ה-ICT מעצים את יכולות צה"ל

תא"ל (מיל') ארנון זו-ארץ, שהיה ראש מטה אגף התקשוב כשהוקם, ב-3 במרץ 2003, מעלה זכרונות ומסכם

תת-אלוף (מיל') ארנון זו-ארץ, לשעבר קצין קשר ותקשוב ראשי. צילום: קובי קנטור

כשנכנסתי לתפקיד קצין הקשר והתקשוב הראשי (קשר"ר), באוגוסט 2002, חיל הקשר, האלקטרוניקה והמחשבים היה כפוף לאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה.

באותם ימים, עמדה על הפרק עבודת המטה שהכין האלוף בני גנץ, על פי החלטת הרמטכ"ל, בנושא חיל הקשר והתקשוב בצה"ל, "לבחינת התקשוב בצה"ל בראיה צהלי"ת כוללת". המלצתו של האלוף גנץ, הייתה להקים אגף תקשוב בצה"ל, בדומה לאגף המודיעין – בעל אחריות וסמכות מטה כללי בנושא המדיניות, הארכיטקטורה והתקנים המקצועיים, המשאבים, ההפעלה המבצעית, ההכשרה והאימונים בתחום. אגף התקשוב הוקם ב-3 במרץ 2003, בטקס מרשים ומרגש שנערך בבה"ד 7, בו הוענקו תג, סמל ודגל האגף.


ההבחנה של הרמטכ"ל באותה תקופה, רא"ל (מיל') משה בוגי יעלון ושר הביטחון דאז שאול מופז, הייתה שלתקשוב פוטנציאל גבוה, בהקשר המבצעי של צה"ל. לכן, המטרה המרכזית של האגף החדש, הייתה לשפר את האפקטיביות המבצעית של צה"ל, באמצעות הכוונת המאמצים והמשאבים, של תשתיות ומערכות התקשורת, המחשוב ואבטחת המידע בראיה צהלית כוללת, לכדי צבא בעל יכולות טכנולוגיות מתקדמות, במטרה לשמר ואף לשפר, את היתרון היחסי של צה"ל על פני האויב.

במשך חודשים ארוכים עמלנו יום ולילה, כדי להפוך את חזון זה לתכנית עבודה ממשית, הכוללת תפיסות, תכניות וארכיטקטורה הניתנות למימוש. ביחד עם זרועות היבשה, האוויר והים, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אגף כוח האדם ואגף המודיעין – על אף הקשיים הרבים – זכינו לשיתוף פעולה והגענו לכדי הבנה, לפיה השלם גדול מסכום חלקיו בעולם היכולות המבצעיות.

על פי מסקנה זו, ובמטרה לממש תפיסה של קישוריות רב-זרועית ותשתיות רב-זרועיות, יצאנו לתכנית צה"ל ברשת. התוכנית הובילה באופן משולב, את מאמצי בניין הכוח התקשובים בכל צה"ל, ליעדים ומטרות מטכ"ליים, כך שתוכניות לפיתוחים רבים, כוונו לתוצרים מבצעיים ברורים בראייה רב זרועית.

הצלחה בקנה מידה צה"לי

במקביל, אך לא במקום, התחיל האגף הצעיר לממש יכולול מבצעיות בשטח, במטרה לספק דוגמאות הלכה למעשה לחשיבות האגף, כמו גם לשפר משמעותית את יכולות צה"ל בשטח. באוקטובר של שנת 2004, לאחר עבודה רבה, הצלחנו להביא לכדי מבצעיות מערכת ראשונה לשידור וקליטת חוזי, אשר עושה שימוש בשדרים שהגיעו מהמטוס באוויר, מהתצפיתנית על הגדר ומהסנסורים – ואת כל זה להביא לדרג השטח. מבחינתנו, היה מדובר בהצלחה בקנה מידה צה"לי, כמו גם בפריצת דרך ראשונה בתחום שיתוף הפעולה הבין-זרועי. בנוסף, התחלנו בפרויקט "כלים שלובים", שנועד לייצר חיבור בין מערכות השליטה והבקרה של כל חיל, אגף וזרוע למערכת השליטה והבקרה המטכ"לית.

תוצרים מוקדמים אלה של האגף, היו תוצאה של סנכרון משאבים לכדי יכולות צבאיות ממוקדות. באותם ימים, לראשונה, נכנסו תכנים בנושא אגף התקשוב וחשיבותו במוקדי ההכשרה המרכזיים של צה"ל, כמו בה"ד 1, קורסי הכשרת המפקדים, כמו קורס מ"פים, מג"דים, מח"טים ומאו"גים. המטרה שלנו הייתה להציג את התקשוב כמשפר אפקטיביות מבצעית של צה"ל בכל תחום שהוא יכול להשפיע.

בעולם כוח האדם וההכשרות באגף התקשוב, התבססותו של האגף על חיל הקשר והתקשוב הינה מפתח להבנה מבצעית תקשובית. אנשי החיל – החיילים והמפקדים – הם מחוללי השינוי, מובילי המימוש ומצעידים באופן יוצא מהכלל את האגף וצה"ל בחזית הטכנולוגית. ההכשרות בבה"ד 7 ובאקדמיה הצה"לית למקצועות המחשב והסייבר, הינן מפתח למימוש האגף כמוביל ומפעיל לחימה דיגיטלית.

גידול עולם האינטרנט

תכנית צה"ל ברשת, נועדה לקשר בין הזרועות, במטרה לשפר את האפקטיביות באספקת המטרות, עמידה ביעדים ובלוחות זמנים קצרים, תוך שמירה על אפקטיביות מירבית. כדי להגיע ליכולת זו, החל תהליך בו נלקחו התפיסות והארכיטקטורות המבצעיות – תקשוביות של צה"ל, והועצמו על ידי גידול עולם האינטרנט. התכנית, הייתה הביטוי הראשון להבנה לפיה כל גורם בשטח ובמטה צריך להיות מסוגל לקבל שירותים מיכולות צבאיות מכלל הזרועות, בכל מקום וזמן, באמצעות קישוריות ושיתופיות דרך המעגלים המבצעים. תכנית צה"ל ברשת עליה עבדנו, היא הבסיס לתכנית צה"ל רשתי בשלוש השנים האחרונות.

קפיצת המדרגה, אותה אפשרה ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הדיגיטלי, העצימה את השפעתו של התקשוב, על האפקטיביות המבצעית של הלוחמה הרשתית: התמרון הצבאי, תכנית האש והמטרות הצבאיות, תכנית השליטה והבקרה הצה"לית ומרכזי הניהול והבקרה הצה"ליים. כמו כן, תכנית צבא יבשה דיגיטלי (צי"ד), אשר היוותה מרכיב מרכזי בתכנית צה"ל ברשת, מאפשרת כיום יכולת חוצת חילות ויחידות, המספקת תמונה מבצעית אחת, שנותנת למפקד לדעת ראשון, להבין ראשון, לפעול ראשון ולנצח.

כיום, תכנית ההגנה בסייבר הצה"לית, כמו גם תכניות הלוחמה האלקטרונית, לוחמת הניווט והספקטרום, הם מהגורמים המובילים בצה"ל. אגף התקשוב פועל יום ולילה כדי לשפר את היכולות והאפקטיביות המבצעית של צה"ל, בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים היום.

מהלך מבצעי מקצועי ואיכותי

לסיכום, במלאת 13 שנים לאגף התקשוב, אנו מבחינים במהלך מבצעי מקצועי ואיכותי. לתקשוב הצלחות משמעותיות לאורך השנים: בעובדה שהצליח לנתב את המשאבים למרכז העשייה המבצעית של צה"ל, להביא לידי ביטוי יכולות טכנולוגיות מתקדמות ולממשן בפועל בהקשר המבצעי ולעבור משלב הצנרת, הקישוריות, השיתופיות ושאר המרכיבים של תכנית צה"ל ברשת, שהייתה הבסיס להקמת האגף, לכדי תוצרים מבצעיים שלוקחים את צה"ל מעולם של כמות המטרות שנתקפו במבצע, לאיכות המטרות שנפגעו – לפגוע במטרה וביעד בעלי האפקטיביות הגבוהה ביותר, למען השגת ההישג הנדרש במערכה. על כך יימדד האגף בעתיד.

פעילויות אלה, הושגו ומושגות כיום בזכות אותם מפקדים וחיילים, שמובילים את אגף התקשוב ברבדים השונים ובמימוש התפיסות והתכניות, באופן יוצא מגדר הרגיל.

נאחל לאגף התקשוב עוד שנים רבות של תקשוב, סייבר וטכנולוגיה מתקדמת, להעצמת יכולות צה"ל למול כל אתגר שהוא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים