"הממשל לא יכול לאפשר שטלפונים חכמים יהיו לקופסאות שחורות"

כך אמר בסוף השבוע נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בפסטיבל South by Southwest, שהפך לאחד מכנסי הטכנולוגיה הגדולים בארצות הברית

מי ישמור עלינו? ברק אובמה. קרדיט: טוויטר

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה אמר בסוף השבוע כי סמארטפונים, כמו ה-iPhone שה-FBI מנסה לכפות על אפל (Apple) לסייע לה לפרוץ – לא יכולים להיות ל"קופסות שחורות" שאינן נגישות לממשלה, וקרא לתעשיית הטכנולוגיה לעבוד עם הממשלה במקום להשאיר את הנושא לקונגרס.

"לא ניתן לקבל מבט מלא על כל זה", אמר אובמה בפסטיבל South by Southwest שהתקיים באוסטין, טקסס – פסטיבל שמתקיים כבר 30 שנה ושגדל מאירוע שעסק במוזיקאים ואמנים מקומיים לכדי אחד מכנסי הטכנולוגיה הגדולים בארצות הברית, והפופולריים ביותר מבין פסטיבלי המוסיקה והסרטים. "אם ההתעקשות היא על הצפנה חזקה לא משנה מה, ואנחנו יכולים וצריכים ליצור קופסאות שחורות – שאני חושב שלא יפרו את האיזון שחיינו ב-200 או 300 השנים האחרונות – זה ממצב את פולחן הטלפונים שלנו מעל לכל ערך אחר", טען הנשיא.

ההתקדמות הטכנולוגית המהירה מציעה לנו "הזדמנויות אדירות, אבל גם משבשת ומטרידה מאוד", אמר אובמה בפסטיבל, שם קיווה לשכנע עובדי טק להיכנס לשירות הציבור. הוא הוסיף והסביר כי "הטכנולוגיה מאפשרת להעצים אנשים לעשות דברים שלא יכלו אפילו לחלום עליהם בעבר, אבל גם מחזקת אנשים מסוכנים מאוד שיכולים להפיץ בעזרתה מסרים מסוכנים".

קרב הורדת ידיים

ההופעה של אובמה באירוע המכונה SXSW, שבו נוכח לראשונה נשיא אמריקאי מכהן, הגיעה אחרי שה-FBI ניסתה לכפות על אפל לסייע לחוקריה לגשת למכשיר ה-iPhone שהיה בשימושו של אחד הטרוריסטים במתקפה הקטלנית שהתרחשה בסן ברנרדינו בחודש דצמבר. אפל הגישה ערעור לבית המשפט בארצות הברית ואמרה שאם תנהג כך הדבר יערער את טכנולוגיית ההצפנה שלה. מאידך ביום ה' האחרון הגישה הממשלה תזכיר בנוגע למקרה סן ברנרדינו, בטענה שהענקית מקופרטינו תצטרך להקצות כשישה עובדים למשך כשבועיים בעבור פריצת הטלפון של סעיד פארוק.

אובמה התראיין בפסטיבל ידי המנכ"ל והעורך הראשי של הטקסס טריביון (Texas Tribune), אוון סמית, שאמר לנשיא, בהקשר למגעי הממשל עם אפל, כי "זה נראה לקהילת הטק, או לחלק מקהילת הטק, שהממשלה היא האויב". ואכן, מדובר על מעין קרב הורדת ידיים בין ענקיות הטק לממשלות בכל רחבי העולם. יחד עם אפל באותה קלחת רותחת של מאבק עקרוני נמצאות חברות טכנולוגיה בכירות אחרות כמו אמזון (Amazon), מיקרוסופט (Microsoft), פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google) של אלפבית (Alphabet). "הנטל הזה, שאינו בלתי סביר, הוא התוצאה הישירה של ההחלטה השיווקית המכוונת של אפל להנדס את מוצריה כך שהממשלה לא תוכל לחפש בהם, אפילו עם צו חיפוש", כתבו עורכי דין מטעם הממשלה בכתב הערעור.

עד כה גיבה הבית הלבן את ה-FBI במאבקה מול אפל, אבל אמר כי אובמה מאמין שחיוני לאזן את הזכות לפרטיות מול צרכי רשויות אכיפת החוק. הנשיא עצמו הצביע בסוף השבוע על כך שהוא מאמין שעזיבת העניין למחוקק אינה אידאלית. התוצאה תהיה "מרושלת ונמהרת, ותעבור דרך הקונגרס בדרכים שלא נשקלו מראש", הוא אמר.

לחפש ראיות לפשעים ברכוש פרטי

אפל וחברות טכנולוגיה אחרות אמרו כי בניית דלתות אחוריות למוצרים המוצפנים שלהן יכולה לשים אותם בעמדת נחיתות מול מתחרות זרות. הם גם הזהירו כי סין או מדינות אחרות יכולות לדרוש שיתוף פעולה דומה עם חקירות ממשלתיות. מבלי להגיב ישירות על המקרה של אפל, דחה אובמה את טענות החברה ואמר כי במשך מאות שנים הצליחו נציגי אכיפת החוק לחפש ראיות לפשעים ברכוש פרטי באמצעות צו חיפוש.

"השאלה שאנחנו עכשיו צריכים לשאול היא – אם מבחינה טכנולוגית אפשר ליצור מכשיר או מערכת שבהם ההצפנה תהיה כה חזקה עד שלא יהיה מפתח ולא תהיה שום דלת כלל, אז איך נצליח לתפוס את הפדופיל הבא? איך נפתור או נשבש מזימה טרוריסטית?" דרש אובמה. "אם למעשה לא ניתן יהיה לפצח את זה בכלל והממשלה לא תוכל להיכנס, אז כולם יסתובבו עם חשבון בנק שוויצרי בכיסם".

אך אובמה סבור בכל זאת כי פשרה בעניין אפשרית, וטוען שתעשיית הטכנולוגיה חייבת לעזור לייצר אותה. "אני מניח שהסוגיה עומדת להגיע לנקודה של איך אנחנו יוצרים מערכת שההצפנה שלה חזקה ככל האפשר, המפתח מאובטח ככל האפשר והיא גם נגישה למספר הקטן ביותר האפשרי של אנשים, בהתאם לבעיות שנסכים שהן חשובות במיוחד", אמר הנשיא.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    הוכח כבר מעל לכל ספק שלכל ממשל מכהן ישנה ממשלת צללים. ובארה"ב אלו הם ה F.B.I, C.I.A וה N.S.A יכול להיות שיש עוד כמה כמה ר"ת ששכחתי אבל הם תמיד פועלים בשם החוק וזו שטות אחת גדולה. אם הם מאזינים לטלפון של "המלך ביביהו השילשי" ושל קנצלרית גרמניה אזי באאיזו אמתלה האנשים האלו פוגעים בבטחון ארה"ב. זה בדיוק הגולם מפראג שקם על יוצרו, על כן עושה טוב אפל אשר מסרבת לשתף פעולה עם כוחות הבטחון האמריקאיים, כנ"ל בכל מדינה ומדינה. עד אשר אנשים אשר נמצאים בארגונים אלו לא ישנו את גישתם שכל מלה שהם מוציאים היא בטחון לאומי אזי אסור לשתף איתם פעולה. ואם אנו כאזרחים קטנים לא יכולים להלחם בממסד אזי טוב שישנן חברות כמו אפל שעושות את זה עבורנו

אירועים קרובים