המדינה נגד האזרח: די לשימוש של המשטרה בפגסוס

אם חשבנו שהשימוש בתוכנת פגסוס הידועה לשמצה של NSO לא יגיע אלינו - טעינו, ובענק ● התחקיר של כלכליסט מעיד על שיא נוסף בפגיעה בפרטיות שלנו, הפעם מצד הגוף שאמור לשמור עלינו

ממצאים לא מפתיעים, למרבה הצער.

היום (ג') פורסם אחד התחקירים המטרידים שקראתי בשנים האחרונות. הקרדיט הוא לעיתון כלכליסט ולכתב תומר גנון, שמצאו שהמשטרה עוקבת אחרי אזרחים ישראלים באמצעות תוכנת הריגול של NSO, פגסוס, ללא פיקוח ובקרה ראויים.

עד כה נחשפנו לתחקירים שגילו שהתוכנה נמצאת בשימוש משטרים טוטליטריים, שעוקבים אחרי פעילי זכויות אדם, אנשי אופוזיציה ועיתונאים במדינות אלה. רבים מאתנו אמרו לעצמם: זה שם, מעבר להרי החושך (תרתי משמע) ולא נוגע אלינו. בהמשך הם הביעו דאגה, אבל לא הרבה ממנה, לאחר שהתגלה שחלק מאותן מדינות מרגלות באמצעות פגסוס גם אחרי יעדים במדינות מערביות. אלא שעכשיו, באמצעות התחקיר, אנחנו מגלים שזה הגיע גם אלינו: גם אזרחים ישראלים חפים מפשע נמצאים תחת המעקב של התוכנה. והמשטרה עוד עושה זאת, כך דווח, ללא אמצעי בקרה ופיקוח מספיקים: במקרה הטוב של דרגים בכירים בה עצמה, ולא באמצעות צו של בית המשפט, כפי שמתחייב בחוק שהמשטרה צריכה להוציא במקרה שהיא רוצה לחדור למכשיר של מישהו.

נכון, לפחות לפי מה שהתגלה עד כה, המכשירים שאליהם המשטרה החדירה את התוכנה הם בעיקר של אזרחים שנחשדים בביצוע עבירה, או שעלול להיווצר חשד שהם יעשו אחת כזאת: בין אם אלה ראש עיר שנחשד בקבלת שוחד, פעיל נגד מצעד הגאווה שיש חשד שינקוט במעשה אלימות ועוד. אלא שהתחקיר מעלה שגם אנשים שהמשטרה רוצה למצוא מידע עליהם כדי להשתמש בו בחקירות נגדם, אם וכאשר, נפלו קורבן לשימוש שלה בפגסוס. וחוץ מזה, מי ערב לנו שהמשטרה לא תשתמש, או כבר עשתה שימוש, בתוכנת המעקב נגדנו? ההבטחות שלה? הרי באמצעות פגסוס היא יכולה לעקוב אחרי כל אחד מאתנו, או לפחות כל אחד מאתנו שלא בא לה בטוב, בתקווה שהיא לא עושה זאת.

הרשויות נרדמו בשמירה – או שהן כלל לא רוצות להתעורר

התחקיר של כלכליסט דורש, שלא לומר מחייב, העברת ביקורת על הרבה גופים. שנאמר: מאיפה להתחיל? אם זה על המשטרה עצמה, כולל על היחידה המשפטית שלה, המשרד לביטחון פנים, הרשות להגנת הפרטיות שלא מפקחת, ואולי אף לא יכולה לפקח, הכנסת, בתי המשפט וכמובן, NSO עצמה. יכולתי לכתוב מילים למכביר על כל אחד מהם, אבל במסגרת קוצר היריעה, אעשה זאת על קצה המזלג.

אתחיל במשרד הממשלתי שאמור לפקח על המשטרה – המשרד לביטחון פנים. השר לביטחון פנים, עומר בר לב, מצייר את עצמו כאיש שעקרונות דמוקרטיים ושל זכויות אדם הם נר לרגליו. האם הוא מיישם אותם במשרד שהוא אחראי עליו? זה לא נראה, והשימוש הזה של המשטרה למעקב אחרי אזרחים ישראלים, גם כאלה שלא חשודים בדבר, מעיד על כך. באחרונה שודר בזהו זה מערכון שבו קציני משטרה בכירים מגיעים לבר לב כדי לדון בעניינים שאמורים להיות בראש סדר היום של המשטרה, והוא עוסק במקום זה בזוטות. נדמה לי שלאור התחקיר הנוכחי, מוני, בראבא וחבריהם לתוכנית המצחיקה יכולים להוציא גרסה מעודכנת של המערכון.

מי ערב לנו שהמשטרה לא תשתמש, או כבר עשתה שימוש, בתוכנת המעקב נגדנו? ההבטחות שלה? הרי באמצעות פגסוס היא יכולה לעקוב אחרי כל אחד מאתנו, או לפחות כל אחד מאתנו שלא בא לה בטוב, בתקווה שהיא לא עושה זאת

באשר ל-NSO – טוב, מהחברה הזאת אני לא מצפה להרבה, אבל ממצאי התחקיר מראים עד כמה היא הולכת רחוק ועד כמה היא מיתממת. לטעון שהיא לא אחראית לשימוש של הלקוחות שלה בתוכנה שהיא פיתחה זה אולי נכון פורמלית, אבל, כאמור, רבות דובר ותוחקר על כך שהיא משמשת למעקבים לא כשרים. הדעת נותנת שהיה עליה להחיל על עצמה מזמן קוד אתי. אבל, כאמור, אני לא מצפה: NSO היא כנראה עוד חברה שמסתכלת רק על שורת הרווח שלה.

פגסוס של NSO - בשימוש גם של משטרת ישראל.

פגסוס של NSO – בשימוש גם של משטרת ישראל. צילום: BigStock

ואיפה הרשות להגנת הפרטיות? הגוף הזה, שזועק אחרי כל הפרת פרטיות קטנה, בטח ביחס למה שמעלה התחקיר של כלכליסט, ומצהיר שהוא פועל עם חברות שהתגלו בהן אירועי אבטחת מידע חמורים – לאחר מעשה, כמובן, התגלה כאן (שוב) במערומיו. לא רק באשמתו – אמצעי האכיפה שניתנו לו לוקים בחסר, במקרה הטוב. ועדיין, הרשות יכולה הייתה להוציא ולו גילוי דעת לאחר התחקיר הבינלאומי הענק, שחשף את מעלליה של התוכנה של NSO.

ואם כבר עסקינן במתן סמכויות באמצעות חקיקה או החלטות ממשלה – במקום לחוקק חוק שימנע מקרים מעין אלה בישראל, בכנסת ובממשלה עסוקים במריבות קואליציה-אופוזיציה, בהישרדות ובכן או לא עסקת טיעון לבנימין נתניהו.

ולסיום, המשטרה: היא מתהדרת בכך שהיא רוצה לשמור על שלום הציבור ולאבטח אותו, אך לוקה באבטחת הפרטיות, לפחות של חלק ממנו. נהפוך הוא – התחקיר מעלה שהיא מפירה אותה ברגל גסה, בחלק לא מבוטל של המקרים למטרות לא כשרות בעליל, כגון מעקב אחרי אזרחים שלא חשודים בדבר ודליית מידע שישמש נגדם אחר כך, בחקירה שכלל לא בטוח שתהיה. אמנם, היא מנצלת לקונה בחוק האזנות סתר, שנמצא הרבה אחרי הטכנולוגיה, אבל היא עושה עבירה על חוק המוסר – לפחות זה שצריך להיות נר לרגלי כל גוף במדינה מתוקנת. בתגובת המשטרה נכתב כי "הטענות שהועלו בתחקיר חוטאות לאמת". אלא שמי שחוטאת במקרה הזה היא המשטרה.

נדרש להפסיק לעקוב אחרי אזרחי ישראל. אז נדרש...

נדרש להפסיק לעקוב אחרי אזרחי ישראל. אז נדרש… צילום: BigStock

מה שהתגלה בתחקיר של כלכליסט הוא ליקוי מאורות חמור – בעיקר במשטרה וב-NSO, אבל לא רק שם, אלא לאורך ולרוחב השדרה. הייתי יכול לסיים את המאמר עם דרישה וציפייה מהגורמים המתאימים לפעול. אלא שאיך אומרים? ציפיות יש רק בכריות. ובכל זאת, מה שכדאי, והייתי אומר אפילו נדרש, לבצע בעקבת התחקיר, לטובת הציבור, הוא: מהממשלה – להורות למשטרה להפסיק את השימוש בתוכנת פגסוס ובתוכנות שכמותה, גם אם זה צעד יוצא דופן במערכת היחסים שבין הצדדים; מהכנסת – לחוקק חוק שיאסור את השימוש בתוכנות האלה נגד אזרחים ישראלים; מהרשות להגנת הפרטיות – שתאכוף, והיכן שהיא לא יכולה – שתדרוש במפגיע סמכויות אכיפה, כולל דרישה באופן ציבורי; ומכולנו, או לפחות משוחרי הדמוקרטיה וזכויות האדם והאזרח שבינינו – למחות בכל תוקף. אולי זה יעזור. רק אולי.

 

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי

    זה מה שקורה שנותנים לחברות פרטיות לפתח סייבר למטרות כאלה. זה נשק קטלני כמו שצריך רשיון לאקדח כך חובה שיהיה צריך רישיון כדי לפתח דבר כזה וגם לפקח באופן הדוק על זה זה נשק שמאפשר למי שמחזיק בו לחדור למרחב פרטי ולאסוף מידע או לשבש או להטעות זה מסוכן כמו להכנס לבית של משהו ללא רשות וללא ידיעתו לחטט ואולי להרוס .. ואולי גם לשתול אצלו דברים. תארו לעצמכם משהו שרוצה להפליל אדם. ונכנס לביתו ושומר שם סמים ואחרי זה מתלונן אנונימית והמשטרה מוצאת ומפלילה אותו.. צריך להתעורר לסגור את כל החברות הללו ואל תדאגו בוגרירי 8200 יתעסקו בדברים יותר מועילים אסור שיכולת כזו לחדור למחשב תהיה זמינה ולא מפוקחת

  2. אלי ויסברט

    ממש לא מבין, מר הלפרין מצפה שהמשטרה תחשוף את פעילותה הסמוייה למניעת עבירות לפני מעבר לחקירה גלוייה? אולי תצטרך לבקש מהעבריינים לעקוב אחריהם? כאשר רשויות השתמשו במעקבי שב"כ צעקו כאן תוכנות אזרחיות. כאשר משתמשים באזרחיות צריך פיקוח עליהן? כאשר אני יוצא מהבית כל עולם הטכנולוגיה עוקב אחרי מצלם את הרכב שלי, שולח לי מסרוני ספאם שמעידים על כך וזה בסדר? צעקו כאן לא למונופול של אפל וגוגל, דרשו כאן לבטל את רישיונות הארנק שלהם כאן, כי אלה תוכנות מעקב וודאו שאני לא אהיה חייב להיות מחובר אליהם לצורך הפעלת מכשיר סלולר חכם. העבריינים מצויידים בתוכנות דומות ובאמצעים מתוחכמים במטרה לשבש גילוי העבירות מחד, ולאתר קורבנות שלהם ולפגוע בהם מאידך. פיענוח רצח יזם הנדל"ן אלדד פרי ז"ל התבצע רק בזכות שימוש בטכנולוגיות מסוג זה. מניעת הברות אמל"ח ממדינות ערב לגורמי פח"ע ישראלים וביהודה ושומרון מסוכלת באמצעות טכנולוגיות אלה. ולבסוף בואו נדבר על עיתונאים - איך מגיע אליהם חלק מהמידע?

  3. בדיות וקשקושים, לא דעות וניתוחים

    איזה קוד אתי nso הייתה צריכה להחיל על עצמה במקרה הזה? משטרת ישראל פועלת ברשות ובסמכות במדינה דמוקרטית, והיא גוף אכיפת חוק למניעת פשיעה, בהתאם לייעוד המערכת. זה המקרה הקלאסי של מכירה כשרה ומצפון נקי.

אירועים קרובים