איך תשפיע המהפכה התעשייתית החדשה על העובדים?

רבים טוענים שהטכנולוגיה והרובוטים יחליפו את העובדים האנושיים וייקחו להם את מקומות העבודה ● הראל טייב, מנכ"ל קריון, מסביר למה לדעתו הם טועים

16/04/2019 18:43
הראל טייב, מנכ"ל קריון. צילום: יח"צ

האנושות כבר ראתה מהפכות רבות בעבר. עם התפתחות הטכנולוגיה, העולם נע קדימה ומשתנה – וזה נכון מהמהפכה התעשייתית הראשונה, שהחלה במאה ה-18, ועד לזו הרביעית, שאנחנו נמצאים בעיצומה. בהתחלה היו הקיטור והמכונות הפרימיטיביות יותר, בהמשך הגיע החשמל והאיץ את השינוי, ואז הופיעו המחשבים והטיסו אותו. ומה עכשיו?

המהפכה התעשייתית הרביעית, כאמור, כבר כאן. אוטומציה, לימוד מכונה ובינה מלאכותית אינם מושגים עתידניים אלא המציאות שאנחנו חיים בה. מיליארדי אנשים ואינספור מכונות מחוברים זה לזה ועובדים זה לצד זה. במילים אחרות, חברות מתחומים רבים ומגוונים, כולל ארגונים מסורתיים כמו בנקים וחברות ביטוח, משתמשות במערכות בינה מלאכותית שבהן עובדים וירטואליים מקושרים ביניהם ומחוברים למערכת ראשית, שיכולה לראות את כל התהליכים המתרחשים בחברה ולקבל החלטות לבדה.

אתגר לתפיסות שלנו

בשונה מהמהפכות התעשייתיות הקודמות, שהתרכזו אך ורק בשינויים טכנולוגיים, מהפכת התעשייה 4.0 משלבת מספר עולמות – הפיזי, הדיגיטלי והביולוגי. הטכנולוגיות שהיא מביאה אתה ישפיעו על כל העולמות האלה, על כל הדיסציפלינות, על הכלכלה ועל התעשיות שונות, ואף יאתגרו את המחשבות שלנו לגבי המשמעות של מה זה להיות אנושיים.

אחד האתגרים הגדולים של מהפכה זו הוא צורת החשיבה והתפיסה שלנו, בני האדם. חשוב להבין שבניגוד למה שלא מעטים חושבים, מערכות האוטומציה והטכנולוגיה החדשה לא באות להחליף את העובדים. להפך, הן נועדו לשפר את חיינו, ובמיוחד את חיינו המקצועיים. המהפכה הזו לא משפיעה רק על מה שאנחנו עושים, אלא גם על עצם מי שאנחנו. היא הולכת ומשנה את דפוסי הצריכה שלנו, את התפיסה שלנו את המושג בעלות, את הזמן שאנחנו מקדישים לעבודה ואף את הדרך שבה אנחנו מפתחים את הקריירה שלנו. באמצעות הטכנולוגיות והשינויים של מהפכה זו אנשים יוכלו להיות טובים יותר בעבודתם ולנצל את זמנם בצורה חכמה יותר. השינוי הזה נמצא בעיצומו, והוא ילך ויקרום עור וגידים.

ממחקר של הפורום הכלכלי העולמי שעסק בעתיד שוק העבודה עולה כי 38% מהארגונים מבינים ששיפור תפוקת העבודה תלוי בהרחבת כוח האדם לתפקידים חדשים. כלומר, הפתרון לחששות מה יהיה עם העובדים האנושיים כשהמכונות יחליפו אותם מצוי בהכשרה שלהם לתפקידים שקשורים לטכנולוגיות החדשות. יתרה מזאת, למעלה מרבע מהארגונים מצפים שהאוטומציה תוביל ליצירת תפקידים חדשים בארגון שלהם. כמו כן, ההערכות הן שעד 2022, עקב התפתחויות טכנולוגיות ומערכות אוטומציה יתווספו לשוק העבודה משרות חדשות לרוב. דבר אחרון ומשמעותי שהתגלה במחקר הוא שתהיה דרישה גוברת לעובדים בתפקידים שמבוססים באופן משמעותי על ידע בטכנולוגיות החדשות, אך גם לעובדים בתפקידים שממנפים מיומנויות אנושיות מובהקות, כמו אנשי שירות לקוחות, מכירות ושיווק, הדרכה ופיתוח ועוד.

הרובוט הוא לא אויב, אלא חבר

ביסוס מעמדם של הרובוטים כחלק אינטגרלי וטבעי בתוך החברות והארגונים יאפשר בטווח הארוך מקום עבודה טוב ויעיל עבור עובדים מכלל המגזרים והגישות התיאורטיות והמעשיות. עקב הפיכת תהליכים רבים לאוטומטיים, עובדים מכל התעשיות, שהיו עד כה עסוקים בניהול תהליכים ומשימות סיזיפיות שדורשות זמן רב, יוכלו להתעסק בעבודה היצירתית. למעשה, המערכות הטכנולוגיות שמשתלבות במקומות העבודה, כולל הרובוטים, הם הגורם שמצמצם את רעשי הרקע במקום העבודה. יתרה מכך, מערכות האוטומציה יאפשרו לפתח משרות חדשות, שלא היו קיימות לפני כן. זה כבר מתחיל לקרות במגזרים כמו הפיננסים, הטלקום, המלונאות, הרפואה ועוד.

כמו המהפכות שקדמו לה, למהפכה התעשייתית הרביעית יש פוטנציאל להגדיל את רמות ההכנסה ולשפר את איכות החיים של האוכלוסייה, כשהאידיאל הוא שלכל אדם יהיה עוזר אישי ממוחשב במוקם עבודתו, שמתקשר עם עובדים וירטואליים נוספים בארגון. על מנת לעשות כן, עלינו לפתח תפיסה משותפת, מלאה וגלובלית לגבי השאלות כיצד הטכנולוגיה משפיעה על חיינו ומעצבת מחדש את הסביבות הכלכלית, החברתית, התרבותית והאנושית שלנו. המעבר הבלתי נמנע מדיגיטציה פשוטה (המהפכה התעשייתית השלישית) לחדשנות המבוססת על שילוב של טכנולוגיות (המהפכה התעשייתית הרביעית) מאלצת חברות לבחון מחדש את הדרך שבה הן עושות עסקים. עם זאת, נדמה שהשורה התחתונה נותרה ללא שינוי: הדרגים הניהוליים מוכרחים להבין את סביבתם המשתנה, לקרוא תיגר על ההנחות המסורתיות, ולחדש באופן קבוע וללא הרף.

הכותב הוא מנכ"ל קריון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים