מחוקקים מארה"ב שלחו מכתבי בירור לאפל וגוגל בנוגע לפרטיות המשתמשים

אחרי שמנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרבג, נחקר שתי וערב בסנאט, כעת הגיע תורם של לארי פייג' וטים קוק, מנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה אלפבית ואפל ● השניים קיבלו מכתבים מסנאטורים רפובליקנים עם שלל תהיות בנוגע לנושאי פרטיות

חקיקת הגבלים מאסיבית נגד ענקיות הטק. בית הנבחרים האמריקני. צילום: BigStock

לארי פייג' וטים קוק, מנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה אלפבית (Alphabet), ואפל (Apple), בהתאמה, קיבלו מסנאטורים רפובליקנים הפועלים מטעם ועדת האנרגיה והמסחר של הסנאט האמריקני פניות רשמיות, על רקע ההתעסקות הנוכחית שהציפה התקשורת בנוגע לנושאי פרטיות, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal). הדיווחים, כמו גם מידע אחר שנמסר למחוקקים, עוררו, ככל הנראה, שאלות לגבי נהלי הפרטיות גם של שתי החברות.

יצוין כי התהיות מגיעות אל גוגל (Google) ואפל אחרי שמנכ"ל פייסבוק (Facebook), מארק צוקרבג, נחקר שתי וערב בסנאט בחודש אפריל האחרון.

איסוף נתוני מיקום, הקלטות אודיו ושאר ירקות

אחד החששות שהועלו במכתבים הוא התהייה כיצד עלולות חברות לעשות שימוש לרעה בנתוני מיקום לצורך מעקב אחר משתמשים ללא הסכמתם. המכתב לפייג' כולל הפניות לדו"חות שטוענים כי מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, אוספת נתוני מיקום של משתמשים ושולחת אותו בחזרה אל אלפבית, גם אם משתמשים משביתים את שירותי המיקום של המכשיר מראש.

לפי הדיווחים, המכתב אל קוק מעלה מספר קטן יותר של נושאים, אך עדיין תוהה אם מכשירי iPhone אוספים "נתוני מיקום נרחבים". מסתבר שההצהרות הקודמות של קוק, והפעולות של אפל, גם הן העלו שאלות לגבי האופן שבו הנתונים של משתמשי המכשירים של הענקית מוגנים, ומתי הם משותפים ונאספים, כך לפי הדיווח על המכתבים.

מלבד נתוני המיקום, הסאטורים גם ביקשו לדעת על איסוף נתוני אודיו משיחות המשתמש, ועל כל מה שקשור בשיתוף הנתונים עם צדדים שלישיים. הנושא האחרון עלה לכותרות לאחרונה למשל בדיווחים על כך שגוגל מאשרת למפתחים חיצוניים לקרוא מיילים של משתמשי ג'ימייל (Gmail), נושא שהענקית ממאונטיין וויו הסבירה בפירוט בפוסט שמהרה לפרסם, סוזן פריי, מנהלת מחלקת האבטחה והפרטיות של שירותי הענן של גוגל (Google Cloud), אחרי שהטענה פורסמה בתקשורת.

המכתבים נחתמו על ידי היו"ר של הוועדה, גרג וולדן מאורגון, יו"ר ועדת המשנה, גרג הרפר ממיסיסיפי, מרשה בלקבורן מטנסי, ורוברט לאטה מאוהיו – כולם, כאמור, מייצגים את המפלגה הרפובליקנית.

קוק: השימוש בנתונים צריך להתרסן

קוק ואפל הדגישו עד כה את הנאמנות שלהם לפרטיות המשתמש והצהירו כי החברה מקופרטינו אינה "בעסקי הנתונים", בכך שהיא אינה אוספת נתונים על לקוחותיה בכדי לספק אותם לגורמים אחרים, כגון מפרסמים.

טים קוק, מנכ"ל אפל. צילום: BigStock

טים קוק, מנכ"ל אפל. צילום: BigStock

בחודש מרץ, טען קוק כי אפל אינה מייצרת רווחים מלקוחותיה, בניגוד לחברות שמציעות שירותים בחינם, כמו גוגל ופייסבוק, וכי השימוש בנתוני צרכנים מטעם גורמים אלו צריך להתרסן.

קיימברידג' אנליטיקה ממשיכה להכות גלים

בסך הכל, השאלות היו מפורטות והמנכ"לים התבקשו לספק כמה תובנות משמעותיות בנוגע לדרך ניהול הנתונים של אפל וגוגל. הוועדה ביקשה שכל השאלות ייענו ויוחזרו עד ה-23 ביולי.

השאילתות לשתי הענקיות הן עוד גל הדף של פרשת קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), חברת המחקר והייעוץ הפוליטי שעשתה שימוש בעשרות מיליוני פרופילים של בוחרים בארה"ב, על סמך נתונים שקיבלה מפייסבוק ללא הסכמת המשתמש ב-2015. ככל הידוע, החברה, שנסגרה בינתיים, השתמשה בפרטים האישיים אודות המשתמשים כדי למקד אליהם פרסומים שיטו את עמדותיהם הפוליטיות, במקרה דנן לטובת המועמד לנשיאות דאז, דונלד טראמפ.

עקב פרסום הדברים, על ידי עובד החברה לשעבר, כריסטופר וויילי, פייסבוק האשימה את קיימברידג' אנליטיקה הפרת המדיניות שלה, בעוד שהחוקר שיצר את אפליקציית השאלון שדרכו נאספו הפרטים, ד"ר אלכס קוגן מאוניברסיטת קיימברידג' הבריטית, טען כי הדטה שנאסף לא יכול היה באמת לשנות את עמדותיהם של האמריקנים או להיות כל כך אפקטיבי כפי שסברו מחוקקים ופרשני תקשורת עקב חשיפת הפרשיה. הוא הבהיר אבל כי הנתונים אכן שימשו לדעתו בכדי לספק ייעוץ לקמפיינים פוליטיים ולנסות לעשות מניפולציה על דעת הבוחר, במסגרת הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016.

הנושא כולו נמצא כעת בחקירה פדרלית בארה"ב כשה-FBI, משרד המשפטים, ועדת הסחר הפדרלית, וועדת ניירות הערך, כולם לוקחים חלק בניסיונות לרדת לעומקם של הדברים ושל השלכותיהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים