"פרטיות העסיקה את אפל עוד לפני שמישהו גילה בה עניין"

כך אמר טים קוק, מנכ"לה של הענקית מקופרטינו, שגם השמיע את קולו בנושאים חברתיים-טכנולוגיים לוהטים בעולם והארה"ב - כמו שימוש בנתוני המשתמשים, מהגרים והתבטאות פומבית במקום בחירה לשתוק - במסגרת ראיון שהעניק ב-Fortune CEO Initiative

טים קוק, מנכ"ל אפל.

מנכ"ל אפל (Apple), טים קוק, שמעולם לא נמנע מהעיסוק בנושאים חברתיים ופוליטיים, דיבר על מגוון נושאים – הגירה ופרטיות המשתמשים, ענייני מסחר ואפילו כיצד הוא מנסה ומעוניין לצמצם את השימוש ב-iPhone שלו – בכנס CEO Initiative, של המגזין פורצ'ן (Fortune). קוק אמר במסגרתו כי "אי אפשר לשנות את העולם כשנשארים דוממים".

"אפל נוהגת לדבר על חינוך, על פרטיות, על זכויות אדם, על הגירה, ועל הסביבה, וזאת משום שיש פה משהו שביכולתנו להביא בו נקודת מבט. ייתכן שיהיו ספקניים כלפיה, ואפשר שרוב האנשים יראו אותה שגויה, כן? אבל למרות זאת, זו השקפת עולם שאנחנו יכולים לחלוק ושאנחנו חושבים שיש לנו משהו להציע בעזרתה", הבהיר קוק לשומעיו. "איננו נכנסים לפוליטיקה (politics), אלא דבקים במדיניות (policy) – כיצד מתייחסים לבני אדם, מהי המדיניות של ההגירה, וכדומה", הבהיר קוק את ההיגיון שעומד מאחורי התנהלות החברה שלו.

CEO Initiative של פורצ'ן נועד בכדי להציג את עמדותיהן של ראשי התעשייה בנוגע לדרך המתאימה לטיפול בבעיות חברתיות שאינן משפיעות בהכרח על שורת רווח של החברות שאותן הם מנהלים.

במסגרת הכנס, שנערך ביום אתמול (ב') במלון סנט רג'יס בסן פרנסיסקו, השיב קוק לשאלות שהפנה אליו אדם לאשינסקי, העורך הראשי של המגזין ומחבר הספר "Inside Apple".

עמדות סותרות לדעת הממשל האמריקני

למרות שבראיון ביום ב' קוק לא התייחס ספציפית ליחסיו, הלא כל כך חמים, עם הנשיא דונלד טראמפ, מנכ"ל אפל הציג בדבריו, ללא ספק, עמדות סותרות לאלו של הבית הלבן בנושאים כמו סחר והגירה ואפילו שינויי אקלים.

"באפל אנחנו תמיד עוסקים בשינוי העולם, ונהיה לי ברור שאתה לא עושה זאת על ידי שמירה על דממה בנוגע לדברים החשובים", אמר קוק, שהדגיש כי הוא מקפיד עם זאת לדבר רק על נושאים שלחברה שלו יש מספיק "מומחיות" בהם, וזאת משום שאינו רוצה שאפל תהיה רק עוד "ראש מדבר" (talking head).

בנושא ההגירה שב קוק על דברים שאמר לאחרונה בראיון לאייריש טיימס (Irish Times) בעת ביקורו האחרון בדבלין. הוא גינה את מדיניות ההגירה של הנשיא, שמוגדרת כמדיניות "אפס סובלנות", ושיצרה את המצב המחפיר שבו יותר מ-2,000 ילדים קטנים נותקו מהוריהם בגבול מקסיקו. "זה שובר לב לראות את התמונות ולשמוע את קולות הילדים. ילדים הם האנשים הפגיעים ביותר בכל חברה. אני חושב שמה שקורה הוא לא אנושי, זה צריך להיפסק", אמר קוק לעיתון.

תגובותיהם של מנכ"לים ודמויות בולטות בעמק הסיליקון היוו לחץ שהביא את טראמפ בסופו של דבר לסגת ממדיניות ההפרדה. בראיון של אתמול, הוסיף קוק ואמר כי הבעיה המסוימת של ההגירה מהווה "משבצת בתחום הכבוד והיחס המכבד, והרגשתי שאנחנו צריכים לומר משהו על כך".

יצוין כי קוק לא התייחס למתחים הגוברים בין סין לארה"ב בנושא התעריפים.

אפל מייצרת את רוב מכשירי ה-iPhone שלה בסין, אך הרכיבים מיוצרים בעבורה ברחבי העולם, כולל מספקיות בארה"ב, כמו קורנינג (Corning). ממשל טראמפ פירט השנה תכניות להטיל מסים בגובה 50 מיליארד דולר על סחורות סיניות. לאחר שסין איימה להגיב, טראמפ העלה את סכום בשבוע שעבר, ואמר כי יוסיף עוד סחורות סיניות שיעמדו בפני מיסוי בגובה כולל של 200 מיליארד דולר.

הניו יורק טיימס (New York Times) דיווח בשבוע שעבר כי טראמפ הבטיח לקוק שה-iPhone לא יהיה ברשימת הסחורה שתמוסה. עם זאת, מניות אפל ירדו באחרונה לנוכח החששות ממלחמת הסחר המתרחבת.

פרטיות המשתמש – נושא שאפל מתגאה בו במיוחד

קוק ומנהלים אחרים מחברות הטכנולוגיה הגדולות ייתכנסו בסן פרנסיסקו השבוע בכדי לטפל בבעיות שעלו באחרונה לכותרות ובגדול, ושעניינן – פרטיות הצרכנים.

הנושא צבר מומנטום הן לנוכח מדיניות נתוני המשתמשים החדשה של אירופה, ה-GDPR, ועוד יותר מכך אפילו בגין הביקורת הציבורית המתמשכת על התנהלותה של המתחרה פייסבוק (Facebook) בפרשית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), שעשתה שימוש ציני ופוליטי בנתוניהם של 87 מיליון משתמשיה, ככל הנראה בידיעתה של ענקית הרשתות החברתיות.

בנושא זה הייתה אפל חברה שעסקה תמיד בפרטיות המשתמש, וקוק ביקר את פייסבוק בפרט, כמו גם חברות אחרות המציעות שירותים חינמיים נתמכי פרסום. קוק אמר בראיון לפורצ'ן כי "פרטיות העסיקה את אפל עוד לפני שמישהו מצא בה עניין".

"זה לא משהו שהתעוררנו בוקר אחד ואמרנו 'או, התקשורת מתמקדת בפרטיות היום, בואו נעשה את זה'", הוא ציין. "התייחסנו לזה ברצינות מההתחלה… ואנחנו מרגישים היום שאנשים לא מקבלים תמונה מלאה של למי יש מה, וכמה חייהם נפתחו בפני גופים מסחריים וגופים ציבוריים".

לאחרונה הודעה אפל כי החודש תזכה מערכת ההפעלה למחשבי מק (Mac) שלה בעדכון בשם Mojave, אשר יקשה על חברות אחרות לעקוב אחר נתוני המשתמשים ופעילויותיהם. החברה גם חשפה כלים חדשים בכנס היזמים השנתי שלה, המעניקים למשתמשים דו"חות שבועיים שמציגים כמה זמן הם מבלים בטלפונים שלהם ובאפליקציות מסוימות – בדומה לתכונות חדשות שעליהן הודיעה גם גוגל (Google), המתחרה הגדולה של אפל.

המנכ"ל של ענקית הטכנולוגיה הודה בראיון כי תכונות אלו – שיהיו זמינות לציבור הרחב מאוחר יותר השנה – כבר סייעו לו לצמצם את השימוש האישי שלו בטלפון הנייד.

"התברר לנו שחלק מאיתנו מבלה יותר מדי זמן במכשירים שלנו", הוא אמר, "אנחנו לא מדברים על שימוש. אנחנו רוצים שאנשים יועצמו על ידיהם (המכשירים שלהם – ג"פ) ויעשו עימם דברים שלא יכלו לעשות אחרת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים