מי יוביל את המהפכה התעשייתית החכמה – אנשים או רובוטים?

הרובוטים כבר כאן, והולכים ומתפתחים, אבל השליטה היא עדיין בידי בני האנוש ● האם מצב זה יישמר בעתיד? ילנה וילנצ'יק, מומחית לשיפור תהליכי עבודה וחדשנות תפעולית, מנסה להסביר

ילנה וילנצ'יק, מנכ''לית אפקטיבנס ייעוץ והדרכה. צילום: ניב קנטור

"אין לדעת מי יוביל את המהפכה התעשייתית החכמה: האם יהיו אלה רובוטים או שמא אנשים? אבל, מה שכן ניתן לעשות הוא לבחון את המגמות הטכנולוגיות המרכזיות, דרכן ניתן יהיה להשפיע לאיזה כיוון המהפכה תלך", כך אמרה ילנה וילנצ'יק, מנכ"לית אפקטיבנס ייעוץ והדרכה.

וילנצ'יק דיברה בוועידה השנתית Industry 4.0: תעשיה חכמה – כאן ועכשיו!. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (ג') במרכז הכנסים לאגו בראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצוענים בתחום ובהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, ואילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט ויו"ר ועדת התכנים של הכנס.

בדבריה הציגה וילנצ'יק, שהינה מומחית לשיפור תהליכי עבודה וחדשנות תפעולית, את ג'וזף אנגלברגר, אבי הרובוט התעשייתי, שהיה פורץ דרך במהפכה התעשייתית השלישית. "כבר בשנות ה-60'", ציינה, "הוא חזה שהעתיד טמון ברובוטים. אז נבנה עבור ג'נרל מוטורס הרובוט התעשייתי הראשון".

היא אמרה כי בין אנגלברגר ובין אילון מאסק, פורץ הדרך של המהפכה התעשייתית הרביעית, יש שוני מהותי: "מאסק הכניס לתהליכי קבלת ההחלטות מוח אוטונומי. פה הנקודה המעניינת במהפכה – היא משלבת בין טבע ביולוגי, אנושי, ליכולות המלאכותיות. נכון להיום, היכולות הרובוטיות רחוקות מאלה המוטוריות של בני האנוש. לכן, יש להתמקד בשאלה איך בני אנוש יכולים להשפיע על כך שהמהפכה תלך לכיוונים הרצויים".

בהמשך דיברה וילנצ'יק על פיודור, רובוט דמוי בן אנוש, ששוגר לתחנת חלל בינלאומית ביולי השנה, הצטרף לאסטרונאוטים השוהים שם ומסייע להם במשימות המחקר. "הוא מבריג ברגים, קודח חורים ומחבר מגעים", אמרה.

איך אנחנו יכולים להשפיע על המהפכה התעשייתית החכמה?

לדבריה, "השאלה היא איך אנחנו יכולים להשפיע על המהפכה התעשייתית החכמה, כך שהיא תנוע בכיוונים הרצויים לנו. התשובה היא שיש לנו שלושה עוגני השפעה: טקטיקה – תהליכי עבודה, אפיון דרישות והכשרה; אסטרטגיה – מטרות וסדרי עדיפויות; וכללי עשה ואל תעשה. בהיבט הטקטיקה, ככל שהארגונים יקדימו להגדיר את הצרכים שלהם לפתרונות טכנולוגיים בצורה מדויקת יותר, כך הפיתוחים יהיו קרובים יותר לדרישותיהם של התעשיינים. בהיבט האסטרטגיה, יש לקבוע אסטרטגיה ארוכת טווח בהקשר של תעשייה 4.0. זו משימה מאתגרת, עקב אי ודאות גבוהה בנושא, אולם היא קריטית לקבלת כיוון ברור יותר של ההתקדמות".

"באשר לכללים", ציינה, "לא בהכרח יש לחשוב על הרובוט דברים רעים. רובוט שעונה לשם רומיאו מסייע לאנשים מבוגרים להתמודד עם בדידות ולעבור בדיקות רפואיות, וכן מלווה אנשים עם מוגבלויות. הוא משפר את איכות החיים שלהם. בהנחה שאנשים קובעים כללים שעליהם תתבסס הבינה המלאכותית, חייבים כבר כיום לתת את הדעת שכללים אלה יהיו ערכיים ואתיים".

מודל ליישום כניסה לתעשייה חכמה

בהמשך היא אמרה כי "כרבע ממנהלים בארגונים מעידים שחוסר הבנה או העדר ידע מונעים מהם את ההליכה לעבר המהפכה התעשייתית החכמה. לכן, אני מציעה מודל שפיתחתי, ליישום נכון של כניסה לתעשייה חכמה. נדרש לעשות כמה דברים: ללמוד שיטות מתקדמות; לבחון את המצב הקיים ולערוך ניתוח של המגמות; לקבוע 'תמונה מנצחת', המסמלת את המצב הרצוי; לתכנן וליצור תכנית עבודה ישימה; ואז – לבצע הטמעה ויישום".

לסיכום אמרה וילנצ'יק כי "אנחנו נמצאים בעידן של שינוי, במצב של פערים בין הדורות. מדובר בעיתוי שבו יש לשלב כוחות בין דורות שונים, בין מקצועות שונים ובין תעשיות. עכשיו בדיוק הזמן וההזדמנות לחולל שינוי באמצעות קביעת כללים, אסטרטגיה וטקטיקה – וכך להוביל את המהפכה לכיוון של עולם ערכי וחדשני יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים