משרד התקשורת: הכנסות הסלולר צנחו ב-20% בשנה האחרונה; הכנסות הענף כולו ירדו ביותר מ-10%

הירידה החדה בהכנסות ענף הסלולר נובעת ישירות מהתעצמותה של התחרות בתחום – כך על פי דו"ח של המשרד ● עוד עולה כי התחום היחיד שהראה צמיחה הוא תחום תשתית האינטרנט – 8% ● סבינה פודבל, אנליסטית תקשורת: "המרוויחים הם הצרכנים, שכל המהלכים והרפורמות היטיבו איתם והובילו לחיסכון לא מבוטל בהוצאות התקשורת שלהם"

הכנסות ענף התקשורת בשנת 2012 קטנו ב-10.7% ביחס להכנסות בשנת 2011 – כך לפי דו"ח שפרסם היום (ה') משרד התקשורת. עיקר הירידה התבטאה בתחום הסלולר, שהכנסותיו התכווצו בשנת 2012 ב-19.3% ביחס ל-2011.

על פי משרד התקשורת, הירידה החדה בהכנסות ענף הסלולר נובעת ישירות מהתעצמותה של התחרות בתחום, עם תחילת פעילותם של המפעילים החדשים ומגילומה המלא של ההפחתה בדמי הקישוריות. ירידה זו אף השפיעה על חלקו של שוק הסלולר ביחס לסך ההכנסות בענף התקשורת, שעמד בשנת 2012 על 50%, לעומת 56% בשנה קודמת.

סך ההכנסות של ענף התקשורת עמד ב-2012 על 26,296 מיליון שקלים, לעומת  29,434 מיליון שקלים בשנת 2011. ההכנסות מתקשורת נייחת קטנו בשנת 2012, אם כי ברמה פחותה של 1.6% – יחסית לירידה של 2.3% בשנת 2011.

גם בענף התקשורת הבינלאומית פחתו ההכנסות, אם כי במידה מתונה של 1.2%, המהווה שיפור יחסית לשנים קודמות, שבהן התכווץ הענף בשיעור שנתי של 10%.

התחום היחיד שהראה צמיחה, אמנם בקצב מתון יחסית לשנים קודמות, הוא תחום תשתית האינטרנט, שהראה צמיחה של 8%. לעומתו, הכנסות ספקיות הגישה לאינרטנט (ISP) פחתו השנה לראשונה מזה שנים בכ-1.3%, וגם בתחום זה נובעת הירידה מן התחרות העזה בענף. בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית לא חל שום שינוי נומינלי, לעומת שנים קודמות, שהראו צמיחה ממוצעת של כ-2%.

לדברי סבינה פודבל, אנליסטית התקשורת בלידר שוקי הון, "המגמות האלה היו צפויות בעקבות הרפורמות בסלולר והתחרות בתחום אספקת הגישה לאינטרנט (ISP), וכל השינויים האלה כמובן מתורגמים למספרים שמראים את מגמת השחיקה. סביר להניח שב-2013 מגמת השחיקה תימשך".

סבינה פודבל, אנליסטית התקשורת בלידר שוקי הון. צילום: אורי כץ"בסופו של דבר", אומרת פודבל, "העוגה היא אותה עוגה, ואין מצב של Win-Win  – מישהו מרוויח ומישהו מפסיד. המרוויחים הם הצרכנים, שכל המהלכים והרפורמות היטיבו איתם והובילו לחיסכון לא מבוטל בהוצאות התקשורת שלהם. מנגד – חברות התקשורת הן המפסידות, כי כל השינויים גורמים ללחצים גדולים על התוצאות הכספיות שלהן ולשחיקה ברווחיותן, מה שמכביד גם על רמות החוב שלהן ועל התזרימים שמשרתים את החזרי החוב".

לדבריה, "החברות הגדולות צריכות לעשות שינוי די מקיף במודל העסקי שלהן, כולל בתחום השירות. אנחנו גם רואים כיצד הן מנסות להעביר יותר ויותר ערוצי שירות לאינטרנט כדי לצמצם את היקף הפניות הטלפוניות, וצפוי שבחודשים הבאים הן גם יקטינו את היקף כוח האדם שלהן וימשיכו להתייעל".

"התחום הקווי", אומרת פודבל, "נמצא בשחיקה כבר זמן רב, ובשנה האחרונה עוד יותר, כאשר מחירי הסלולר הנמוכים וחבילות הכל כלול מגבירים את החליפויות של הסלולר בקווי, ושיעורי החדירה של הקווי הולכים ויורדים. בתחום הזה, לדבריה, "מחכים לרגולציה בנושא השוק הסיטונאי, ואחת השאלות שעולות כרגע היא האם התנהגות השוק היא מייצגת או שניתן לצפות להרעה חדה עוד יותר בשנים הקרובות בגלל הרגולציה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים