם נדרש לכך.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משתמש חוקי אחד

    בלה בלה בלה BSA בלה בלה בלא פיראטיות וכיוצ"ב גיבובים אחת לשנה שעושים להם העתק הדבק. שתתכבד עורכת הדין ותסביר לי למה עותק לגיטימי של תוכנה שנקנה בארץ בדמים מרובים מאד מפסיק לעבוד, ליצרן העולמי אין תמיכה בארץ ובעברית והמפלט היחיד הוא לדבר עם הודי שהאנגלית שלו רצוצה יותר משלי, אני בקושי שומע אותו וכל היחס הוא לא של לקוח מכובד שנתקל בבעיה שמשביתה אותו אלא כאל גנב נקלה ? כאשר מזכירים אפשרות פניה לערכאות התשובה היא שזו סחיטה באיומים, לא פחות מכך (בגין איזכור עילה אפשרית לתביעה).

  2. סתם מישהו

    נזק לכלכלה? לא בטוח. אמנם חברות שמשתמשות בתוכנות פרטיות רוכשת תוכנות בפחות כסף, ומשלמות פחות מיסים עליהן, אבל עם הכסף שחסכו נשאר להם יותר כסף לרכישות אחרות או לשורת ררווח גדולה יותר. יש עוד היבטים כלכליים לכאן ולכאן, אבל מה שבטוח זה שלא צריך לאמץ הודעת דוברות של ארגון אינטרסנטי כתורה מסיני.

אירועים קרובים