פטנט – האם זה כדאי?

הליך קבלת פטנט עלול להיות ארוך ויקר, ויש מקרים שבהם אפשר לוותר עליו ● אם בכל זאת החלטתם להגיש בקשה, או שאתם מתעניינים בנושא, יש כמה שאלות חשובות שרצוי שתענו עליהן

13/03/2016 11:47
עמית כהן, מומחית לדיני פטנטים וקניין רוחני

בחלקה הקודם של סדרת הטורים ביצענו הכרה עם תחום הפטנטים, למדנו מהו פטנט ולמי זה טוב. הסברתי בו שכמו שדרושה גדר גבול כדי להגן על מדינה, כך דרושים פטנטים כדי להגן על הטכנולוגיה של הארגון או הממציא. בחלק הנוכחי אדון בסוגיה: האם כדאי לנסות ולקבל הגנת פטנט על אמצאה או לא?

פטנט נועד לשרת עסק. הגשה של בקשת פטנט והליך רישום הפטנט יקרים מאוד. לכן, עדיף שלא להגיש בקשת פטנט שאינה משרתת עסקית את בעליה. כאשר אני ניגשת לברר את הערך העסקי של בקשת פטנט פוטנציאלית, אני מעלה מספר שאלות בפני הלקוחות שמגיעים אליי עם הרעיון:

האם אתם יכולים לתרגם את הרעיון לכסף? לצורך כך, יהיה עליכם למצוא משקיע שיסכים לרכוש את הפטנט או רישיון שימוש בו. מציאת משקיע שכזה יכולה להיות קשה, מורכבת וממושכת. יהיה עליכם לפגוש גורמים רבים, לשכנע ולשווק את הרעיון, ואולי גם את עצמכם, כמי שמסוגלים לפתח מוצר ולשווק אותו בהמשך. לחלופין, ואולי אף בנוסף, ייתכן שתצטרכו לייצר את האמצאה בייצור המוני, שיכניס כסף, ולשווק את המוצר. כלומר: העיסוק בשיווק האמצאה והפטנט עליה יהפוך לעיסוקכם העיקרי. האם זהו הכיוון שלכם?

האם יש לכם אסטרטגיית מכירה ברורה? אסטרטגיה זו נוגעת במכירת הפטנט או המוצר שמוגן על ידו.

האם יש לכם קשרים בתעשייה הרלוונטית? קשרים עוזרים בפתיחת דלתות ובמציאת משקיע.

האם אתם יודעים לפתוח דלתות? כלשון המאמר הידוע: כשסוגרים בפניך את הדלת, כנס מהחלון. האם זה מתאים לכם?

האם בדקתם את השוק, המתחרים וטכנולוגיות דומות? ניתן לקחת לדוגמה את פריצת הדרך שנעשתה בעולם הסמארטפונים עם הצגת ה-iPhone, שנחשב לסמארטפון הראשון. ה-iPhone היה ועודנו מבוסס על מערכת ההפעלה iOS. אחריו הגיע גל של מכשירים רבים, המבוססים על אנדרואיד (Android) ועל מערכות הפעלה אחרות, ונראה שהשוק בימינו נמצא ברוויה, על אף שממשיכים להופיע עוד ועוד מכשירים חדשים.

באופן דומה, יזם שמגיע עם רעיון טכנולוגי צריך לדעת למקם את עצמו לאור מצב השוק ולזהות האם הטכנולוגיה שלו פורצת דרך או שמא הוא נכנס לשוק רווי. מצב השוק ישפיע על כללי המשחק, על האסטרטגיות העסקיות ועל הפטנטים שאמורים לשרת אסטרטגיות אלה ולאפשר אותן. יש לכתוב את הפטנט כך שיכוון מראש למשקיעים, למתחרים וללקוחות של היוזמה, וחשוב מאד שהוא יתייחס לטכנולוגיות הקיימות בשוק.

זה המקום לציין שגם בשוק רווי יש מקום לכניסת שחקנים חדשים, אך עליהם להכיר היטב את המצב הקיים על מנת להיות מסוגלים להתחרות ולהתמודד.

האם יש לכם תוכנית כלכלית? חשוב מאוד שעסק צעיר ייצא לדרכו עם תוכנית כלכלית, משום שללא אחת כזו היזם עלול לאבד את דרכו, ולא רק בהקשר של פטנטים. אם ברצונכם להקים עסק ולנווט אותו לחוף מבטחים, תוכנית כלכלית מוגדרת היא מחויבת המציאות. בתוכנית שכזו יש לכלול תקציב שנועד לרישום פטנטים, שכן מדובר בהוצאה יקרה וכבדה מאוד.

המקרה של קודאק ופולארויד

שאלה נוספת היא: האם בדקתם אם למתחרים שלכם יש פטנטים? רוב היזמים מגיעים אליי בבקשה לרשום פטנט על הטכנולוגיה שלהם מבלי להתייחס לשאלת ההפרה, כלומר – הם שוכחים לבדוק האם הם מפרים פטנטים של אחרים. דבר זה חושף אותם להפסד של ה-מ-ו-ן כסף ועלול להוביל אותם עד לכדי הפסד העסק כולו.

מקרה ידוע בעולם הוא סיפורן של החברות פולארויד (Polaroid) ואיסטמן קודאק (Eastman Kodak), שהתרחש בתחילת שנות ה-90, טרם עידן הצילום הדיגיטלי. פולארויד הייתה חברה שפיתחה את "צילום האינסטנט" – מצלמה לצילום ופיתוח מיידי של תמונות. הטכנולוגיה שלה הייתה מוגנת על ידי פטנטים.

באותה התקופה, איסטמן קודאק, שעסקה בעיקר בייצור פילמים, החליטה להיכנס לתחום צילום האינסטנט, ובעליה הקימו מפעלים לייצור מצלמות אינסטנט אותן הם מכרו ליותר מ-13 מיליון (!) אמריקנים.

קודאק נחשבה אז כענקית של עולם הצילום ופולארויד, שהייתה קטנה ממנה בהרבה, תבעה אותה על הפרת הפטנטים שלה. המשפט התנהל במשך מספר שנים ובסופו פסק בית המשפט האמריקני כי קודאק מפרה את הפטנטים של פולארויד. הוא אילץ את החברה לסגור את כל קווי הייצור, לאסוף מהחנויות את כל המצלמות והפילמים שהוצעו למכירה, וכל 13 מיליון המצלמות שכבר נמכרו הפכו באחת לחסרות שימוש. בנוסף, קודאק נאלצה לשלם לפולארויד סכום דמיוני כפיצוי.

אם דבר כזה קרה לקודאק הענקית, האמינו לי שזה יכול לקרות גם לכם, כבעליה של יוזמה צעירה בתחילת דרכה. לכן, על אף שלא ניתן לשלול סיכונים באופן מוחלט, חשוב למפות סיכונים פוטנציאליים כאשר יוצאים לדרך ולהקים את המיזם עם הערכות סיכון והבנה, לפחות כללית, של המצב הקיים. לתשומת לבכם: מיפוי שכזה מחייב פנייה לעורך פטנטים.

לסיכום, אם פיתוח עסקי אינו מעניינכם, ובמהלך חייכם עלה במוחכם רעיון כלשהו, חישבו היטב לפני שתיגשו ותפתחו בהליך רישום פטנט. אם ברצונכם לזכות בהכרה ובכבוד על הרעיון שהגיתם, ביכולתכם לפרסם מאמר, למשל, עליו יתנוסס שמכם. במרבית המקרים פטנט לא נועד (רק) כדי לכבד את ממציאיו.

בחלק הבא של סדרת הטורים, ביום א' בשבוע הבא, נבדוק כיצד יכול פטנט לשרת מיזם.

הכותבת הינה עורכת פטנטים שעוסקת מזה שנים רבות בתחום, עורכת בקשות פטנט ומפתחת אסטרטגיות פטנטים וקניין רוחני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים