מטוס של חברת תעופה אפריקנית התנגש ברחפן

חברת התעופה LAM הודיעה בעמוד הפייסבוק שלה כי ההתנגשות עם הרחפן אירעה למטוס בואינג 737-700 שהתקרב לשדה התעופה Tete בשעה 5:15 לפנות בוקר לפי שעון מקומי, ושבתוכו שהו 86 נוסעים ● אין נפגעים בתקרית

כבר לא תמימים. רחפנים. צילום: BigStock

כיום מרחפים בשמי הארץ 161 רחפנים של חברות מסחריות בעלות רישיון, ואולם יש בשמי ישראל גם נוכחות של עוד עשרות אלפי רחפנים שמוטסים על ידי חובבים.

על פי דיווח מעט מעודד של אתר NEWS1, בשנת 2015 היו בארץ 155 מקרים של קרבה מסוכנת של רחפנים למטוסים, בגובה טיסה של קילומטר עד קילומטר וחצי, ואילו בשנת 2016 נרשמו רק 14 תקריות דומות.

אבל מה יקרה ביום שבו רחפן ומטוס יתנגשו באמת?

ובכן, היום הזה כבר הגיע באירוע אחד שהתרחש בעת נחיתה בנמל התעופה הית'רו בלונדון, בחודש אפריל האחרון, ושלא הותיר אחריו נזקים, וכעת מגלה דיווח חדש של חברת התעופה לינייס איריאס דה מוזמביק, LAM (ר"ת Linhas Aereas de Mozambique) כי בסוף השבוע התנגש מטוס נוסעים של החברה ברחפן, ושוב ללא נפגעים.

חברת התעופה הודיעה בעמוד הפייסבוק (Facebook) שלה כי ההתנגשות עם הרחפן אירעה למטוס בואינג 737-700 שהתקרב לשדה התעופה Tete ביום ה' בשעה 5:15 לפנות בוקר לפי שעון מקומי, ושבתוכו שהו 86 נוסעים. איש לא נפגע בהתנגשות והמטוס נחת בשלום. "הצוות שמע חבטה, אשר העלתה את האפשרות כי המטוס יצר קשר עם גוף חיצוני", כתבה LAM בעמוד הפייסבוק שלה.

זה לא ציפור – זה רחפן

צוות LAM חשב בתחילה כי המטוס פגע בציפור, אבל לאחר הנחיתה נמצאו חתכים רבים בצד ימין של המטוס, דבר שלדעת מומחים מצביע על התנגשות עם אובייקט משמעותי יותר מציפור. תמונות שהתפרסמו במדיה החברתית הראו חריצים בחלק הימני בחרטומו של המטוס, שבו ממוקמים חלק מהחלקים האלקטרוניים החשובים של כלי הטייס. על פי אתר החדשות Mozambicano.com, מכון התעופה האזרחית של מוזמביק הודיע כי פתח בחקירת האירוע.

בינתיים משוכנעים מומחים כי החפץ שפגע במטוס הסילון הוא רחפן, מה שהופך את האירוע לאחד ממקרים בודדים בעולם שבהם התנגש עד כה רחפן במטוס נוסעים. בעוד שטייסים בכל רחבי העולם דיווחו כבר עד היום על מאות תצפיות של רחפנים שהיו סמוכים מאוד למטוסים, החשדות להתנגשויות הופרכו עד כה.

פועלים לשיפור תכונות ובטיחות ברחפנים

קבוצה המייצגת את מרבית יצרני הרחפנים העולמיים לשימוש אזרחי – The Drone Manufacturers Alliance – ציינה כי בעבר הדיווחים על התנגשויות עם מטוסי נוסעים "התבררו ככוזבים". אבל הקבוצה אמרה בהצהרה לתקשורת גם כי "אף על פי כן, אנחנו לוקחים דיווחים אלו ברצינות, והחברות אשר שייכות לארגון עומדות מוכנות להציע סיוע לרשויות התעופה של מוזמביק בזמן שהן יחקרו את המקרה".

"החברים שלנו משקיעים רבות בטכנולוגיה ובתכונות שמשפרות בטיחות ועוזרות למנוע התנגשויות, ואנחנו עובדים קשה בכדי לחנך את משתמשים בנוגע לפעולות בטוחות", הוסיפה ואמרה הקבוצה.

למרות שעד היום לא גרמו הרחפנים כל תאונה אווירית משמעותית, רשויות התעופה בעולם בהחלט מודאגות בגין אמצעי הטייס החדש יחסית, שזוכה כל העת לעוד ועוד שכלולים ושהשימוש בו לטעמים רבים – כולל לצילום אווירי ואף לאספקת משלוחים – הולך ותופס תאוצה.

חקיקה מונעת מטעם רשויות התעופה והרגולטורים

בסוף חודש אוגוסט האחרון נכנסו לתוקפם חוקים חדשים שהתקבלו על ידי רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית, ה-FAA (ר"ת Federal Aviation Authorityy), ואשר תפקידם להבהיר מהו שימוש מסחרי מקובל בכלי תעופה קטנים ללא טייס, המכונים UAV (ר"ת unmanned aerial vehicles), ואשר מוכרים לנו כיום בעיקר בשם רחפנים.

הרגולטורים בארצות הברית ובעולם השקיעו שנים בפיתוח כללי טיסה ייעודיים בעבור רחפנים, במיוחד בשל החששות כי התנגשות עלולה לפגוע במנוע של מטוס נוסעים או לגרום לנזק מהותי אחר, כפי שקורה לעיתים בזמן מגע בין מטוסים לציפורים. אבל הרגולטורים ביקשו גם למצוא איזון בין ההגבלות, כגון ההגבלה הטבעית של טיסות רחפנים סביב שדות התעופה, לבין פגיעה בטכנולוגיה המתקדמת והיעילה, שאכן משתנה ומתפתחת כל העת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים