כך נגדל דור מוצלח של היי-טקיסטים

זכרו זאת: לשם השגת המטרה של הכשרת בוגרים איכותיים, חייב להתקיים איזון הדדי בין האקדמיה לתעשייה ● נדרשת צבירה של ניסיון מחקרי ומעשי יחד גם יחד - שילוב שישרת נאמנה את השוק הישראלי

10/11/2016 14:28
אורי לביא, מנכ"ל PicScout

שנת הלימודים האקדמית כבר פה, ואלפי סטודנטים בישראל מאיישים את כיתות הלימוד והמעבדות באוניברסיטאות. כשמדובר בתחומים כמו מדעי המחשב והנדסת תוכנה, ישראל ידועה בבוגריה האיכותיים המקנים לה יתרון תחרותי בעולם בתחומי הטכנולוגיה וההיי-טק.

באופן אבסורדי, לאחרונה דווח על כך שבהודו יוצאים לשוק כ-1.5 מיליון מהנדסי תוכנה בשנה, וזאת אל מול אלפים בודדים של בוגרים המסיימים את לימודיהם כל שנה בישראל. מאחר ואין לנו בישראל יכולת להתחרות בכמויות כאלה, נשאלת השאלה כיצד תוכל לשמור ישראל על יתרונה התחרותי לאורך זמן?

הדרך לעשות זאת, אפוא, היא לייצר בוגרים איכותיים, בעלי מוכנות אמיתית להתמודדויות ולאתגרים ששוק העבודה מציב בפניהם ולא פחות חשוב, יכולת לנהל קריירה בצורה המושכלת ביותר.

להקדים את צרכי השוק העתידיים

צריך להדגיש, לשם השגת המטרה של הכשרת בוגרים איכותיים חייב להתקיים איזון הדדי בין האקדמיה לתעשייה. מצד אחד, התעשייה תצא נשכרת מהדרכה וממחקר המתקיים באקדמיה, וכך תוכל לשמור על היכולת לעמוד בחזית הטכנולוגיה ולהקדים את צרכי השוק העתידיים. מצד שני, בכדי לייצר בוגרים איכותיים, קיים באקדמיה צורך בשילוב של התנסות מעשית מתחומי העשייה בשוק.

גם בטווח ארוך, סטודנטים שיתנסו בפרקטיקה הקשורה לעבודה היומיומית יהיו ללא ספק בוגרים טובים יותר המוכנים להשתלב בשוק העבודה. אם כן, לכל בר דעת ברור שנדרש המשך חיזוק שיתוף הפעולה בין האקדמיה לתעשייה.

האקדמיה תייצר בוגרים איכותיים יותר אם תדע לשלב בלימודים התיאורטיים עבודה מעשית, ובמיוחד אם תיתן דגש לשיפור פרקטיקה של כתיבת קוד נכון, נקי (clean) ובדיק (testable), בניית מערכות רזות (lean) הלכה למעשה, שילוב של פרויקטים מעשיים של הסטודנטים בחברות טכנולוגיה והיי-טק והדרכה ממשית כיצד ואיך לנהל קריירה.

מנגד, חברות טכנולוגיה צריכות לייצר תכניות שוטפות המאפשרות חונכות וליווי של סטודנטים למדעי המחשב, ושילובם בפרויקטים מעשיים בחברותיהן. בנוסף, על החברות לפתח תכנית חונכות מדוקדקת שמאפשרת לסטודנטים לצבור במהירות ניסיון פרקטי ולהיקלט בקלות כעובדים מן המניין.

להצעיד את מדינת ישראל קדימה

ישנה חשיבות רבה בהעלאת מודעות לנושא הפערים העכשוויים בין האקדמיה ותעשייה בעזרת הדרכות והרצאות של בכירי התעשייה במוסדות אקדמאיים. אין ספק שדיונים אלה, תורמים לאין ערוך במציאת דרכים נוספות לגישור הפער. פיקסקאוט בראשה יש לי הזכות לעמוד, מקיימת דיונים אלה באופן הדוק עם האקדמיה, ובכך משפרת הלכה למעשה את תכניות החניכה שלה.

בד בבד, אין לשכוח שהשיח העכשווי בתעשייה מדגיש שבפועל מורגש מחסור בתעשייה, בעיקר בתחומי ליבה אקדמיים מתקדמים – למשל תחומי ליבה אלגוריתמיים, בינה מלאכותית, ראיה ממוחשבת תקשורת והצפנה.

על הסטודנטים לשקוד לצבור כמה שיותר ניסיון אקדמי בנושאים אלה שהם נושאים חשובים וחמים, שבראיה של 10 שנים קדימה, יהיו נדרשים ויובילו קדימה את התעשייה וישאירו את מדינת ישראל על כנה כמובילה את שוק ההיי-טק העולמי.

רק שיתוף פעולה אמיתי בין האקדמיה לתעשייה הוא שייצר את אותם בוגרים איכותיים ובעלי מוכנות אמיתית להשתלבות מהירה בשוק העבודה, שיצעידו את מדינת ישראל קדימה. אין עוררין – הצלחת שילובם של סטודנטים צעירים בתעשייה נעוצה בצבירה של ניסיון מחקרי ומעשי יחד גם יחד. שילוב שישרת נאמנה את שוק ההיי-טק הישראלי.

הכותב הינו מנכ"ל פיקסקאוט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים