אפל מכחישה שערכה תיאום שיטתי במחירי ה-iPhone שלה ברוסיה

רשות ההגבלים העסקיים הרוסית טוענת לתיאום מחירים של מכשירי החברה שנמכרו במדינה, והגישה תביעה נגד אפל ונגד מספר קמעונאיות רוסיות שעוסקות במכירת סמארטפונים

מחכים בציפייה. צילום: BigStock

הנציבות למאבק במונופולים של ממשלת רוסיה – ה-FAS (ר"ת Federal Anti-Monopoly Service) – הצהירה כי היא בודקת האם אפל (Apple) ו-16 משווקים רוסים סיכמו ביניהם בתחילת חודש אוקטובר 2015, על מחירים אחידים למכשירי ה-iPhone 6s וה-iPhone 6s Plus.

"משווקים קובעים מחירים משלהם בעבור מוצרי אפל שהם מוכרים ברוסיה וברחבי העולם", טענה החברה בתגובתה הרשמית, שפורסמה ביום ג', ודחתה מכל וכל את הטענות של הגוף הרוסי האחראי על התחרות ההוגנת במדינה.

הרגולטור הרוסי הדגיש כי מחירי המכשירים במדינה היו יציבים על פני תקופה משמעותית של זמן, דבר שמגביר את החשדות לתיאום המחירים, וה-FAS, על פי אתר האינטרנט שלה, חושדת כי צירוף מקרים שכזה יכול להיות תוצאה של משא ומתן בין אפל ומשווקים מקומיים.

אנדריי פילימונוב, ראש ה-FAS, אישר בעבר כי יחידתו לומדת את האפשרות של תיאום המחירים של הניידים מתוצרת הענקית מקופרטינו וציין כי אם הנתבעים יימצאו אשמים, הם עלולים לעמוד בפני קנסות בשווי של 15% מהכנסותיהם ממכירות מכשירי ה-iPhone.

חברות אמריקניות נפגעות מיחסי המדינות המדורדרים

לנוכח ההתדרדרות ביחסי ארצות הברית ורוסיה, שנמצאים כיום במצב העגום ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, עסקים אמריקנים לא רוו נחת ברוסיה במהלך השנתיים האחרונות. הסנקציות שהפעילו האיחוד האירופי (European Union) וארצות הברית כנגד רוסיה, לאחר סיפוחו של חצי האי קרים במרץ 2014, תרמו אף הן להרעת המצב.

בתגובה אליהן הטילה רוסיה אמברגו על מספר מוצרי מזון מהאיחוד האירופי ומארצות הברית. הסנקציות המערביות והצניחה החדה במחירי הנפט, עליו נשענת כלכלת המדינה, הביאו בסופו של דבר להצטמצמות הכלכלה של רוסיה ב-3.7%.

בנוסף, בשל הגבלת זכויות האדם ההולכת וגדלה ברוסיה תחת הנהגתו של פוטין, הפכו גם חברות ההיי-טק במדינה לטרף אהוד של הרגולטורים. רצונה של ממשלת רוסיה בשליטה מלאה על האינטרנט, מחבל אף הוא ביחסיה עם נציגי תעשיית הטכנולוגיה.

בשנת 2014, העבירה רוסיה חוק שאילץ חברות אינטרנט זרות, כמו פייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter), וגוגל (Google) לאחסן את נתוניהם האישיים של המשתמשים הרוסים בשרתים מתוך הארץ בלבד. כצפוי, החברות המערביות דחו את ביצוע הגזירה, ועדיין ממשיכות להתחמק ממנה כל עוד יתאפשר הדבר.

27% ממכירות סמארטפונים במדינה

אל המצב הלא מזהיר הזה של היחסים בין המדינות מתלווה האטה משמעותית במכירות הניידים ברוסיה, שנפלו ב-7% בשנת 2015, כך על פי נתוני חברת המחקרים GfK. ולמרות שהמשבר הכלכלי בהחלט הדהד במכירות ציוד הקצה, מכירות ה-iPhone ברוסיה היוו 27% מההכנסות ממכירות הטלפונים החכמים.

לא ברור מה ממתין לאפל בבית המשפט הרוסי. מוקדם יותר השנה הפסידה גוגל באחת התביעות שלה מול FAS. על פי הכרעת הדין, גוגל לכאורה מנצלת את הפרישה המסיבית של מערכת ההפעלה אנדרואיד שלה על מנת להבטיח כי ספקים יחילו את האפליקציות והשירותים שלה על המכשירים שלהם.

דימיטרי מריניצ'ב, נציב תלונות הציבור באינטרנט, נזף ברגולטור על התנגחויותיו עם יצרנית ה-iPhone, וציין כי על אף שהספקיות יכולות להיות ממושמעות להחלטה לתאם מחירים לרמה מסוימת, התנהלות שכזו אינה יכולה להיות משויכת לאפל. "זו חברה מסחרית ולכן היא עובדת בשוק החופשי ומגדירה לעצמה מה צריכה להיות רמת התמחור בעבור כל שוק נתון", גרס מריניצ'ב, שעמדתו מספקת לו ככל הנראה נקודת מבט מקיפה יותר על המגזר, אך אינה מעניקה לו כל סמכויות אכיפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים