"הבריאות הדיגיטלית מצילה חיים – ולכן אנחנו משקיעים בה כסף"

כך אמר סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, שהציג בפני ועדת המדע והטכנולוגיה את תכנית הבריאות הדיגיטלית של המשרד ● הוא ציין שהממשלה תקדם את החקיקה להגנה על המידע הרפואי של החולים, שתקועה כבר 12 שנים

ח"כ יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות. צילום: משה גולדשטיין

הבריאות הדיגיטלית "מצילה חיים" ועל כן, הממשלה משקיעה בכך תקציבים – כך אמר סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שנערכה אתמול (ב').

"רבים שואלים אותי מדוע אני משקיע בדיגיטל כשיש כל כך הרבה בעיות אחרות במערכת הבריאות. אני טוען חד משמעית שהבריאות הדיגיטלית מצילה אנשים ולכן אנחנו משקיעים בה כסף", אמר סגן השר. הוא ציין כי גם בתי החולים משקיעים לא מעט בדיגיטל, בין היתר בממשקים בין החולים לרופאים, במיוחד בחדרי המיון.

ליצמן הציג בדיון את התכנית של המשרד בעניין הבריאות הדיגיטלית. ח"כ בני בגין אמר בהקשר זה כי "התכנית נראית מלהיבה ויוצאת מן הכלל, אך יחד אתה מתעוררות שאלות הנוגעות לפרטיות השייכת לכל מטופל". הוא מתח ביקורת על משרד הבריאות, מאחר שהצעת חוק שעוסקת בהגנה על המידע הרפואי תקועה כבר 12 שנים. "אני לא רואה שום דרך שבה התכנית של הבריאות הדיגיטלית תוכל להתבצע ללא עוגן של חקיקה, שכבר קיימת ורק צריך להשלים את המהלכים שלה", ציין.

יתרה מזאת, ח"כ בגין אמר כי "אני מביע פקפוק ביכולות וברצון של משרד הבריאות לחוקק את החוק וממילא, אין מזור לבעיות הפרטיות במסגרת הבריאות הדיגיטלית". ליצמן השיב שהממשלה תקדם את החוק. "אין סיבה לעכבו, כי אין סביבו מחלוקת פוליטית או דתית", אמר.

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

"השירות הרפואי צריך להיות מותאם לחדשנות הטכנולוגית"

פתח את הדיון יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, שאמר ש-"השירות הרפואי שהאזרח מקבל צריך להיות מותאם לחדשנות הטכנולוגית, מה שלא קורה כיום". הוא שיבח את משרד הבריאות על כך שהוא מקדם את תכנית הבריאות הדיגיטלית ואמר כי "לא מדובר באקסטרה שניתן לקצץ בה, אלא פעמים רבות היא מצילת חיים". אולם, לדבריו, לצד חשיבות התכנית, יש לתת את הדעת על נושא אבטחת המידע, ולהבטיח שמירה קפדנית על חיסיון ופרטיות החולים. "לא כל לחיצת כפתור צריכה להציג את כל המידע ואף לא בטוח שכל אחות זקוקה לנגישות לכלל המידע הקיים", אמר ח"כ מקלב.

עוד דיברה בדיון שירה לב עמי, מנהלת תכנית בריאות דיגיטלית ומנמ"רית משרד הבריאות, שהודיעה באחרונה על פרישתה. היא הציגה את ההתקדמות שחלה בפרויקטים הטכנולוגיים המרכזיים שנערכים במשרד ואמרה כי "נוצר חלון הזדמנויות שבמסגרתו יכולה ישראל להפוך למובילה עולמית בבריאות דיגיטלית וברפואה מותאמת. השקעה בבריאות דיגיטלית היא השקעה משמעותית, עם פוטנציאל כלכלי משמעותי, והדבר מציב את ישראל בחוד החנית של המהפכה".

שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות. צילום: קובי קנטור ז"ל

שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות. צילום: קובי קנטור ז"ל

בין היתר, היא הציגה פרויקט לשיתוף מידע קליני, שיקל על המטופל שמקבל את הטיפול בכמה מקומות ואצל כמה רופאים; שיתוף מידע אדמיניסטרטיבי, שיאפשר למוסדות הרפואיים הרלוונטיים לקבל את המידע על המטופל; ומתן ייעוץ רפואי בתקשורת דיגיטלית. בהמשך היא דיברה על תחום הרפואה המותאמת אישית, שמסתמכת על ניתוח Big Data, שכולל מידע קליני, גנטי והתנהגותי.

באשר לשמירה על הפרטיות אמרה לב עמי ש-"האתגר הזה עדיין על הפרק של משרד הבריאות, והמשרד יידרש להוביל מהלך לא פשוט כדי לענות על כך".

ד"ר תמי קרני, יו"רית לשכת האתיקה במשרד הבריאות, אמרה כי "בכל מה שקשור לשימוש במידע רפואי, נראה שאנחנו מתחילים לבנות עם התכנית מהקומה ה-40. אנחנו חייבים קודם כל לדעת האם התכנית נותנת מענה להגנה על המידע של החולה ומספקת לו את הזכות להחליט איזה מידע ייכנס לתיק הרפואי שלו ואיזה לא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים