האיש שהעביר את הנתונים לקיימברידג' אנליטיקה מדבר

"זה קשקוש שקיימברידג' אנליטיקה הביאה לטראמפ את הניצחון", אמר ד"ר אלכס קוגן, שחברת המחקר השתמשה בדטה על 87 מיליון המשתמשים שהוא העביר לה ● עם זאת, הוא אמר שהוא ידע שלאיסוף הנתונים תהיה השפעה כלשהי על הבחירות

קיימברידג' אנליטיקה

ד"ר אלכס קוגן הוא חוקר מאוניברסיטת קיימברידג' והאיש שיצר את האפליקציה אלה החיים הדיגיטליים שלך, שהייתה האלמנט שחולל את פרשת דליפת הנתונים מפייסבוק (Facebook). השאלון שיצר קוגן אסף נתונים אישיים על 87 מיליון משתמשים ברשת החברתית – נתונים שאותם העביר ד"ר קוגן לקיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), תוך הפרה לכאורה של תנאי השירות של הרשת החברתית.

מנהלי חברת המחקר צולמו בסתר על ידי חדשות ערוץ 4 הבריטי כשהם מתפארים ביכולת של מכונת התעמולה שיצרו למקד משתמשים ספציפיים, לפרוט על מיתרי הרגש שלהם ולהביא לשינוי דעת קהל. במקרה המסוים התהדרו בכירי החברה בכך שקיימברידג' אנלטיקה סייעה לבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית ב-2016.

אלא שבראיון ל-BuzzFeed אמר ד"ר קוגן כי הטענה שקיימברידג' אנליטיקה הייתה בעלת מודל יעיל לחיזוי התנהגות היא קשקוש. הוא גרס ש-"אנשים מודאגים כרגע רק מהסיפור, כיוון שהם חושבים שהוא יכול היה לסובב את (תוצאות – ג"פ) הבחירות, או שניתן לשלוט במוחם, וזו לא דאגה אמיתית".

"לא השתמשנו בדפוסי אישיות"

קיימברידג' אנליטיקה עצמה הפנתה עורף למי שהיה עד להתפוצצות השערורייה המנכ"ל שלה, אלכסנדר ניקס, לאחר שנראה בתחקיר מתרברב על האחריות של החברה להצלחת קמפיין טראמפ. בתגובה לחשדות להטיית תוצאות הבחירות עקב מעלליה אמרה קיימברידג' אנליטיקה כי זה "אבסורדי בעליל" להאמין שהיא והתערבותה הם ששמו את הזכייה בבחירות בידיו של המועמד הרפובליקני. בהצהרה שפורסמה לאחר סדרת ראיונות שהעניק קוגן בסוף השבוע, מסרה קיימברידג' אנליטיקה ש-"דפוסי אישיות לא היו בשימוש" כשעבדה מול מטה טראמפ במהלך הקמפיין.

על אף שקוגן מקטין את מידת השפעת הנתונים שאסף על הדמוקרטיה האמריקנית, הוא הודה שהיה מודע לכך שקיימברידג' אנליטיקה תעשה בהם, ככל הנראה, שימוש במהלך הבחירות. "ידעתי שזה הולך להיות בבחירות והייתה לי הבנה או תחושה שזה הולך להיות בצד הרפובליקני", הוא אמר ל-CBS News.

מאז חשיפת הפרשה נמצאים פייסבוק והמייסד והמנכ"ל שלה, מארק צוקרברג, תחת בדיקה קפדנית בשל האופנים שבהם נוצלה הפלטפורמה להשפעה על תוצאות הבחירות – הן על ידי קוגן וקיימברידג' אנליטיקה והן על ידי טרולים רוסיים. צוקרברג נחקר בנושא בשני בתי הקונגרס, משרד המשפטים בוושינגטון האשים 13 אזרחי רוסיה ושלוש חברות בהפרעות לבחירות ופייסבוק הסירה מאות חשבונות שהפיצו פייק ניוז בנושא.

מודעות פוליטיות יכללו את פרטי המממן

אתמול (ב') – וכחלק מהרפורמה שאמורה לתקן את ה-"חורים" באבטחת המידע שלה ולהשקיט את הרוחות הסוערות – הכריזה פייסבוק על תהליך חדש לאישור מודעות פוליטיות בארצות הברית. אם באוקטובר היא הודיעה שמי שרוצה לפרסם מודעות שקשורות לבחירות יצטרך לאמת את זהותו ואת מיקומו, כעת היא מרחיבה את הדרישה ל-"כל המודעות שמתפרסמות" ושקשורות לנושאים פוליטיים.

החברה הודיעה כי "נבדוק כל בקשה (לפרסום מודעה פוליטית – ג"פ) בכדי לוודא שהיא עומדת במדיניות הפרסום שלנו. ניתן יהיה לערוך את הבקשה בכל עת, אך לאחר כל עריכה יהיה עלינו לבדוק את הבקשה שוב, כך שהיא לא תהיה זמינה לשימוש באופן מידי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים