מהי בינה על מלאכותית – ASI?

הדור הבא של הבינה המלאכותית כבר בשער, ויהיה חכם יותר מכל בן אנוש ● מה זה אומר? והאם הבינה העל מלאכותית מהווה סיכון, הזדמנות או גם וגם?

30/06/2022 16:19
עידו ופנר, סמנכ"ל טכנולוגיות וארכיטקט ראשי בקינדריל.

כולם (טוב, כמעט כולם) מכירים את המונח "בינה מלאכותית". מדובר בטרנד חם מאוד וטכנולוגיה שיותר ויותר שולטת בכיפה. אבל מהי בינה על מלאכותית – או, באנגלית, ASI (ר"ת Artificial Super Intelligence) – ולמה היא הצעד הבא באבולוציה של הטכנולוגיה והמכונות האנושיות?

בינה על מלאכותית היא קפיצת המדרגה הבאה, אחרי הבינה המלאכותית הכללית, ה-AGI (ר"ת Artificial General Intelligence). היא מאפשרת לפתח תוכנה ומערכות חכמות כך שיהיו מתקדמות יותר מהמוח האנושי, והטכנולוגיה הזאת תיושם במכונות וברובוטים ותגביר את האינטליגנציה שלהן אף יותר מהדורות הנוכחיים של ה-AI.

לפי גרטנר, הכנסות תוכנות הבינה המלאכותית צפויות להגיע השנה ל-62.5 מיליארד דולר. השוק הזה גדל בקו לינארי ומנהלים דוחפים את צוותי הפיתוח שלהם להוסיף יכולות AI כמעט לכל מוצר או שירות, כדי להגביר את הפרודוקטיביות ולהאיץ את החדשנות. כיום, חברות סטארט-אפ וארגוני אנטרפרייז כאחד משקיעים רבות כדי להציע ללקוחותיהם פתרונות עם שילוב של יכולות בינה מלאכותית – החל מכלי AIOps, כדי לזהות ולפתור בעיות לפני שהן מתרחשות, עבור באבטחת AI, כדי לזהות, למנוע ולהגן על לקוחות מפני מתקפות סייבר ללא התערבות אנושית, המשך בצ'טבוטים חכמים בשילוב בינה מלאכותית, שיכולים ללמוד משיחות קודמות עם לקוחות, והרשימה הולכת וגדלה מדי שנה.

בדרך כלל, אנחנו משתמשים בסוג אחד של בינה מלאכותית, שנקרא בינה מלאכותית צרה – Narrow AI. זו יכולה לדמות אינטליגנציה אנושית כדי לבצע משימות מוגבלות בתחום אחד, באמצעות למידת מכונה, למידה עמוקה ו-NLP – עיבוד שפה טבעית. טכנולוגיות אלה מאפשרות, למשל, צ'טבוטים, זיהוי פנים ותמונות, אנליטיקה חיזויית ועוד כמה דוגמאות.

שלושה סוגי בינה מלאכותית

הזכרתי כאן שלושה סוגים של בינה מלאכותית: בינה מלאכותית צרה, שיש לה מגוון מצומצם של יכולות והיא מאפשרת לבצע משימה אחת בכל עת – ולכן נקראת גם בינה מלאכותית חלשה (Weak AI); בינה מלאכותית כללית, שיש לה את אותה הרמה של יכולות אנושיות לביצוע משימות; ובינה על מלאכותית, שבה הטכנולוגיה היא בעלת אינטליגנציה גבוהה יותר מאשר הבינה האנושית, בכל היבט. היכולות האינטלקטואליות של הבינה העל מלאכותית מפותחות יותר מאלה של בני האדם. עם הזמן, המכונות והמערכות יהיו הרבה יותר חכמות, ויוכלו לבצע משימות בצורה פרודוקטיבית יותר מבני אדם בכל תחום או היבט, כמו כישורים חברתיים, יצירתיות ואף חוכמה. יתרה מכך, הבינה העל מלאכותית תוכל לבצע כמה משימות בו זמנית, לשפר את הקוד של עצמה, ללמד את עצמה יכולות חדשות ולהשתמש בדרכים הרבה יותר טובות לניצול משאבי המחשוב שלה. היום שבו המכונות יעלו על בני האדם ברמת האינטליגנציה הוא מעבר לפינה. סביר להניח שנראה את הטכנולוגיה הזאת כבר בעשור הבא.

השאלה היא: מתי הבינה העל מלאכותית תיכנס לחיינו? יש ויכוח מתמשך על זה. יש המאמינים, כמוני, שבעתיד הקרוב, שהיא ממש מעבר לפינה, ואחרים חושבים שזה לא יקרה בעשור הבא. כך או כך, אנחנו צריכים להתכונן אליה – כבר כעת

הבינה העל מלאכותית או-טו-טו כאן.

הבינה העל מלאכותית או-טו-טו כאן. צילום: BigStock

היכן אנחנו עומדים כיום?

כבר עכשיו אנחנו רואים יישומי AI רבים שיכולים לקבל החלטות לבד, ללא כל התערבות אנושית, כמו מסדי נתונים אוטונומיים ומכוניות אוטונומיות. לפני עשור זה היה נראה לנו כמו סצנה מסרט מדע בדיוני, אבל כיום, כמעט כל מערכת או אפליקציה מפותחת לעבודה בצורה אוטונומית. אנחנו רוצים לחסוך זמן, להיות פרודוקטיביים יותר ולמנוע מאמץ אנושי ועבודה ידנית ככל שניתן. בעשור הבא, נוכל להשתמש במכונות הללו, שיפותחו באמצעות בינה על מלאכותית, כדי למצוא תרופה לסרטן או לפתח חיסון חדש בתוך כמה ימים.

ניקח כאן תחום אחד: מחקר ביו-רפואי. לדברי ד"ר נגה ירושלמי, מנהלת השקעות ב-M Ventures וחברה בוועדת ההשקעות של מעבדות AION, "השימוש בבינה מלאכותית מסוגים שונים כדי לנסות ולפתור אתגרים במחקר הביו-רפואי הוא לא חדש, אבל מדובר כאן יותר ויותר במוקד של מחקר חדש וטכנולוגיות חדשות, עם הצטברות של יותר נתונים בתחום. העלות וציר הזמן לפיתוח תרופות ולהוצאתן לשוק רק הולכים וגדלים. אלה חדשות רעות לחולים, לחברות הפארמה ולמשקיעים. אני מאמינה שפתרונות בינה מלאכותית יכולים לשנות את המשחק בשוק ולאפשר תהליך פיתוח תרופות חכם יותר ורפואה מדויקת יותר כדי לעזור לאנושות".

אולם, אפשר יהיה להשתמש בבינה על מלאכותית גם לרעה: האקרים ושליטים דיקטטוריים עלולים לנצל אותן כדי לבצע מתקפות סייבר מתקדמות ביותר, שיוכלו להשבית מדינות שלמות.

האם הבינה העל מלאכותית תהיה פחות בטוחה?

כיום, מפתחים, חוקרים ומדעני נתונים עובדים בעיקר עם בינה מלאכותית בטוחה, מכיוון שאדם בנה אותה ולכן היא ברמה שבני אנוש יכולים להתמודד אתה. כשזה מגיע לבינה על מלאכותית, יהיה קשה לשלוט במכונות שיפותחו על פיה, והחברה שתצליח לפתח אותה תוכל לשלוט בתעשייה ולהיות התאגיד החזק ביותר ועם שווי השוק הגדול ביותר.

השאלה היא: מתי הבינה העל מלאכותית תיכנס לחיינו? יש ויכוח מתמשך על זה. יש המאמינים, כמוני, שבעתיד הקרוב, שהיא ממש מעבר לפינה, ואחרים חושבים שזה לא יקרה בעשור הבא. כך או כך, אנחנו צריכים להתכונן אליה – כבר כעת.

הכותב הינו סמנכ"ל טכנולוגיות וארכיטקט ראשי בקינדריל.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים