שבע אסטרטגיות חיוניות לארגונים לצמיחה ותחרותיות בעידן ה-AI

AI כבר אינה רק בבחינת שדרוג לפעילות העסק, אלא Game Changer לצמיחה ותחרותיות ● המאמר בוחן אסטרטגיות מפתח לעסקים השואפים לצמוח בשוק, הנכבש במהירות על ידי AI

AI היא Game Changer לצמיחה ותחרותיות.
מיכל זיגלמן, פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות, מייסדת דואליטי.

מיכל זיגלמן, פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות, מייסדת דואליטי. צילום: אפרת קופר

הבינה המלאכותית (AI) המתפתחת במהירות מטאורית, מגדירה מחדש את הזירה העסקית, את צורכי הלקוחות ואופי התחרות. היא מציעה לעסקים הזדמנויות חסרות תקדים להתייעל, לחדש ולשפר את הצעות הערך שלהם. האמרה הפופולרית "AI won’t replace humans, but humans with AI will replace humans without AI" משקפת היטב את המגמה גם בארגונים. AI כבר אינה רק בבחינת שדרוג לפעילות העסק, אלא Game Changer לצמיחה ותחרותיות. המאמר בוחן אסטרטגיות מפתח לעסקים השואפים לצמוח בשוק, הנכבש במהירות על ידי AI. הוא מבוסס על תובנות מהשתתפותי בקורס Competing in the Age of AI בהובלת החוקרים קארים לאקאני ומרקו לאנסיטי מביה״ס למנהל עסקים בהרווארד.

נתונים – נכס אסטרטגי: נתונים הם החמצן של מערכות בינה מלאכותית. הפעלתן מחייבת שינוי תפיסה – מראיית דאטה כתוצר לוואי של הפעילות העסקית, להכרה בדאטה כנכס מרכזי וכבסיס לקבלת החלטות אסטרטגיות. חברות מוכוונות AI נותנות עדיפות לאיסוף, ניתוח ומיצוי הדאטה ומבטיחות שהאלגוריתמים שלהן לומדים ומשתפרים ללא הרף על בסיס דאטה אמיה ועדכנית. בחברת נטפליקס למשל, 80% מהתוכן הנצפה מונע על ידי המלצות של אלגוריתמים מבוססי AI, המתאימים תדיר תוכן באופן פרסונלי על בסיס נתוני המשתמש. הדבר מגביר מעורבות הלקוחות ושימורם, אפקט שבתורו מגביר עוד יותר את זרימת הנתונים ושיפור האלגוריתמים.

טרנספורמציה דיגיטלית – אסטרטגיית ליבה: טרנספורמציה דיגיטלית היא הצעד הראשון במעבר של ארגון לבינה מלאכותית, מכיוון שהיא מניחה את הבסיס הטכנולוגי והתרבותי הדרוש לשילוב יעיל של AI. אין מדובר בהטמעת טכנולוגיות אחדות בעסק, אלא במעבר מהותי של חברה ממודלים עסקיים מסורתיים לאסטרטגיה של ״דיגיטל תחילה״ (Digital First). המטרה היא לשלב טכנולוגיות דיגיטליות בכל תהליכי העסק, לטפח תשתית, תרבות והלך רוח דיגיטלי ולייצר סביבת נתונים עשירה – תנאי מוקדם שהוא חיוני לאימוץ AI. ללא שינוי יסודי זה ארגון יתקשה למצות את מלא הפוטנציאל של הבינה המלאכותית ליצירת ערך עסקי וחדשנות.

שימוש אסטרטגי ב-AI ליתרון תחרותי: AI מספקת בסיס להצעות ערך חדשות ולהגדרה מחדש של המודל העסקי. המפתח הוא לזהות תחומים שבהם AI יכול ליצור את ההשפעה המשמעותית ביותר עבור העסק הספציפי, בין אם בשיפור יעילות תפעולית, שיפור חוויית הלקוח או חדשנות במוצרים ושרותים. חברת סטארבאקס, למשל, פיתחה את פלטפורמת הבינה המלאכותית Deep Brew, המייצרת המלצות מותאמות אישית על בסיס נתוני הלקוחות ומייעלת ניהול מלאי ולוגיסטיקה. בכך שיפרה את מעורבות הלקוחות ואת היעילות התפעולית. AI אפשרה למעשה לחברה להפוך מספקית משקאות קפה לחברת טכנולוגיה מבוססת נתונים ולהשיג יתרון בולט בתעשייה רוויה ותחרותית כמו תעשיית המזון והמשקאות.

זמישות חדשנות וארגון מחדש: ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות AI מחייבת עסקים להתעדכן תמידית, להתאים מבנים ארגוניים ואסטרטגיות ליכולות המתפתחות תדיר של AI – לטפח זמישות (זריזות וגמישות) ולחדש ללא הרף. מעבר ליישומים מחלקתיים וספציפיים, מדובר ביישור קו של כלל החברה סביב הגדרת ערך חדשה. במסגרת תהליך כזה ,חברה תקים, למשל, צוותי משימה רב תחומיים, שעובדים בשיתוף פעולה הדוק עם ההנהלה הבכירה כדי להבטיח, שיוזמות AI תואמות את היעדים האסטרטגיים של החברה ומקדמות אותם. הטרנספורמציה של מיקרוסופט בנהגתו של סאטיה נאדלה, לדוגמה, התמקדה בהפיכת החברה הוותיקה לזריזה וידידותית יותר לחדשנות, ותרמה לתפנית יוצאת דופן בשווי השוק ובהיצע המוצרים שלה לעידן ה-AI.

"עסקים שיכירו ב-AI לא רק ככלי טכנולוגי לשדרוג פעילותם, אלא כמרכיב בסיסי באסטרטגיה שלהם, יוכלו למנף את מלא הפוטנציאל של הבינה המלאכותית ליצירת הצעות ערך חדשניות, לפתיחת אפיקי צמיחה חדשים ולחיזוק כושרם התחרותי בעידן ה-AI"

מנהיגות תומכת AI: למנהיגות יש תפקיד מרכזי בניווט הארגון בעידן הבינה המלאכותית. מהגדרת חזון מחודש כיצד הארגון מייצר ערך בעידן ה- AI ועד לניהול צוותים עם יכולות AI ולמידת מכונה, מנהיגים נדרשים להיות מונחי נתונים, פתוחים לשינויים ולניסויים מהירים, לטפח תרבות של חקר, שיפור ולמידה מתמדת. סקר של דלויט, מגלה ש- 63% מהחברות המשתמשות בבינה מלאכותית צופות שהיא תגדיל את מספר המשרות בארגון. שינוי זה מדגיש את הצורך של מנהיגים להתמקד ביוזמות אסטרטגיות ויצירתיות, ולהשאיר משימות שגרתיות ל-AI.

טיפוח תרבות ידידותית ל- AI: כדי למנף את מלא הפוטנציאל של AI לטווח הארוך, ארגון נדרש לטפח תרבות המעודדת שינוי תמידי, חדשנות ולמידה מתמשכת, ממש כמו המודלים שעליהם מושתתת הבינה המלאכותית. מדובר לא רק בהשקעה בטכנולוגיות חדשות, אלא גם באנשים שישתמשו בהן. יוזמות, כמו Internal AI boot camps למשל, יכולות לסייע בשדרוג מיומנויות העובדים ולהבטיח שהם מוכנים לעידן של עבודה לצד AI. גוגל, לדוגמה, טיפחה סביבה שבה בינה מלאכותית היא חלק מכל שיחה, מה שהוביל לחידושים כמו Google Assistant ולפריצות דרך בתחום הלמידה העמוקה.

שימוש אתי ומשילות AI: מדיניות של אתיקה היא חיונית ועליה להיות חלק אינטגרלי מתוכנית AI לעסק. חברות צריכות לקבוע קווים מנחים לשימוש אחראי ואתי בבינה מלאכותית, להסדיר נושאים הקשורים לפרטיות נתונים, להבטיח שקיפות והוגנות, ולוודא שמערכות ה-AI המשמשות אותן מוגנות ואינן מנציחות הטיות. אסטרטגיה זו מיוצגת היטב בעקרונות האמון והשקיפות של חברת יבמ, המעוגנים בליבת הערכים של החברה ומשקפים את מחויבותה לפיתוח ופריסה אתית של טכנולוגיות AI. סט העקרונות של יבמ משמש אמת מידה לפרקטיקות AI אחראיות בתעשייה.

ככל שהבינה המלאכותית ממשיכה להתפתח ולעצב מחדש את הזירה העסקית ואת התעשייה, כך גם מתחזק מקומה כ-Game changer תחרותי. עסקים שיכירו ב-AI לא רק ככלי טכנולוגי לשדרוג פעילותם, אלא כמרכיב בסיסי באסטרטגיה שלהם, יוכלו למנף את מלא הפוטנציאל של הבינה המלאכותית ליצירת הצעות ערך חדשניות, לפתיחת אפיקי צמיחה חדשים ולחיזוק כושרם התחרותי בעידן ה-AI.

 

הכותבת היא פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות, מייסדת דוטליטי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים