תוכן שיווקי
בעקבות אירוע Top Summit - ועידת הפסגה

Location Analytics – אנליטיקה ודאטה מרחביים לשיפור העסקים

31/01/2024 13:28
מספקת יכולות אנליטיקה מרחבית לשיפור מדדים עסקיים. חברת פוינטס.

מאת: יפית בן חיים ודודי אליאס, פוינטס

אנליטיקה מרחבית היא כלי רב עוצמה, המאפשר קבלת החלטות מושכלות יותר במגוון תחומים. השימוש באנליטיקה מרחבית צפוי לצמוח בשנים הקרובות, הודות להתפתחויות טכנולוגיות חדשות. 

מהם השימושים באנליטיקה מרחבית כיום?

אנליטיקה מרחבית היא תחום של עיבוד מידע העוסק בניתוח נתונים מרחביים, כגון מיקום ודמוגרפיה, ומאפשר לחברות קבלת החלטות מושכלות יותר על בסיס מידע מרחבי.

כיום, בכל הארגונים קיים מידע מרחבי – כל ישות שיש לה כתובת ניתן לנתח ברמה המרחבית. כגון מיקום הלקוחות, הנכסים, העובדים והספקים.

אנליטיקה מרחבית נפוצה כיום בקרב חברות הריטייל, חברות הביטוח וקופות החולים וכן צוברת תאוצה גם בתחום הנדל"ן ובתחומים נוספים.

אנליטיקה מרחבית משמשת היום ארגונים למגוון יישומים כגון:

  • סינוף – זיהוי אזורים עבור פריסת נקודות שירות, זיהוי קניבליזציה בין נקודות שירות וזיהוי אזורים ללא נוכחות הרשת, הבנה מהיכן מגיעים (ברמת השכונה) לכל נקודת שירות, ועוד.
  • שיווק – סגמנטציה דמוגרפית, המאפשרת פילוח של הלקוחות וטרגוט ברמת השכונה.
  • חיזוי והבנת מגמות על ציר הזמן בתחלואה ובמניעת תחלואה.
  • ניהול סיכונים ועוד.

על מנת ליישם אנליטיקה מרחבית, מחברים את הדאטה הפנימי של הארגון עם דאטה חיצוני ובכך מייצרים את התובנות והיישומים לתמיכה בקבלת החלטות.

דודי אליאס, סמנכ"ל פיתוח עסקי ו-CDO, ויפית בן חיים, סמנכ"לית ייעוץ אנליטיקה ו-BI, של חברת פוינטס.

דודי אליאס, סמנכ"ל פיתוח עסקי ו-CDO, ויפית בן חיים, סמנכ"לית ייעוץ אנליטיקה ו-BI, של חברת פוינטס. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: יח"צ

איזה דאטה חיצוני יכול לתת ערך לארגון?

דאטה מרחבי הוא דאטה בעל ייצוג שניתן לתרגמו למיקום על גבי מפה, כגון כתובת או מיקום ידוע כלשהו. מאגרי מידע כאלו יכולים להיות פתוחים לציבור הרחב, כמו באתר data gov הממשלתי או באתרי האינטרנט של החברות השונות במשק, למשל רשימת הסניפים.

קיים מגוון גדול של דאטה חיצוני שיכול לתת ערך משמעותי וזאת כתלות בשאלה העסקית, שהיא המקור לכל תהליך האנליטיקה המרחבית. מה מעניין את הארגון ואיזה מידע חיצוני ופנימי יכול לעזור לפתור סוגיה זו.

הדאטה הנפוץ ביותר המוטמע כיום בארגונים הינו:

  • מידע דמוגרפי – שכבת האזורים הסטטיסטים של פוינטס, המחלקת את הארץ לכ-3,480 תאי שטח, כאשר כל תא שטח מכיל מידע אודות: סך אוכלוסיה, מדד כלכלי חברתי, נוכחות מגזרית (ערבי, חרדי), רמת דיגיטליות ועוד. שימוש בשכבה זו מאפשר לארגון הבנה של מדדים עסקיים בהסתכלות הדמוגרפית, זיהוי אזורי פוטנציאל ועוד.
  • פריסת התחרות – מאפשרת לארגונים להבין את הסביבה התחרותית.
  • צפי אכלוס עתידי –  מאגר מידע ייחודי, המציג תמונה כוללת של פיתוח עתידי ברחבי המדינה, ברמה של שכונות מגורים, פרויקטי בנייה גדולים, מרכזי עסקים ומוקדי משיכת קהל. השימוש בנתונים אלו מאפשר לארגון הסכלות אסטרטגית וצפי עתידי עד לתקופה של שמונה שנים קדימה.

ניתן להתרשם מכלל שכבות המידע הקיימות בחברת פוינטס בקישור הבא: https://points.co.il/#database-section

האם נדרשת מערכת ייעודית?

עד לפני כמה שנים, כל הניתוחים המרחביים נעשו על כלי GIS מקצועיים, אך בשנים האחרונות כלים סטנדרטיים בעולמות ה-BI, כדוגמת Qlik, Tableau ו-Power BI, הטמיעו יכולות מובנות של אנליטיקה מרחבית, המאפשרות ויזואליזציה גיאוגרפית וביצוע ניתוחים מרחביים מתקדמים. שינוי זה מאפשר לכל ארגון לעשות שימוש בטכנולוגיה הקיימת אצלו, תוך שילוב של דאטה מרחבי חיצוני ומתודולוגיה לניתוח מרחבי.

התפתחויות עתידיות

התפתחויות טכנולוגיות חדשות, כגון בינה מלאכותית ולמידת מכונה, צפויות להאיץ את השימוש באנליטיקה מרחבית. טכנולוגיות אלו יאפשרו לבצע ניתוחים מרחביים מורכבים יותר, תוך שימוש בנתונים מגוונים יותר ובפרקי זמן קצרים יותר.

כותבי הכתבה הם יפית בן חיים, סמנכ"לית ייעוץ אנליטיקה ו-BI, ודודי אליאס, סמנכ"ל פיתוח עסקי ו-CDO, של חברת פוינטס

אירועים קרובים